AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Jeg vil gjerne bare høre deres erfaringer. Jeg er hjemme i perm med gutten min på 15 måneder ca en måned til ( ulønnet) og jeg er førstegangsmor. Hver fase han er i blir en ny erfaring for meg, og nå om dagen synes jeg det er ganske tøft. Han sover godt om natta. Men fra han våkner er han i fyr og flamme hele dagen. Sitter ikke rolig og virker som han går på veggene hvis vi er innendørs for lenge. Blir veldig sur ofte ved klesskift/bleieskift, og tåler mindre og mindre et nei. Noen ganger blir han opphengt i noe, f.eks å slå ut all maten av katteskålen. ( bare ett eksempel). Når jeg da må bære han bort klikker han. Blir så sur og vanskelig. Generelt sett har han fått veldig sterk vilje. Helt siden han begynte å gå er det bare en ting som gjelder, bevege seg fremover. Vi er på steder med flere barn, parker, sentre og han vil bare fremover. I det siste har jeg tatt han med på en stor slette hvor han løper og løper rundt. Får ikke nok. Må ut minst to ganger om dagen så han får sprunget fra seg. Det er energi non stop. Jeg elsker det, men samtidig synes jeg det er en ganske slitsom periode. Jeg klarer ikke drikke en kopp kaffe lenger. Innendørs og utendørs må jeg følge med rett bak han konstant for at han ikke skal rote seg borti noe tull. Sånn er det hele dagen. Da er det ikke mer energi igjen i meg heller, helt tappet. Høres dette ganske likt ut til hvordan dere hadde det? Vennligst ikke nevn adhd, det er umulig å si uansett. Anonymkode: 08006...ae1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Høres ut som typisk gutt på den alderen Jeg har jente og hun er roligere enn det du beskriver, men skulle gjerne skje noe hele tiden. Utetid er helt klart viktig ja! Blir sikkert fint å få rast fra seg i barnehagen fra august! Anonymkode: ffa24...3a0
Kenelz Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Høres ut som min 15 mnder gutt 😆 Helt normalt oppførsel! Nå har jeg min i barnehage og der får han utløpt sin energi. Han kommer hjem og er mer kosete. Det er i helgene han er helt turbo og det er fordi han har funnet ut at han er sin eget individ og vil gjør ting. Han er like turbo i barnehagen. Her har vi barnesikret alle områder i huset også får han bare styre på til han blir sliten.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Høres kjent ut. Enkleste var å være ute. Egentlig hvor som helst! Han elsket vann, så det kunne han holde på med lenge på egenhånd. Da rakk jeg litt kaffe 🤭 Anonymkode: 98d1c...4df
A.nonymia Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Min er snart 15mnd. Høres ganske likt ut. Her løper han rundt hele dagen, roper høyt og har nylig begynt å klatre oppi sofa, oppå bord osv. Veldig nysgjerrig på nye ting og forstår ikke/godtar ikke "nei" helt enda. Hater å bytte bleie/klær. Roer seg derimot litt når vi er med andre, han er veldig sosial og det er visst ingenting som slår å leke med en ny person. Kan allikevel plutselig finne på at han skal løpe avgårde😅 Litt slitsomt men veldig gøy. Jeg syns det er litt ekstra gøy at han er så aktiv nå, da han virker bedagelig som baby og brukte lang tid på f.eks å lære å snu seg rundt. Trodde han kom til å lære å gå ca på denne tiden, ikke løpe rundt som en turbo😅🥰
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Vi har hatt 15-måneding to ganger, og den eldste var omtrent som du beskriver fra rundt samme alder og frem til ca. 2,5 år. Etter det har hun fortsatt å være en aktiv type, men hun har i hvert fall blitt mer fornuftig. Den yngste er roligere, og tør heller ikke å løpe bort fra meg. Anonymkode: 09bf4...d8b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 Tusen takk for svar alle sammen. Høres ut som ting er ganske normalt da. Har bare en veldig aktiv gutt tror jeg, og det er jo bare bra det. Men ja, det krever sitt å holde følge med den eksplosjonen av energi. 😄 Anonymkode: 08006...ae1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Min var også sånn fra ca.1 år. Nå er han 22 mnd og har fortsatt ikke roet seg, det har egentlig bare blitt enda mer intenst. Han har heldigvis mye bedre oppførsel, i mangel på et bedre ord, når det er flere mennesker til stede, spesielt andre barn. Anonymkode: e41a5...689
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min var også sånn fra ca.1 år. Nå er han 22 mnd og har fortsatt ikke roet seg, det har egentlig bare blitt enda mer intenst. Han har heldigvis mye bedre oppførsel, i mangel på et bedre ord, når det er flere mennesker til stede, spesielt andre barn. Anonymkode: e41a5...689 Ja ts her. Gutten min er også roligere når vi er på besøk et sted f.eks. Da kjenner jeg han nesten ikke igjen. Er faktisk en av de roligste. Så kommer vi for oss selv igjen og da springer han nesten opp på veggene. Hver dag er jeg ute på ei stor slette med et vann og springer frem og tilbake der med han til han er lei. Hvis ikke jeg gjør det går det ikke å være inne. Han er ikke til å ha med å gjøre. Anonymkode: 08006...ae1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vil gjerne bare høre deres erfaringer. Jeg er hjemme i perm med gutten min på 15 måneder ca en måned til ( ulønnet) og jeg er førstegangsmor. Hver fase han er i blir en ny erfaring for meg, og nå om dagen synes jeg det er ganske tøft. Han sover godt om natta. Men fra han våkner er han i fyr og flamme hele dagen. Sitter ikke rolig og virker som han går på veggene hvis vi er innendørs for lenge. Blir veldig sur ofte ved klesskift/bleieskift, og tåler mindre og mindre et nei. Noen ganger blir han opphengt i noe, f.eks å slå ut all maten av katteskålen. ( bare ett eksempel). Når jeg da må bære han bort klikker han. Blir så sur og vanskelig. Generelt sett har han fått veldig sterk vilje. Helt siden han begynte å gå er det bare en ting som gjelder, bevege seg fremover. Vi er på steder med flere barn, parker, sentre og han vil bare fremover. I det siste har jeg tatt han med på en stor slette hvor han løper og løper rundt. Får ikke nok. Må ut minst to ganger om dagen så han får sprunget fra seg. Det er energi non stop. Jeg elsker det, men samtidig synes jeg det er en ganske slitsom periode. Jeg klarer ikke drikke en kopp kaffe lenger. Innendørs og utendørs må jeg følge med rett bak han konstant for at han ikke skal rote seg borti noe tull. Sånn er det hele dagen. Da er det ikke mer energi igjen i meg heller, helt tappet. Høres dette ganske likt ut til hvordan dere hadde det? Vennligst ikke nevn adhd, det er umulig å si uansett. Anonymkode: 08006...ae1 Min er nesten lik! Han elsker å løpe og gå rundt og styre med masse greier. Han klikker om han ikke får viljen sin og blir planke og skriker høyt. Eneste han har lagt sin elsk på bøker og sa kan han sitte leeenge og se på dyra i bøkene. Han bruker mye energi på å skrike ut dyrelydene da 😂 Gutten din høres helt fantastisk ut ❤️ kos deg! Bare å ta ham med ut i skogen og bevege dere 😊 Anonymkode: 9df9f...2af
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja ts her. Gutten min er også roligere når vi er på besøk et sted f.eks. Da kjenner jeg han nesten ikke igjen. Er faktisk en av de roligste. Så kommer vi for oss selv igjen og da springer han nesten opp på veggene. Hver dag er jeg ute på ei stor slette med et vann og springer frem og tilbake der med han til han er lei. Hvis ikke jeg gjør det går det ikke å være inne. Han er ikke til å ha med å gjøre. Anonymkode: 08006...ae1 Han er bare veldig gutt, og samme med min. Foreldre som bare har jenter vil aldri forstå. Alle små barn er jo ville til en viss grad, så jente-foreldre tror de vet hvordan det er, men nei, det gjør de ikke. Det finnes selvfølgelig rolige gutter og viltre jenter også, men en gutte-gutt på 1-2 år er faktisk et mareritt på mange måter. Det er en grunn til at man får så sterkt morsinstinkt, og det er for å ikke slenge ungen i en elv, eller noe, i den alderen der. Anonymkode: e41a5...689
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Enig med de som sier dette er vanlig. Vi har to gutter og minste er 16 mnd, helt lik som det du beskriver! Han har nettopp skjønt at han kan ha egne meninger om ting, det er ikke rart han ønsker å uttrykke de, hele tiden. Tenk for en følelse, og finne ut at du kan mene noe om ting og av og til få viljen din! (Tror de kaller det «bestemmelses rus», eller noe). Og løper som en fuglehund hele dagen, blir aldri sliten! Med første mann hadde jeg tenkt å være hjemme med han til han var to år. Men ombestemte meg da dette stadiet kom, sendte han i barnehagen og han virket overlykkelig over opplegget der, som tydeligvis var mye bedre enn det jeg hadde å tilby hjemme 🙈 Anonymkode: dc204...959 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 Høres veldig typisk ut det altså Jeg har tre barn, hvorav minstemann er 15 mnd. Det er full rulle, han er i arbeid fra han våkner til han legger seg, det føles ikke som om at det er et sekund med pause 😅😂 Han står foran utgangsdøra med sandalene i hånda å tramper kl 06.30 - da skal han ut å leke. Om ingen lukker opp døra så kommer han å henter oss, tramper litt mer, legger seg gjerne ned foran døra å skriker .. Så fort jeg får åpnet døra så løøøøøper han. Løper og løper og løper overalt, oppi beddet til naboen å kaster barken hennes overalt, store never med jord fra blomsterpottene mine i full kast over terrassen, steiner også, steiner skal kastes overalt. Løper løper løper løper litt mer, og sånn går no dagan. Nå har jeg endelig lært han at vi ikke skal kaste jord eller rive blomstene, men lukte på dem. Men han tror jo at det bare gjelder mine planter, så han har jo vært oppi bedda til endel av naboene .. Jeg er gjennomvåt av svette før kl er 07 på mårran, kan man si. Det går i ett!! Men samtidig så gruer jeg meg veldig til barnehagestart 1 august 🥲 Anonymkode: f58e2...9b1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Helt normalt, både for jenter og gutter. Personligheten som teller. Anonymkode: f60ee...5ee
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg vil gjerne bare høre deres erfaringer. Jeg er hjemme i perm med gutten min på 15 måneder ca en måned til ( ulønnet) og jeg er førstegangsmor. Hver fase han er i blir en ny erfaring for meg, og nå om dagen synes jeg det er ganske tøft. Han sover godt om natta. Men fra han våkner er han i fyr og flamme hele dagen. Sitter ikke rolig og virker som han går på veggene hvis vi er innendørs for lenge. Blir veldig sur ofte ved klesskift/bleieskift, og tåler mindre og mindre et nei. Noen ganger blir han opphengt i noe, f.eks å slå ut all maten av katteskålen. ( bare ett eksempel). Når jeg da må bære han bort klikker han. Blir så sur og vanskelig. Generelt sett har han fått veldig sterk vilje. Helt siden han begynte å gå er det bare en ting som gjelder, bevege seg fremover. Vi er på steder med flere barn, parker, sentre og han vil bare fremover. I det siste har jeg tatt han med på en stor slette hvor han løper og løper rundt. Får ikke nok. Må ut minst to ganger om dagen så han får sprunget fra seg. Det er energi non stop. Jeg elsker det, men samtidig synes jeg det er en ganske slitsom periode. Jeg klarer ikke drikke en kopp kaffe lenger. Innendørs og utendørs må jeg følge med rett bak han konstant for at han ikke skal rote seg borti noe tull. Sånn er det hele dagen. Da er det ikke mer energi igjen i meg heller, helt tappet. Høres dette ganske likt ut til hvordan dere hadde det? Vennligst ikke nevn adhd, det er umulig å si uansett. Anonymkode: 08006...ae1 Jente her og trassalderen startet for fullt i den alderen der. Nå er hun 3 år og den er der fortsatt for fullt😅 Samme med energinivået. Så vær forberedt på at akkurat den biten kan vare. Fordelen når de blir litt eldre er a de forstår mer og kan prate selv. Så det blir mindre rom for konflikter etterhvert. Men først ved 4-5 årsalderen roer det seg skikkelig erfaring. Har to viltre jenter:) Anonymkode: 7ae4b...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 Da hadde han lært seg å løse likninger med 3 ukjente og hjalp sin 15 år gamle bror med leksene. Anonymkode: dd26c...7ed
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Skikkelig elendig i basketball Anonymkode: 55cee...ae5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han er bare veldig gutt, og samme med min. Foreldre som bare har jenter vil aldri forstå. Alle små barn er jo ville til en viss grad, så jente-foreldre tror de vet hvordan det er, men nei, det gjør de ikke. Det finnes selvfølgelig rolige gutter og viltre jenter også, men en gutte-gutt på 1-2 år er faktisk et mareritt på mange måter. Det er en grunn til at man får så sterkt morsinstinkt, og det er for å ikke slenge ungen i en elv, eller noe, i den alderen der. Anonymkode: e41a5...689 Har en av hver, men hadde jeg bare hatt jenta, ville jeg likevel forstått.. For hun er ekstremt aktiv og vill! Overgår alle gutta i barnehagen… Anonymkode: f05ca...957
Carro123 Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 Har jente og det var helt likt, vår gikk i bhg på den tiden så det hjalp jo litt. Vi måtte også ut både før og etter dupp i helgene og fridagene. Jeg har også tydd til noe å tygge på og skjermtid bare så jeg får 10 minutter på å spise og rydde opp fordi man trenger virkelig en bitteliten timeout. Da er litt skjermtid bedre enn en mamma som er sliten og dermed blir lett irritert.
tussi84 Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 Da vår var 15 mnd så hang han stort sett i beina på oss hvis vi skulle gjøre noe som feks å lage middag. Han kastet også både mat og leker i gulvet, og gjorde ting som å putte hele do ruller opp i toalettet. Det var mye han gjorde som vi måtte fjerne han fra, og han Ble ganske sur om han ikke fikk viljen sin. Han er 21 mnd nå, og henger ikke like mye i beina våres og gjør ikke like mye tull, men viljen har bare blitt sterkere. Å ikke få is som et eksempel er en stor tragedie som fører til trass anfall. Han har begynt å trasse mer på hverdagslige ting som: vil ikke skifte bleie, vil ikke kle på eller av seg, skal ta på skoa selv om han ikke får det til helt enda, skal drikke av vanlig glass og ikke tutekopp, skal ikke sove osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå