AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Del Skrevet 4. juli 2022 Vi har flyttet til et sted med en laaang oppoverbakke(typ 1,5 km lang og bratt) Datteren min på 11 er ei sprek jente, men denne oppoverbakken er et slit-og det er skoleveien hennes. Hun er ei lang jente på 156 cm og vi lurer nå på å kjøpe en el-sykkel til henne slik at hun lettere kan komme seg til og fra skole/trening/venner. Hun vil nå helst bli kjørt, og det har vi ofte muligheten til, men ikke alltid. Hun er ei ellers slank og veldig aktiv jente, så jeg er ikke redd for at hun skal bli «latere»av el-sykkel. Hun har tatt sykkellappen, og er ei forsiktig og fornuftig jente ellers. Det er trygg sykkelvei med sykkelsti der hun skal ferdes. Er det for tidlig? Anonymkode: bd3d6...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 4. juli 2022 #2 Del Skrevet 4. juli 2022 To barn her (14 og 11) og begge har elsykkel - det er helt supert! De sykler "overalt" og behovet for kjøring er (nesten) borte, jeg er ikke bekymret for aktivitetsnivået overhodet - tenker at det er mye bedre at de sykler når de skal noe enn at vi må kjøre dem. De har også piggdekk til syklene (som vi setter på vinterstid) så de kan bruke dem hele året. I tillegg brukes de på stisykling - og med elsykkel så kan de holde på i mange timer uten å bli lei. Det har vi aldri fått til på vanlig sykkel. Så kjør på synes jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragna-råkk Skrevet 4. juli 2022 #3 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg vil si nei. Hvorfor skal vi "frikjøpe" barna for alt som er ubehagelig, vondt, vanskelig, slitsomt, ekkelt... Jeg er lærer, og opplever at barn ikke lenger tåler motgang, de gir opp med en gang se møter noe som går dem imot. Det skyldes så klart ikke bare el-sykkel, men samfunnet som generelt legger til rette for mye. På lekeplasser må det være spesialunderlag slik at barna ikke slår seg om de faller, hvis leksene er for vanskelig må det tilpasses, de kjøres til skolen fordi bussen tar for lang tid - du skjønner tegninga. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Del Skrevet 4. juli 2022 ragna-råkk skrev (7 minutter siden): Jeg vil si nei. Hvorfor skal vi "frikjøpe" barna for alt som er ubehagelig, vondt, vanskelig, slitsomt, ekkelt... Jeg er lærer, og opplever at barn ikke lenger tåler motgang, de gir opp med en gang se møter noe som går dem imot. Det skyldes så klart ikke bare el-sykkel, men samfunnet som generelt legger til rette for mye. På lekeplasser må det være spesialunderlag slik at barna ikke slår seg om de faller, hvis leksene er for vanskelig må det tilpasses, de kjøres til skolen fordi bussen tar for lang tid - du skjønner tegninga. Dette ! Anonymkode: 15a72...232 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Del Skrevet 4. juli 2022 ragna-råkk skrev (11 minutter siden): Jeg vil si nei. Hvorfor skal vi "frikjøpe" barna for alt som er ubehagelig, vondt, vanskelig, slitsomt, ekkelt... Jeg er lærer, og opplever at barn ikke lenger tåler motgang, de gir opp med en gang se møter noe som går dem imot. Det skyldes så klart ikke bare el-sykkel, men samfunnet som generelt legger til rette for mye. På lekeplasser må det være spesialunderlag slik at barna ikke slår seg om de faller, hvis leksene er for vanskelig må det tilpasses, de kjøres til skolen fordi bussen tar for lang tid - du skjønner tegninga. Skoleveien hennes tar 30-40 minutter, da hun må trille sykkelen store deler av bakken(den er BRATT og lang). Hun må da stå opp mye tidligere til skolen, og gjerne komme sliten og svett frem på skolen. Det hadde jeg som voksen også faktisk synes var kjipt på vei til jobb, derfor tanken om el-sykkel. ts Anonymkode: bd3d6...39d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Del Skrevet 4. juli 2022 10 minutter siden, ragna-råkk said: Jeg vil si nei. Hvorfor skal vi "frikjøpe" barna for alt som er ubehagelig, vondt, vanskelig, slitsomt, ekkelt... Jeg er lærer, og opplever at barn ikke lenger tåler motgang, de gir opp med en gang se møter noe som går dem imot. Det skyldes så klart ikke bare el-sykkel, men samfunnet som generelt legger til rette for mye. På lekeplasser må det være spesialunderlag slik at barna ikke slår seg om de faller, hvis leksene er for vanskelig må det tilpasses, de kjøres til skolen fordi bussen tar for lang tid - du skjønner tegninga. Vi så med våre barn at de er mye mer ute og mer aktive med elsykkel. Tidligere har de heller valgt å være hjemme eller forlanget å bli kjørt. Men nå sykler de overalt selv og er mye mer ute av huset. Det ville selvfølgelig blitt større treningsutbytte om de syklet nøyaktig like mye med vanlig sykkel eller løp, men det virkelige anternaltivet er å bli stillesittende hjemme, og da synes jeg elsykkel er fantastisk bra. Anonymkode: 90094...00d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. juli 2022 #7 Del Skrevet 4. juli 2022 Bare pass på at hun kan mye av trafikk reglene siden hun da er motorisert kjøretøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragna-råkk Skrevet 4. juli 2022 #8 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skoleveien hennes tar 30-40 minutter, da hun må trille sykkelen store deler av bakken(den er BRATT og lang). Hun må da stå opp mye tidligere til skolen, og gjerne komme sliten og svett frem på skolen. Det hadde jeg som voksen også faktisk synes var kjipt på vei til jobb, derfor tanken om el-sykkel. ts Anonymkode: bd3d6...39d Barn svetter ikke som voksne. Friske barn tar absolutt ingen skade av dette, det er ikke farlig å bli sliten. Fordi om DU synes det virker slitsomt, kan du ikke overføre din følelse og ditt syn over på barnet. Det er forskjell på barn og voksne. Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Del Skrevet 4. juli 2022 er det ikke 12årsgrense da? og barn har heller ikke noe vondt av dette Anonymkode: b2455...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 4. juli 2022 #10 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): er det ikke 12årsgrense da? og barn har heller ikke noe vondt av dette Anonymkode: b2455...5bb Nope, det er elsparkesykkel. Ikke el-sykkel. Som sagt over her: Vi har kastet alle prinsippene flere nevner over her rett på båten (ja, vi var innom akkurat de samme tankene). Resultatet etter at de har fått elsykkel er: * De kommer seg raskere og enklere på skolen * De sykler selv til og fra trening (inkl vinterstid når de har piggdekk på) * De blir med på lange (og til tider tøffe!) sykkelturer i marka med pappaen sin - de sykler gjerne i 4-5 timer og er skogen rundt før de kommer hjem. Og de gjør det med et smil om munnen! Jeg ser bare vinn-vinn på alle fronter og for oss har elsykkel gitt et positivt forhold til sykling og et positivt forhold til å komme seg rundt på egenhånd! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Del Skrevet 4. juli 2022 ragna-råkk skrev (21 minutter siden): Barn svetter ikke som voksne. Friske barn tar absolutt ingen skade av dette, det er ikke farlig å bli sliten. Fordi om DU synes det virker slitsomt, kan du ikke overføre din følelse og ditt syn over på barnet. Det er forskjell på barn og voksne. Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste. Hun er i puberteten og blir så absolutt svett jo… 40 min til skolen, og så sykle hjem-to dager i uka skal hun på trening på ettermiddagen igjen. Vi får tenke på det 😊 ts Anonymkode: bd3d6...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Del Skrevet 4. juli 2022 Marikken skrev (3 minutter siden): Nope, det er elsparkesykkel. Ikke el-sykkel. Som sagt over her: Vi har kastet alle prinsippene flere nevner over her rett på båten (ja, vi var innom akkurat de samme tankene). Resultatet etter at de har fått elsykkel er: * De kommer seg raskere og enklere på skolen * De sykler selv til og fra trening (inkl vinterstid når de har piggdekk på) * De blir med på lange (og til tider tøffe!) sykkelturer i marka med pappaen sin - de sykler gjerne i 4-5 timer og er skogen rundt før de kommer hjem. Og de gjør det med et smil om munnen! Jeg ser bare vinn-vinn på alle fronter og for oss har elsykkel gitt et positivt forhold til sykling og et positivt forhold til å komme seg rundt på egenhånd! Så fint å høre dere har gode erfaringer 😊 ts Anonymkode: bd3d6...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juli 2022 #13 Del Skrevet 4. juli 2022 Med så lang skolevei ser jeg ikke hva som er så ille (jfr. ragna-råkk) med el-sykkel når alternativet sannsynligvis er buss eller bil. Mine unger er så late at de har under 1 km skolevei - blir neppe folk av dem, altså. Men husk at el-sykler er veldig utsatt for stjeling! Enda mer enn vanlige sykler. Usikker på om jeg hadde turt å la en sykkel til 20 000 stå ubevokta i en skolegård hele dagen. Man må i alle fall skaffe en solid lås, og huske å ta av den lille dingsen på rattet som gjør at sykkelen kan slås av og på når man parkerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #14 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skoleveien hennes tar 30-40 minutter, da hun må trille sykkelen store deler av bakken(den er BRATT og lang). Hun må da stå opp mye tidligere til skolen, og gjerne komme sliten og svett frem på skolen. Det hadde jeg som voksen også faktisk synes var kjipt på vei til jobb, derfor tanken om el-sykkel. ts Anonymkode: bd3d6...39d Så får hun starte tidligere hjemmefra. Barna skal bruke beina. Skal ikke dagens barn ha noen som helst utfordringer? Anonymkode: 2be8a...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #15 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): er det ikke 12årsgrense da? og barn har heller ikke noe vondt av dette Anonymkode: b2455...5bb Det er ikke noen aldersgrense, men elsykkel anbefales ikke til barn under 12 fordi de mangler trafikkforståelse og farten er mye høyere enn på vanlig sykkel. Om dere kjøper elsykkel, så pass i hvert fall på at hun også får hjelm som er godkjent for elsykkel (egen CE-kode). Anonymkode: 43d09...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kira87 Skrevet 4. juli 2022 #16 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke noen aldersgrense, men elsykkel anbefales ikke til barn under 12 fordi de mangler trafikkforståelse og farten er mye høyere enn på vanlig sykkel. Om dere kjøper elsykkel, så pass i hvert fall på at hun også får hjelm som er godkjent for elsykkel (egen CE-kode). Anonymkode: 43d09...c32 Har blitt forbisyklet av kids på vanlig sykkel når jeg sykler på min elsykkel som går maks 25 km/t. Så så mye fortere går det ikke. Sykkelen går heller ikke fortere når du ikke tråkker, så man kan tilpasse farten og bruke bremsen/tunggir hvis man syns det går for fort. Kan heller ikke se noen klassifiseringsregler mtp. hjelm når det gjelder elsykkel. Vanlige elsykler har sperre på 25km/t. Finner bare dette når det gjelder sykkelhjelm og elsykkel, men disse er ikke lov å bruke på gang og sykkkelvei. https://elbil.no/ny-standard-for-elsykkelhjelm/ Endret 4. juli 2022 av kira87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #17 Del Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har flyttet til et sted med en laaang oppoverbakke(typ 1,5 km lang og bratt) Datteren min på 11 er ei sprek jente, men denne oppoverbakken er et slit-og det er skoleveien hennes. Hun er ei lang jente på 156 cm og vi lurer nå på å kjøpe en el-sykkel til henne slik at hun lettere kan komme seg til og fra skole/trening/venner. Hun vil nå helst bli kjørt, og det har vi ofte muligheten til, men ikke alltid. Hun er ei ellers slank og veldig aktiv jente, så jeg er ikke redd for at hun skal bli «latere»av el-sykkel. Hun har tatt sykkellappen, og er ei forsiktig og fornuftig jente ellers. Det er trygg sykkelvei med sykkelsti der hun skal ferdes. Er det for tidlig? Anonymkode: bd3d6...39d Hun blir fort vandt til bakken 😁 la henne bruke kroppen Anonymkode: 78429...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 4. juli 2022 #18 Del Skrevet 4. juli 2022 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Men husk at el-sykler er veldig utsatt for stjeling! Enda mer enn vanlige sykler. Usikker på om jeg hadde turt å la en sykkel til 20 000 stå ubevokta i en skolegård hele dagen Det er absolutt et poeng! Vi har kjøpt noen ordentlige låser og de har fått nøye instrukser om hvordan syklene skal låses fast i noe - ikke bare låses. Så har gått greit så langt, men er selvsagt noe å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #19 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg støtter bruk av elsykkel så lenge hun er moden for det. Hun kommer garantert til å bruke elsykkel i mye større grad enn hun gjorde med den vanlige sykkelen. Forskningen viser at den totale aktivitetsnivået og treningseffekten i snitt blir høyere med elsykkel enn vanlig sykkel fordi man kommer seg mye lengre til kortere tid uten at man blir helt utmattet. Dessuten er det gøy. Når noe er gøy så får man lyst til å gjøre mer av det. Det vil gjøre henne mer selvstendig og gi henne mer frihet siden hun blir mindre avhengig av kjøring eller annen transport. Hvis dere bestemmer dere for å skaffe henne elsykkel, så sørg for å forsikre den. Anonymkode: 736df...7ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå