Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke grunner var det til at dere ble sykmeldt?

Jeg har mistet en gang før, og kjenner at jeg et nervevrak som får dårlig søvn om nettene og tenker på å gjøre det jeg kan for å unngå å oppleve det igjen.

Jobber som lærer, og har vonde tanker om at stresset kommer til å påvirke graviditeten negativt, og å skulle stå og gå så mye gjør at jeg gruer meg veldig. Om alt går bra, er termin i slutten av februar. Men ser veldig mørkt på å skulle være i jobb etter jul. 

Anonymkode: 6b1aa...307

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke noe du kan gjøre for å hindre at du eventuelt mister igjen dessverre. Mistet to hanger selv i uke 11 og uke 8, og måtte bare prøve å leve som vanlig, selv om det opptok tankene mine. Ble ikke bedre av å sitte hjemme å tenke på det. Jobbe, trene, finne på hyggelige ting hjalp meg hvertfall.

Anonymkode: b4f1b...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilke grunner var det til at dere ble sykmeldt?

Jeg har mistet en gang før, og kjenner at jeg et nervevrak som får dårlig søvn om nettene og tenker på å gjøre det jeg kan for å unngå å oppleve det igjen.

Jobber som lærer, og har vonde tanker om at stresset kommer til å påvirke graviditeten negativt, og å skulle stå og gå så mye gjør at jeg gruer meg veldig. Om alt går bra, er termin i slutten av februar. Men ser veldig mørkt på å skulle være i jobb etter jul. 

Anonymkode: 6b1aa...307

Begynte med hypermesis på første og da var det vanskelig å være renholder. Var frem og tilbake med sykemelding. 

På andre var det sterk kvalme som gjorde at jeg var sykemeldt mellom uke 8 og 14. Så var jeg tilbake frem til uke 20, da var det ekstremt vonde kynnere, bekkenløsning, symfyseproblemer. Jobbet 40% likevel. Så kom korona og jeg ble 100% sykemeldt. Det ble premature rier fra uke 30 så selv uten korona så hadde jeg forblitt sykemeldt. 

Anonymkode: 44dcf...8fc

Skrevet

Ble sykemeldt pga bekkenløsning og hoftebetennelse da jeg var 7 måneder. Var ikke særlig fungerende i jobb… 

AnonymBruker
Skrevet

Hyperemesis og hjerteproblemer. Sykemeldt i hele svangerskap med alle fire.

Anonymkode: 72ead...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Kvalme, utmattelse og smerter fra bekkenløsning gjorde at jeg var gradert sykemeldt deler av svangerskapet.

Anonymkode: 6bd9c...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Hyperemesis hele svangerskapet. Jeg forstår at du er redd for å miste igjen, men det gjør det nok ikke bedre å sitte hjemme å gruble å tenke hele dagene❤️ Det er nok bedre å gå på jobb å få tankene på andre ting. 

Anonymkode: f7b01...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Hyperemesis.

Anonymkode: 90df6...64e

Gjest Lars1009
Skrevet

Det er ikke farlig å gå på jobb selv om man er gravid. Graviditet er ikke lik sykemelding. Mange står i relativt tunge jobber langt ut i svangerskapet, med nødvendig tilrettelegging. Ikke let etter grunner til å sykemelde deg.

AnonymBruker
Skrevet

Vært delvis sykemeldt siden uke 17 av psykiske årsaker/stress/kynnere. Pga bekkenløsning og ryggproblematikk ble sykemeldingen økt til 100% fra ca uke 24. 

Tror ikke du skal satse på å planlegge for sykemelding, lev som normalt inntil kroppen evt sier noe annet 😊

Anonymkode: c70eb...f9f

• Liker 1
Skrevet
Lars1009 skrev (29 minutter siden):

Det er ikke farlig å gå på jobb selv om man er gravid. Graviditet er ikke lik sykemelding. Mange står i relativt tunge jobber langt ut i svangerskapet, med nødvendig tilrettelegging. Ikke let etter grunner til å sykemelde deg.

Liker at dette kommer fra en mann som ikke har peiling på hvordan det er å være gravid, takk for innspill LARS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Mariak10 skrev (1 time siden):

Liker at dette kommer fra en mann som ikke har peiling på hvordan det er å være gravid, takk for innspill LARS

Han har jo rett da. Det å gå på jobb er jo ikke farlig i seg selv, med mindre man har feks voldelige pasienter man jobber med. 

Anonymkode: a622a...156

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var på  gradert sykemelding fra uke 6/7 til 12.. grunnet kvalme og oppkast. Gradert svangerskapspenger uke 17-24, forebyggende mot bekken/rygg og bekkenbunn plager, da jeg har krevende jobb. Måtte gå over til sykemelding gradert  frem til uke 30, da sa bekkenet mitt stopp. Gikk da ut i 100 prosent sm etter anbefaling fra fysio og jordmor.

Anonymkode: 74bed...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han har jo rett da. Det å gå på jobb er jo ikke farlig i seg selv, med mindre man har feks voldelige pasienter man jobber med. 

Anonymkode: a622a...156

Nettopp, og alle har jo både forskjellige jobber og forskjellige svangerskap.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angst. 

Anonymkode: 71742...fd0

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (4 timer siden):

…hilsen Lars.

Anonymkode: b6bfc...2bf

AnonymBruker
Skrevet

Bekkenleddsmerter, uten mulighet til og sitte og stå i lenger perioder. Ble utmattet av og presse meg selv til og prøve, ingenting fungerte, selv om jeg gikk til fysioterapeut. Kroppen trengte en pause fra belastningen. Fungerte ikke med tilrettelegging. Så det ble 50% i en måned tid når jeg var 6 mnd. 

Anonymkode: 60ec9...e48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var frisk som en fisk, men som tvillinggravid ble jeg automatisk sykmeldt i uke 20.

Anonymkode: a4d02...634

AnonymBruker
Skrevet

Ble sykmeldt i uke 5 da jeg fikk positiv test. Mistet 2 ganger på rad. Jobber natt. Fastlege og gynekolog anbefalte sykemelding, noe arbeidsgiver å støttet. I uke 10 fikk jeg høyt/veldig svingene blodtrykk. Legene ønsket ikke å behandle det pga svingningene, fare for for lavt. Fikk kun lov til å utføre enkle gjøremål, lette gåturer, for å prøve å holde blodtrykket mest mulig stabilt og under grensen. Det vedvarte hele svangerskapet.

Anonymkode: badf3...d05

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (5 timer siden):

Det er helt riktig og du har rett. Men det betyr ikke at graviditet ikke er en stor belastning for en helt vanlig kropp. På psyke, på bekken, på allmenntilstand. De aller fleste kvinner prøver sitt beste og stå i arbeid, men man har faktisk en helt annen jobb og sjef man skal prioritere i svangerskapet, nemlig babyen. Man har ikke lenger kapasitet til og presse seg i det uendelige, med mindre man skal gå til grunne.

Graviditet er ikke en sykdom i seg selv, det er riktig, men graviditet kan faktisk lede til sykdom som er riktig for sykemelding. Mange kvinner har store vansker med og sykemelde seg i graviditeten fordi det føles feil og man får utrolig mange kommentarer på det. 

Så det rådet jeg har til alle gravide er og lytte til kroppen og deg selv. Ingen takker deg senere :) 

Anonymkode: 60ec9...e48

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...