AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Hei. De siste 12 årene har jeg vært inn og ut av fastlegen med diffuse plager. Det har i hovedsak blitt sett på "atypisk depresjon", men jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig. Har lenge tenkt at jeg har vært deprimert, men den siste tiden har jeg kjent meg mer igjen i symptombildet for ADHD og borderline. Har vært i spesialisthelsetjenesten tidl, men ble ikke ferdig med utredning, da ble det mistenkt personlighetsforstyrrelse, depresjon eller bipolar. Derfor lurer jeg på om det er noen som i lang tid har vært markert med "depresjon", men som så fikk en annen diagnose? Nå starter en ny utredningsprosess, og jeg merker at hun som "intervjuer" meg sikter seg inn på hovedsakelig depresjon, samtidig så mener ikke jeg at jeg er det. (det er ikke det at jeg vil ha DEN eller den diagnosen, men min erfaring er at det kan være lettere å få riktig hjelp med riktig diagnose). Hovedsymptomene mine som har vært mest langvarige og som kanskje gir meg de største utfordringene i hverdagen: -utrolig svingete humør, på dagsbasis. -føler til tider ekstremt sterke følelser, kanskje i hovedsak glede og aggresjon. kan svært sjelden bli så sint at jeg i ettertid glemmer utbruddet (går kun utover familie). men kan også være mye tom og føle meg veldig kald ovenfor mennesker jeg er glad i. -problemer med å regulere følelser, føler jeg aldri har lært det. skjer i hovedsak gjennom overspising-oppkast og å sulte meg selv. -sliter mye med konsentrasjon, føles som en stor utfordring i hverdagen. blir lett distrahert. vansker med å fullføre ting. faller fort i andre tanker enn det jeg skal gjøre. er veldig glemsom, føler jeg har svært dårlig hukommelse for alderen -kan tidvis ta mange dumme, impulsive valg. tilfeldig sex (selv en periode jeg var i forhold.. har resultert i klamydia og en graviditet), storforbruk av penger (gud så mange kasser med ubrukte hobbygreier jeg har i skapet, samt noen dumme investeringer, jaja aldri hørt om disse aksjene men plutselig er jeg overbevist om at det er et godt kjøp - nope), slutte i jobben uten noe annet å gå til -problemer med å opprettholde relasjoner, og problemer med nære/romantiske relasjoner. lar meg selv bli tråkket på og er dårlig på grensesetting. -dårlig tidsoppfatning; føler tiden bare blir borte! samtidig kan jeg tenke at jeg skal få gjort 1000 ting i løpet av en dag, men i realiteten får jeg kanskje gjort 2 av de tingene jeg har tenkt. -vansker med å sette igang med det jeg skal gjøre -kan ha problemer med å gjennomføre "kjedelige" oppgaver. hvis det ikke er noe jeg er interessert for er det stor sjanse for at det ikke blir gjort. vil gjerne at ting skal skje fort -går konstant med en følelse av stress, selv når jeg var arbeidsløs, men det er kanskje fordi jeg ofte føler på tingene jeg burde gjort -jeg har mye indre uro -vanskelig å ta avgjørelser -sliter med å stå opp om morgenen -mye sliten... resulterer i at jeg ikke gjennomfører alle hverdagslige ting som jeg "burde", som å spise ordentlig mat og gjøre husarbeid (vasket hjemme 2x i år, men er også fordi jeg sliter med å komme igang med ting) Anonymkode: 971a4...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Hvis humøret svinger mye ila en dag, og problemer er dårlig evne følelsesregulering og ikke nedstemhet så er det sannsynligvis ikke depresjon. Det høres ikke ut som depresjon for meg heller. Bipolar lidelse er også episodisk, og utenom i blandede episoder (episoder med både maniske og depressive symptomer samtidig) har man ikke daglige svingninger som følge av bipolar lidelse. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver, og jeg har rimelig alvorlig ADHD. Det har heldigvis blitt mye bedre med medisiner, så jeg er ikke like plaget nå. Problemer med følelsesregulering er faktisk veldig vanlig ved ADHD, selv om det ikke står i de diagnostiske kriteriene. Jeg ble faktisk feildiagnostisert med borderline personlighetsforstyrrelse før jeg ble diagnostisert med ADHD. Skal sies at jeg også hadde/har noen få trekk fra borderline, men ikke nok til at jeg oppfylte/oppfyller de diagnostiske kriteriene. Det kom tydelig frem da jeg ble behandlet for ADHD. Jeg har også slitt med depresjoner i perioder, tidvis alvorlige depresjoner også. Da er jeg ikke slik du beskriver med daglige humørsvingninger, da er jeg konstant nedstemt og likegyldig. ADHDen gjør meg veldig impulsiv, tør ikke engang å tenke på hvor mye penger jeg har brukt på helt unødvendige ting. Elendig tidsperspektiv, kronisk for sen. Kommer "aldri" i gang med ting, sliter med å fullføre ting og gir opp veldig lett. Ekstremt utålmodig. Konstant stresset og urolig. Mye angst. Veldig mye kaos i hodet, tusen tanker på samme tid. Stresset kommer også for meg mye av at jeg ikke får gjort det jeg burde og egentlig må gjøre. Avgjørelser kan virke nesten umulige, og jeg klarer ofte ikke å ta avgjørelser før jeg virkelig må. Ytre press kan få meg til å komme i gang med ting og ta avgjørelser. Følelsesregulering er også vanskelig, jeg blir fort overveldet av følelser og vet ikke helt hvordan følelsene skal håndteres. Helt elendig konsentrasjon, veldig lett distrahert og glemsk. Kan dog bli veldig fokusert hvis jeg blir veldig interessert eller opphengt i noe. Jeg har ikke noe særlig problemer i relasjoner bortsett fra problemer ADHD-symptomene fører med seg. Må legge til at det er slik jeg er uten medisiner, og at med medisiner så er livet mye lettere. Kommer i gang med ting, tenker klarere og har færre tanker i hodet, mindre uro og angst, mindre impulsiv, bedre til å regulere følelser. Føler meg mye mer rolig og balansert. Anonymkode: 7def2...888 1
Humle Brumle Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Ja behandlerne trodde først jeg hadde en vanlig depresjon som viste seg å være negative symptomer på schizofreni. 1
Purple_Pixiedust Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Jeg fikk først alvorlig atypisk depresjon. Så borderline istedenfor, så fikk jeg Asperger, så fikk jeg tilbakevendende depressiv lidelse i tillegg da de så det ikke bare var borderline, og to år senere der igjen byttet til bipolar lidelse sammen med borderline, Asperger osv. Er ikke alle som er like lett å diagnostisere. Noen er klokkeklar, mens andre er litt mer vanskelig. 1
Marye Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Jeg ble feilaktig diagnostisert som bipolar hadde schizoaffektic lidelse
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Ja - depresjon viste seg å være hypothyreose🙈🙈 Anonymkode: 7c4a3...50a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 Har hatt en depressiv diagnose i mange år før jeg fikk riktig diagnose. Anonymkode: ea257...aae
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Kjenner meg igjen i svært mange av de punktene, og jeg har ingen diagnose! Regner med jeg kun er menneskelig med et spekter av følelser😊 Anonymkode: 3b689...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har borderline med dårlig funksjonsevne og kjenner meg igjen i alt du skriver. Depresjon er også litt annerledes når man har bpd. Anonymkode: 0626e...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå