AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Har en kollega som er langtidssykmeldt, han har kommet tilbake på jobb en dag i uka. Han sliter med foten og litt psykisk. Vi jobber som produksjonsmedarbeider (enkelt jobb, krever ikke mye fysisk eller mentalt). Nå forteller han at han var i utlandet de siste dagene for å spille med sitt musikkband. Jeg ble jo litt overrasket, siden han er egentlig sykmeldt. Er det innafor? Anonymkode: 605f2...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Ganske sikker på at det ikke er din sak. Anonymkode: 54f70...a63 28 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en kollega som er langtidssykmeldt, han har kommet tilbake på jobb en dag i uka. Han sliter med foten og litt psykisk. Vi jobber som produksjonsmedarbeider (enkelt jobb, krever ikke mye fysisk eller mentalt). Nå forteller han at han var i utlandet de siste dagene for å spille med sitt musikkband. Jeg ble jo litt overrasket, siden han er egentlig sykmeldt. Er det innafor? Anonymkode: 605f2...7b5 Tror ikke det er lov til å reise utenlands når man er sykemeldt? Har selv vært på konsert som sykemeldt, men det er jo bedre å være med på ting som skjer enn å sitte hjemme når man er sykemeldt for det jeg var. Anonymkode: 26e05...d0d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Ja, selvfølgelig er det innafor. Så lei av at folk ønsker å kun se sykemeldte miserable innafor husets fire vegger. Hvis han sliter psykisk så er det kjempe fint å se/høre at han gjør noe positivt for seg! Man skal jo helst bli glad på andres vegne hvis de har det bra. Anonymkode: 88b6d...aa7 15
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke det er lov til å reise utenlands når man er sykemeldt? Har selv vært på konsert som sykemeldt, men det er jo bedre å være med på ting som skjer enn å sitte hjemme når man er sykemeldt for det jeg var. Anonymkode: 26e05...d0d Man kan få tillatelse hvis man avtaler det. Anonymkode: 88b6d...aa7 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror ikke det er lov til å reise utenlands når man er sykemeldt? Har selv vært på konsert som sykemeldt, men det er jo bedre å være med på ting som skjer enn å sitte hjemme når man er sykemeldt for det jeg var. Anonymkode: 26e05...d0d Hvorfor i alle dager skal man ikke kunne reise utenlands når man er sykemeldt? Anonymkode: 54f70...a63 4
Carrot Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Det er lov å reise hvor man vil som sykemeldt så lenge man evt avklarer med nav ang dager de evt skal betale for. Når det er sagt, hvorfor er det slik at noen liksom tror de har en form for rett til eller at det er greit på noen måte å spekulere i andres sykdom og arbeidsevne osv? Endret 4. juli 2022 av Carrot 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i alle dager skal man ikke kunne reise utenlands når man er sykemeldt? Anonymkode: 54f70...a63 Fordi man får penger fra NAv og ifølge dems regelverk SKAL man være i Norge. Anonymkode: 605f2...7b5 1
Boblee Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Kanskje det hjalp på psyken. Bare han vet hva han trenger. Å være sykemeldt betyr jo ikke at du ikke fungerer til noe, men at du ikke fungerer nok til å gjøre jobben din. La oss si at den enkle produksjonsjobben ikke var helt det han så for seg i livet. Kanskje er den en av grunnene til at han sliter psykisk, kanskje jobben suger livsgnisten ut av han. Så skader han foten og blir sykemeldt pga den og dårlig psyke. Jobben hans er å fikse foten og lade opp/jobbe med psyken. Kanskje elsker han å spille musikk og/eller reise. Så han lader opp og får tilbake livsgleden sin av dette. Dette gir han mer glede og energi til å bruke på jobb, når foten hans er bedre og nå psyken er bedre. Jeg tror hverken foten eller psyken blir bedre av kun å ligge hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 I behandlingsøyemed er det lov å dra utenlands ja, men det er jo noe som skurrer når man har skadet foten og likevel kan dra utenlands for å spille konsert for bandet man er med i. Greit nok at NAV kanskje har godkjent det, men slike tilfeller er misbruk av sykemeldingsordningen spør du meg. Anonymkode: 03dcb...731 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi man får penger fra NAv og ifølge dems regelverk SKAL man være i Norge. Anonymkode: 605f2...7b5 De følger gjerne legens råd. Anonymkode: 17078...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi man får penger fra NAv og ifølge dems regelverk SKAL man være i Norge. Anonymkode: 605f2...7b5 Nei. Reiser på under 4 uker kan gjennomføres om det ikke kolliderer med arbeidsoppfølging og andre tiltak. I tillegg skal ikke reisen forverre helsetilstanden. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-ved-utenlandsopphold Anonymkode: 667cf...189 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi man får penger fra NAv og ifølge dems regelverk SKAL man være i Norge. Anonymkode: 605f2...7b5 Kilde? Anonymkode: 0ddf9...ee1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #15 Skrevet 4. juli 2022 Boblee skrev (Akkurat nå): Kanskje det hjalp på psyken. Bare han vet hva han trenger. Å være sykemeldt betyr jo ikke at du ikke fungerer til noe, men at du ikke fungerer nok til å gjøre jobben din. La oss si at den enkle produksjonsjobben ikke var helt det han så for seg i livet. Kanskje er den en av grunnene til at han sliter psykisk, kanskje jobben suger livsgnisten ut av han. Så skader han foten og blir sykemeldt pga den og dårlig psyke. Jobben hans er å fikse foten og lade opp/jobbe med psyken. Kanskje elsker han å spille musikk og/eller reise. Så han lader opp og får tilbake livsgleden sin av dette. Dette gir han mer glede og energi til å bruke på jobb, når foten hans er bedre og nå psyken er bedre. Jeg tror hverken foten eller psyken blir bedre av kun å ligge hjemme. Vel. Det er jo litt snakk om ærlighet. Når man er sykemeldt på grunn av fotskade men likevel greier å spille i band på konsert så skurrer det litt i mine øyne. Indikasjon på person som mener seg for syk til å jobbe men ikke til alskens andre aktiviteter. Jo flere som misbruker ordningene vi har, jo strengere blir det - også for de som har et reelt behov for å benytte seg av dem. Anonymkode: 03dcb...731
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel. Det er jo litt snakk om ærlighet. Når man er sykemeldt på grunn av fotskade men likevel greier å spille i band på konsert så skurrer det litt i mine øyne. Indikasjon på person som mener seg for syk til å jobbe men ikke til alskens andre aktiviteter. Jo flere som misbruker ordningene vi har, jo strengere blir det - også for de som har et reelt behov for å benytte seg av dem. Anonymkode: 03dcb...731 Forskjell på å stå eller sitte 30-40 minutter på ei scene en dag og å traske rundt 450+ minutter i strekk foran et samlebånd mange dager på rad Anonymkode: e8f4c...2cc 5
Boblee Skrevet 4. juli 2022 #17 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel. Det er jo litt snakk om ærlighet. Når man er sykemeldt på grunn av fotskade men likevel greier å spille i band på konsert så skurrer det litt i mine øyne. Indikasjon på person som mener seg for syk til å jobbe men ikke til alskens andre aktiviteter. Jo flere som misbruker ordningene vi har, jo strengere blir det - også for de som har et reelt behov for å benytte seg av dem. Anonymkode: 03dcb...731 Når Dave Grohl klarer spille konsert i rullestol så klarer sikkert andre det også. Så ville ikke tenkt så mye over akkurat den foten. Ellers enig med deg - jeg sier ikke at alle som er sykmeldte, uansett hva de gjør, ikke snylter på ordningene. Det er en uting å gjøre. Jeg prøvde bare å gi et perspektiv for å vise at det som kan virke veldig ufornuftig og dårlig først, KAN ha en forklaring. Det kan også være at han snylter og burde skamme seg. Hvem vet!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #18 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel. Det er jo litt snakk om ærlighet. Når man er sykemeldt på grunn av fotskade men likevel greier å spille i band på konsert så skurrer det litt i mine øyne. Indikasjon på person som mener seg for syk til å jobbe men ikke til alskens andre aktiviteter. Jo flere som misbruker ordningene vi har, jo strengere blir det - også for de som har et reelt behov for å benytte seg av dem. Anonymkode: 03dcb...731 Ærlighet? Ts har faktisk ikke noe med hvorfor kollegaen er sykmeldt. Hva er galt med foten som hemmer jobb, hva består jobben i, og i hvilken grad hemmer det foten og spille på konsert? Detaljer vi ikke vet. Nå var det jo også psykisk ( kanskje hovedgrunnen, som han ikke vil snakke så mye med sin nysgjerrige kollega om) . Er jo uansett delvis tilbake i jobb, så hvor mye skade gjorde konserten for foten? Anonymkode: 17078...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #19 Skrevet 4. juli 2022 Ikke din sak, og de fleste som er sykemeldt får beskjed om å gjøre ting som gir de glede og positive tanker. F.eks konsert. Skal vi liksom bare sitte inne? Nei, vi anbefales å gå ut. Jeg er en av de som fysisk ikke kan dra ut, og det gir en stor psykisk påkjenning. Tenk deg evig lockdown, slik er livet mitt. Ikke tro du vet mer om personens helse enn legen, som er den som vurderer dette. Anonymkode: e0248...844 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #20 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forskjell på å stå eller sitte 30-40 minutter på ei scene en dag og å traske rundt 450+ minutter i strekk foran et samlebånd mange dager på rad Anonymkode: e8f4c...2cc Å spille på konsert er da noe krevende, og jeg syntes ikke det høres forenlig ut med at man samtidig er sykemeldt fra jobb. Anonymkode: 03dcb...731 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå