Gå til innhold

Hjelp. Skal passe en fransk mastiff /bordeaux dogge, men ser nå den rasen har drept barn (og eldre)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Hundejente said:

altså...

lar du barna dine være alene med faren sin? med bestefedrene sine? selv om du har hørt om incest, at menn voldtar sine egne barn? og så lar du dem være alene med faren sin, hva slags mor er du???

håper du skjønner poenget mitt.

Jeg er ganske usikker på om jeg skjønner poenget ditt. Gidder du forklare? 

Anonymkode: 4218d...1f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Foreslår at du sier nei til å passe den valpen. Din kunnskap om hunder fremstår som svært lav, og en valp bør ikke utsettes for dette. 

Anonymkode: 56e1f...489

Nei, kanskje har ikke ts nok kunnskap om valp, men valpeeieren har tydligvis enda mindre kunnskap siden hun i utganspunktet reiser fra en 5 med gammel valp og attpåtil velger å be noen passe valpen som ikke kjenner den og har både småbarn og hund fra før...  Bør egentlig denne valpen utsettes for eieren sin? Er det til valpens beste å bli satt vekk 1 uke til fremmede fordi familien skal på ferie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, kanskje har ikke ts nok kunnskap om valp, men valpeeieren har tydligvis enda mindre kunnskap siden hun i utganspunktet reiser fra en 5 med gammel valp og attpåtil velger å be noen passe valpen som ikke kjenner den og har både småbarn og hund fra før...  Bør egentlig denne valpen utsettes for eieren sin? Er det til valpens beste å bli satt vekk 1 uke til fremmede fordi familien skal på ferie? 

Jeg har peiling på valper, hatt tre hunder og fikk min første egne som 18 åring. Likevel er jeg litt redd store hunder. Kun hatt maks 12 kg hunder selv.

Jeg vet at valper må masse ut, men denne hunden var tydelig stresset hos oss og tisset inne mer enn ute til tross for ut og inn hele dagen. 

Anonymkode: d4ede...9ba

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har peiling på valper, hatt tre hunder og fikk min første egne som 18 åring. Likevel er jeg litt redd store hunder. Kun hatt maks 12 kg hunder selv.

Jeg vet at valper må masse ut, men denne hunden var tydelig stresset hos oss og tisset inne mer enn ute til tross for ut og inn hele dagen. 

Det var egentlig ikke ment som noen kritikk, jeg vet jo ingenting om deg og dine kunnskaper,(selv om jeg da lurer på hvorfor du sa ja til å passe valpen når du tross alt har erfaring med valp? Du burde jo være klar over utfordringene uavhengig av rasen og størrelsen. ). Poenget mitt var at det er valpeeier som først og fremst har ansvar for å sikre et trygt miljø for sin valp og mens den er så liten så er det altså først og fremst henne, familien og de vante omgivelsene. Det forklarer jo også hvorfor valpen tisset inne hos deg, nemlig fordi den da var nær matmor og tryggheten. Valper vil helst ikke gjøre fra seg om de ikke føler seg trygge, så sannsynligheten for at den vil fortsette å gjøre fra seg inne om den passes av deg er ganske stor. Og tryggheten valpen føler på handler ikke om hvorvidt du er snill eller ikke, det handler om å bli plassert i nytt hus, med nye folk, barn og hunder, nye lukter, lyder etc etc. Det er egentlig et "rykk tilbake til start" opplegg...  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du. Jeg har kjennskap til rasen. Faktisk har jeg hatt 8 av de samtidig, hvor 6 var hannhunder og jeg tror du kan roe det helt ned. De er ikke skumle i det hele og de er snille som dagen er lang. Mine var ikke vant til barn i det hele men null problem å la de bli passe av barnefamilier. Ja det er en vokter rase men tro meg det er lenge siden de hadde egenskapene som kreves av de i kamp. Dette blir bra og husk å pust med magen

Anonymkode: b2ba8...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du. Jeg har kjennskap til rasen. Faktisk har jeg hatt 8 av de samtidig, hvor 6 var hannhunder og jeg tror du kan roe det helt ned. De er ikke skumle i det hele og de er snille som dagen er lang. Mine var ikke vant til barn i det hele men null problem å la de bli passe av barnefamilier. Ja det er en vokter rase men tro meg det er lenge siden de hadde egenskapene som kreves av de i kamp. Dette blir bra og husk å pust med magen

Anonymkode: b2ba8...a96

Hun har ordnet annet alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun har ordnet annet alternativ. 

Man kan vel håpe at det alternativet er å bli hjemme med valpen, men jeg tviler....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man kan vel håpe at det alternativet er å bli hjemme med valpen, men jeg tviler....

Nei. Jeg klandrer henne ikke for dette, forstår de trenger ferie.

Likevel kjenner jeg at jeg er lettet over at jeg ikke skal passe denne gangen.

AnonymBruker
Skrevet

FB_IMG_1656943040608.jpg

Anonymkode: 44a7c...b9b

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg klandrer henne ikke for dette, forstår de trenger ferie.

Likevel kjenner jeg at jeg er lettet over at jeg ikke skal passe denne gangen.

Jeg håper du aldri får tilbud om å passe den hunden igjen, eller andre hunder! Makan til oppførsel! Var problemet egentlig at den tisset inne? Hvorfor sa du ja i første omgang? 

Anonymkode: 44a7c...b9b

Skrevet (endret)

Hvis du møter den med mistenksomhet og nerver helt ut i fingertuppene, så vil den merke at du er nervøs. Slapp av og ro helt ned, så går det nok bra og ungene skal aldri være alene med den. Ikke for at den er farlig, men unger kan finne på ting som er ment som lek (eller uvitenhet) og hunden tar det som noe annet og glefser etter den som lugger den, eller trør på hale eller labber. Jeg hadde passet den på røde rappen, for slik en fin  jobb liker jeg. :jepp:  ...ok, du skal ikke passe. Så det litt sent. 

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske usikker på om jeg skjønner poenget ditt. Gidder du forklare? 

seriøst, du skjønte ikke? poenget mitt er: om ett individ av en rase eller en art har gjort noe dumt en gang, betyr det på ingen måte at alle andre av samme art eller rase vil gjøre det samme.

altså: selv om (mer enn) én mann voldtar, så synes nok de fleste det er absurd å ikke ville omgås menn i frykt for å bli voldtatt. det samme gjelder denne situasjonen. det er helt merkelig å være redd for en valp fordi en annen hund av samme rase har oppført seg dårlig en eller annen gang.

• Liker 3
Skrevet

Hm. De bordeaux dogge-ene jeg har møtt har vært helt spesielt rolige og avslappa. En sikla litt mye kanskje. Det er vel ikke primært en kamphund, opprinnelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (2 timer siden):

Hm. De bordeaux dogge-ene jeg har møtt har vært helt spesielt rolige og avslappa. En sikla litt mye kanskje. Det er vel ikke primært en kamphund, opprinnelig. 

Neida , ingen hunder er vel en ren kamphund. Handler vel mer om gemytt og størrelse først og fremst. Det er forskjell på en liten på tolv kg til en på over 20 og 60 kg som voksen. 

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (8 timer siden):

Ikke ta råd fra KG, TS. Her er det ange hysteriske gærninger. 

Og naive tåper.

Anonymkode: e7e76...9b3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri latt noen med småbarn passe hunden min. Man vet ALDRI om den med småbarn er god nok på hundespråk til å se alle de dempede signalene og jeg ville aldri latt hunden min tilbringe tid med barn der man har null kontroll selv. Man risikerer jo å få sin egen hund avlivet pga den som passer lar barn og hund være alene eller ikke skjønner at barnet tråkker over grenser. 

Hvorfor reiser man fra en 5mnd gammel hund som ikke kjenner passer godt nok og som attpåtil viser stresstegn? 

Anonymkode: 38f1b...7a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri latt noen med småbarn passe hunden min. Man vet ALDRI om den med småbarn er god nok på hundespråk til å se alle de dempede signalene og jeg ville aldri latt hunden min tilbringe tid med barn der man har null kontroll selv. Man risikerer jo å få sin egen hund avlivet pga den som passer lar barn og hund være alene eller ikke skjønner at barnet tråkker over grenser. 

Hvorfor reiser man fra en 5mnd gammel hund som ikke kjenner passer godt nok og som attpåtil viser stresstegn? 

Anonymkode: 38f1b...7a6

Jeg ser de dempende signalene, men barna gjør jo ikke det godt nok. De kjenner vår egen hund, men ikke valpen. Jeg tror valpen er snill som dagen er lang. Det går mer på at jeg er redd den skal føle stress og føle for å forsvare seg pga det. Det at den er renslig hjemme, men tisset en hel del ganger her til tross for utallige turer,  det er jo et tegn på at den ikke hadde det helt greit. Den slappet godt av, sov og var med oss i huset, men den fikk jo heller ikke den roen en valp trenger. Vi er en barnefamilie, som ikke har hatt valp på noen år. Jeg måtte jobbet veldig med hunden og også med barna for at de skulle oppført seg sånn og sånn med tanke på lyd og bevegelser. Det er tross alt ferie, og det er ikke et hyggelig stressmomemt. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende utsagn og avsporinger. 

- Matas, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...