AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Hadde flere jobber på 2000-tallet, men klarte å miste attestene mine. Etterspurte dette. Ene arbeidsstedet skrev en attest etter noen dager, den andre skrev at på grunn av nye regler med personvern kunne de ikke oppbevare personopplysninger mer enn 5 år. Det er snakk om nesten 5 år ansiennitet, som jeg ikke får dokumentert. Hva gjør man da?? Synes denne regelen er helt på tryne og gjør at man taper inntekt fordi attester kan mistes. I dag har man jo disse digitalt, men den gang var ikke vanlig. Hvem har rett her? Anonymkode: ee1d9...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde flere jobber på 2000-tallet, men klarte å miste attestene mine. Etterspurte dette. Ene arbeidsstedet skrev en attest etter noen dager, den andre skrev at på grunn av nye regler med personvern kunne de ikke oppbevare personopplysninger mer enn 5 år. Det er snakk om nesten 5 år ansiennitet, som jeg ikke får dokumentert. Hva gjør man da?? Synes denne regelen er helt på tryne og gjør at man taper inntekt fordi attester kan mistes. I dag har man jo disse digitalt, men den gang var ikke vanlig. Hvem har rett her? Anonymkode: ee1d9...63c Din tidligere arbeidsgiver har rett her. Det er din plikt som arbeidstager å ta vare på de attestene du får, og ikke motsatt. Anonymkode: 4b0d5...d56 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Hva mener du med "rett"? Det er helt innafor av arbeidsplassen å ikke ta var på attesten din til evig tid, det er et verdipapir for deg, ingen andre. Men hvorfor kan de ikke skrive en ny attest til deg? Anonymkode: c7bd0...95b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din tidligere arbeidsgiver har rett her. Det er din plikt som arbeidstager å ta vare på de attestene du får, og ikke motsatt. Anonymkode: 4b0d5...d56 Hva om man mister de i brann? Anonymkode: ee1d9...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med "rett"? Det er helt innafor av arbeidsplassen å ikke ta var på attesten din til evig tid, det er et verdipapir for deg, ingen andre. Men hvorfor kan de ikke skrive en ny attest til deg? Anonymkode: c7bd0...95b Fordi de mener de ikke har lagret personopplysninger på meg fra den gang jafr. GDPR regelverk. Anonymkode: ee1d9...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva om man mister de i brann? Anonymkode: ee1d9...63c Det er fortsatt ditt ansvar. Jeg har attester fra tidlig 2000-tallet som jeg selvsagt har skannet og lagret i skyene, slik at jeg både har originalene og en digital kopi. Anonymkode: c7bd0...95b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fortsatt ditt ansvar. Jeg har attester fra tidlig 2000-tallet som jeg selvsagt har skannet og lagret i skyene, slik at jeg både har originalene og en digital kopi. Anonymkode: c7bd0...95b Ja, men uhell kan skje. Skal jo ikke være slik at man ikke kan få nye når man avhenger av disse i jobb. Anonymkode: ee1d9...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, men uhell kan skje. Skal jo ikke være slik at man ikke kan få nye når man avhenger av disse i jobb. Anonymkode: ee1d9...63c Men nå er det engang slik at uavhengig av hvilke uhell man blir utsatt får så er man fortsatt ansvarlig for sine egne attester. Anonymkode: 4b0d5...d56 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men nå er det engang slik at uavhengig av hvilke uhell man blir utsatt får så er man fortsatt ansvarlig for sine egne attester. Anonymkode: 4b0d5...d56 Hjelper lite når den er borte uansett da.. Anonymkode: ee1d9...63c
Miss91 Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fordi de mener de ikke har lagret personopplysninger på meg fra den gang jafr. GDPR regelverk. Anonymkode: ee1d9...63c Gdpr har blitt helt sjukt. Likevel er du ansvarlig for ditt liv, tidligere arbeidsgivere er ikke det. Folk i Norge er så bortskjemte, det er så enkelt å skrive fra seg ansvar å legge det på noen andre.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Tjenestebevis må du be om, det bør du jo kunne få. Anonymkode: b9ace...cde
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 Jeg har blitt frastjålet mine da jeg hadde innbrudd i bilen. Har fått bekreftelse på arbeidsforhold i ettertid fra flere. Ikke attest som sådan, men driver man med sånt lenger egentlig? Men bekreftelse på at jeg var ansatt fikk jeg selv om det var mer enn fem år siden.. Anonymkode: 03207...75b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 12.02): Fordi de mener de ikke har lagret personopplysninger på meg fra den gang jafr. GDPR regelverk. Anonymkode: ee1d9...63c Det stemmer. Det er ulovlig å oppbevare personopplysninger mer enn en viss periode før de må slettes/makuleres. Når du er slettet i systemet deres har de ikke dokumentasjon liggende om deg og kan derfor ikke skrive ny attest basert på dine opplysninger. Om du har tatt vare på lønnslippene dine fra den tiden kan du levere disse til ny arbeidsgiver som dokumentasjon. Anonymkode: 785cd...b52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå