Gå til innhold

Flere storslankere som skal ned de siste kiloene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 60 kilo siden 2015, skal ned helst 10 kilo til. Hadde en pause i vektnedgangen etter kraftig skade hvor jeg ble sittestillende i flere måneder (men gikk heldigvis ikke nevneverdig opp) men er nå i gang igjen! 

Jeg skal ned i idealvekt (70 kg) og har fått ja til operasjon av løshud og sammensying av delte/delvis nedfallene magemuskler via offentlig sykehus. Har enormt mye løshud, og pga de delte magemusklene (får 4 fingre inn mellom musklene) ser magen mye større ut enn jeg er (1.70 høy og veier ca 80 kilo). 

Å gå ned i vekt nå, trening har alltid vært en stor del av det, er hardere nå fordi jeg sliter litt med skaden enda. Men kostholdsbiten er jeg såpass drillet på at det går automatisk. Men alt går jo tregere når man allerede har gått ned masse fra før. Går ned ca 1-2 kilo i måneden så det går ganske greit likevel altså! Men det er jo ikke som tidligere da jeg raste ned 5-7 kilo i måneden uten problem.

Jeg har ikke slankeoperert meg, eller tatt reseptbelagte medisiner for vektnedgang. Alt har vært kosthold og trening over 7 år.

Tenkte tråden kunne være et sosialt og støttende sted for oss som allerede har gått ned mye- som skal holde vekten eller skal ned de siste kiloene! 

Anonymkode: 1c233...9d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1-2kg i måneden er jo kjempebra (uansett om du ikke hadde gått ned masse allerede, folk på din nåværende vekt går ned i ca det tempoet). Men er det noe poeng å nå idealvekt før du tar vekk huden? Veier ikke det noen kilo i seg selv? Hør med legen! Tenker jeg ville stoppet før idealvekt. 

Anonymkode: 86f92...744

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

1-2kg i måneden er jo kjempebra (uansett om du ikke hadde gått ned masse allerede, folk på din nåværende vekt går ned i ca det tempoet). Men er det noe poeng å nå idealvekt før du tar vekk huden? Veier ikke det noen kilo i seg selv? Hør med legen! Tenker jeg ville stoppet før idealvekt. 

Kirurgen sa Max 75 kilo, men samtidig jo mer man går ned i vekt (og minsker underhudsfett ) jo mer vellykket resultat. Altså 65 kilo blir nok for mye, huden veier sikkert et par kilo uten mye underhudsfett. Så si 68-69 kilo etter operasjon 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge må du holde idealvekten før du opererer bort huden? Mener ikke å framstå demotiverende, men mange som går ned mye, går jo dessverre opp igjen. Og da er det vel krise om huden er borte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 21.06):

Hvor lenge må du holde idealvekten før du opererer bort huden? Mener ikke å framstå demotiverende, men mange som går ned mye, går jo dessverre opp igjen. Og da er det vel krise om huden er borte? 

Det virket ikke som det var tidsperspektiv  her, slik kirurgen fremla det. Men det er 6 mnd til neste konsultasjon og da skal helst 5-10 kilo være borte. 
Jo, jeg er veldig klar over at man kan gå opp igjen. Men.. samtidig har jeg brukt 7 år på denne prosessen, det skjedde ikke over natten- etter såpass mange år er man ganske «trent» både på kosthold, og også via trening (som også øker forbrenningen)

Skrevet

Oi, det var virkeleg imponerande! Er sjølv 47kg ned no fra januar i fjor, men ikkje heilt i mål. Trur 70kg er ei nogenlunde realistisk vekt for meg å halde i utgangspunktet så det er målet, ca 3kg igjen. Har fokusert på å spise ca normalt og treine lett og lang cardio (fjelltur, jogging) og styrke, men fekk drahjelp av Saxenda så er spent på korleis det blir å slutte med det når 70kg er nådd 🙏

Spørsmål: Kva ser legen på bår ein vurderast for hudfjerning? Har sjølv ganske lite laus hud, mest berre litt slapt og tynt fettlag rundt omkring som "henger" fra relativt tydelege musklar (særleg på armar og lår). Usikker på om det blir strammare etterkvart eller om eg kan vurderes for hudfjerning. Alle som skriv om laus hud har jo den klassiske heilt innskrumpa huden heilt utan teikn til fett. Eg ser ikkje sånn ut med mindre eg sit eller ligg på sida. 😅

AnonymBruker
Skrevet
aazy skrev (3 timer siden):

Oi, det var virkeleg imponerande! Er sjølv 47kg ned no fra januar i fjor, men ikkje heilt i mål. Trur 70kg er ei nogenlunde realistisk vekt for meg å halde i utgangspunktet så det er målet, ca 3kg igjen. Har fokusert på å spise ca normalt og treine lett og lang cardio (fjelltur, jogging) og styrke, men fekk drahjelp av Saxenda så er spent på korleis det blir å slutte med det når 70kg er nådd 🙏

Spørsmål: Kva ser legen på bår ein vurderast for hudfjerning? Har sjølv ganske lite laus hud, mest berre litt slapt og tynt fettlag rundt omkring som "henger" fra relativt tydelege musklar (særleg på armar og lår). Usikker på om det blir strammare etterkvart eller om eg kan vurderes for hudfjerning. Alle som skriv om laus hud har jo den klassiske heilt innskrumpa huden heilt utan teikn til fett. Eg ser ikkje sånn ut med mindre eg sit eller ligg på sida. 😅

Hei! Så bra jobba! 👏

Legen så på mengden løshud som jo er ganske betydelig. Han vurderte også graden av delte magemuskler som betydelig, samtidig som nederste del av magen liksom henger ned med muskler og alt. jeg er også  plaget av soppinfeksjoner og eksem, vanskelig å få has på disse og må konstant bruke talkum og sinksalve.
Huden er relativt tynn og ekstremt rynkete hos meg, men ikke helt tynn nok enda for best resultat. 
Jeg har også enormt med løshud på armer, men ingenting på bein.

Hos deg kan nok styrketrening hjelpe og stramme opp, hvis det ikke er så mye. 🙂 De er ganske strenge egentlig på denne typen operasjoner hvis det skal dekkes av det offentlige, men går jo an å prøve 🙂

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...