AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #41 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har hatt 2 stk Bordeaux doggie og 3 små (etterhvert større) barn. Har ALDRI hatt noen dårlige erfaring, heller ikke andre jeg kjenner med samme rase. Det som var spesielt med våre var at de vokta/passa på barna, og kom sikkert av vokterinstinktet deres. Feks når de gikk ut av senga om natta sa hundene ifra, eller om de datt og slo seg på utsiden. Vi hadde kun et problem og det skjedde et par ganger. Venner som ikke kjente hundene som skulle hjem til oss å hente noe mens vi ikke var hjemme. De slapp inn, men de slapp IKKE ut igjen 😅🙈 Hundene stillte seg foran døra og stod der å knurra om de prøvde å komme seg ut. Så de måtte ringe oss for hjelp. Ellers var hundene veldig kjælene og lekne og for oss en perfekt familiehund. Hunder ER ikke kamphund, de blir trent opp til det. Ville ikke vært redd for å passe hunden, men som med alle andre hunderaser, ville jeg ikke lot den vært alene med barna og heller ikke lot barna herje for mye med den når den ikke er kjent. Anonymkode: e07d9...7f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #42 Skrevet 4. juli 2022 Slutt med burbruk. Intet oppegående menneske stenger hunden inne. Du klarer knapt kke ta vare på egen hund så hold deg unna den andre . Anonymkode: ba232...7d2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #43 Skrevet 4. juli 2022 Er det bare meg som lurer på hvorfor noen reiser på ferie og må ha hundepass når de har en 5 med gammel valp? 🤷♀️ Jeg har 3 mnd gammel valp selv, men jeg har ikke tenkt tanken at jeg skal sette henne hos andre i en uke før hun er husren og veldig godt kjent med de hun skal til. 5 måneder er vel også en skikkelig spøkelsesalder, så for valpen vil det helt klart bli veldig stress å komme til ts med andre barn og hunder hun ikke kjenner. Jeg hadde ikke sagt ja til å være valpepasser selv om jeg hadde vært ts, men ikke pga rasen, men at fordi det vil være stress for valp og folk, så faren for en skikkelig dårlig erfaring vil være stor. Anonymkode: 4218d...1f8 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #44 Skrevet 4. juli 2022 Synes det er kjempe bra at du er obs, ts👍🏻 Hadde vært det selv..20kg er fortsatt stort selv om det er en valp det er snakk om. Anonymkode: cc868...980 3
Carrot Skrevet 4. juli 2022 #45 Skrevet 4. juli 2022 Hmm, jeg tenker at hvis du er så usikker TS er det kanskje bedre for hunden til venninnen din at den ikke passes av deg? Hunder, spesielt valper trenger mennesker som er rolige og forutsigbare, har en god eneri og ikke har en indre uro rundt seg for å ha det bra - dersom du er bekymret vil det påvirke både din egen hund og den du skal passe på en negativ måte, uavhengig av hvilken raser det er snakk om. Du som hundeier burde fokusert mer på om du er i stand til å gjøre det du skal enn hva som ble skrevet om rasen osv.. 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #46 Skrevet 4. juli 2022 Carrot skrev (9 minutter siden): Hmm, jeg tenker at hvis du er så usikker TS er det kanskje bedre for hunden til venninnen din at den ikke passes av deg? Hunder, spesielt valper trenger mennesker som er rolige og forutsigbare, har en god eneri og ikke har en indre uro rundt seg for å ha det bra - dersom du er bekymret vil det påvirke både din egen hund og den du skal passe på en negativ måte, uavhengig av hvilken raser det er snakk om. Du som hundeier burde fokusert mer på om du er i stand til å gjøre det du skal enn hva som ble skrevet om rasen osv.. Jeg ønsker bare være snill. Min venninne har bok forstått min usikkerhet, mtp mange runder med spørsmål. Likevel ønsker hun jeg passer. Anonymkode: d4ede...9ba
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #47 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsker bare være snill. Min venninne har bok forstått min usikkerhet, mtp mange runder med spørsmål. Likevel ønsker hun jeg passer. Anonymkode: d4ede...9ba hun ønsker sikkert ikke at du passer så mye som en sokk etter å ha sett denne tråden 😂 Anonymkode: 6da8c...72c 5
Lars1009 Skrevet 4. juli 2022 #48 Skrevet 4. juli 2022 Momma skrev (9 timer siden): Dette hadde jeg så definitivt droppet om jeg var deg Ikke ta råd fra KG, TS. Her er det ange hysteriske gærninger.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #49 Skrevet 4. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker bare være snill. Min venninne har bok forstått min usikkerhet, mtp mange runder med spørsmål. Likevel ønsker hun jeg passer. Anonymkode: d4ede...9ba Uten at jeg synes du har rett i å være hysterisk pga rase, så mener jeg at i denne situasjonen er feil av hundeeier å forvente pass av en ung valp i 1 uke. Som valpeeier må hun da være klar over at det er endel jobb med valp, at valper er følsomme for omgivelsene og at dere ikke kjenner hverandre. Valpen kjenner ikke deg, barna dine eller hunden din godt nok til å ha et stressfritt opphold hos deg. Det vil også kreve mer av deg å holde hjemmet trygt for alle. Det er kjipt å si nei, men det er jammen kjipt av valpeeier å legge opp til dårlige erfaringer og be deg stille opp når hun burde vite bedre... Anonymkode: 4218d...1f8 3
Carrot Skrevet 4. juli 2022 #50 Skrevet 4. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ønsker bare være snill. Min venninne har bok forstått min usikkerhet, mtp mange runder med spørsmål. Likevel ønsker hun jeg passer. Anonymkode: d4ede...9ba Snill? Å passe en hund handler om ansvar, ikke om å være snill. Selvsagt ønsker hun at du passer, hun er jo i en vanskelig situasjon - satt i den av deg som nå får kalde føtter - det betyr ikke at du er riktig person til å passe hennes hund over en gitt tid. Endret 4. juli 2022 av Carrot 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #51 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uten at jeg synes du har rett i å være hysterisk pga rase, så mener jeg at i denne situasjonen er feil av hundeeier å forvente pass av en ung valp i 1 uke. Som valpeeier må hun da være klar over at det er endel jobb med valp, at valper er følsomme for omgivelsene og at dere ikke kjenner hverandre. Valpen kjenner ikke deg, barna dine eller hunden din godt nok til å ha et stressfritt opphold hos deg. Det vil også kreve mer av deg å holde hjemmet trygt for alle. Det er kjipt å si nei, men det er jammen kjipt av valpeeier å legge opp til dårlige erfaringer og be deg stille opp når hun burde vite bedre... Anonymkode: 4218d...1f8 Takk ,ja jeg trenger virkelig denne ferien ,men ønsker å si ja. Selv om det betyr at vi er stuck hele denne tiden. Anonymkode: d4ede...9ba
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #52 Skrevet 4. juli 2022 Huff, denne situasjonen ble lei for dere begge, men den er mulig å løse med litt velvilje og forståelse fra begge parter. Uten internett ville dere ikke vært i denne situasjonen. Artikler på internett er lagd for å skape klikk, og det gjør oss til dårligere, mer usikre og mindre robuste mennesker. Vi ser det i økt forekomst av helseangst ("Per hadde bare litt vondt i halsen - døde dagen etter av kreft!!") men også annen engstelse blir trigget - hele KG er full av engstelige folk, mye pga informasjon de har sett tilfeldig på internett (been there, done that). Ut fra deres beskrivelser så er det ingen grunn til å frykte at denne valpen vil være noe farlig eller skadelig å passe en uke, ts. Slitsomt, ja - men ikke mer enn man tåler. Når det gjelder valpens beste, så er det vel ingen lærebok som anbefaler å sette bort en så ung valp en hel uke til fremmede som attpåtil har egen hund og små barn. Kan det være en mulighet å spørre oppdretter om valpen heller kan komme dit en uke? Om det ikke finnes andre løsninger, så vil dere nok komme greit ut av den opprinnelige planen alle sammen - med litt ydmykhet og forståelse fra begge så vil dere kanskje kunne le av situasjonen en gang også. Kanskje 🙂 Anonymkode: c6713...f67
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #53 Skrevet 4. juli 2022 Det ville jeg sagt nei til. Med hensyn til barnas sikkerhet, og at du har en annen hund å ta hensyn til. Anonymkode: 1c333...240
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #54 Skrevet 4. juli 2022 Så hvorfor sa du ja til å begynne med siden du kommer med alle unnskyldninger som finnes for å trekke deg nå rett før ferietider? Anonymkode: 08f2d...586 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #55 Skrevet 4. juli 2022 Foreslår at du sier nei til å passe den valpen. Din kunnskap om hunder fremstår som svært lav, og en valp bør ikke utsettes for dette. Anonymkode: 56e1f...489 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #56 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreslår at du sier nei til å passe den valpen. Din kunnskap om hunder fremstår som svært lav, og en valp bør ikke utsettes for dette. Anonymkode: 56e1f...489 🙈 Anonymkode: d4ede...9ba
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #57 Skrevet 4. juli 2022 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund Anonymkode: b3cba...3f2
Hundejente Skrevet 4. juli 2022 #58 Skrevet 4. juli 2022 altså... lar du barna dine være alene med faren sin? med bestefedrene sine? selv om du har hørt om incest, at menn voldtar sine egne barn? og så lar du dem være alene med faren sin, hva slags mor er du??? håper du skjønner poenget mitt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #59 Skrevet 4. juli 2022 Hundejente skrev (2 minutter siden): altså... lar du barna dine være alene med faren sin? med bestefedrene sine? selv om du har hørt om incest, at menn voldtar sine egne barn? og så lar du dem være alene med faren sin, hva slags mor er du??? håper du skjønner poenget mitt. Kjære vene. Anonymkode: d4ede...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #60 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ble veldig skeptisk da jeg leste dette. Har en venninne som skal på fem dagers ferie og jeg har lovet å hjelpe henne med valpen hennes. Den er fem måneder, men veker allerede over 20 kg. Har vært her på besøk alene også. Hunden var veldig stresset da tydeligvis, fordi den tisset inne gjentatte ganger til tross for mange turer ut. Har egen hund, har to barn i barnehage og skolealder. Leste disse artiklene og ble redd. https://www.dagbladet.no/nyheter/lexi-4-ble-bitt-i-hjel-av-familiens-nye-hund/61809329 https://www.spaniaidag.no/2017/11/06/angrepet-av-hunder-livet-fare/ Hva gjør jeg? Vil ikke svikte min venninne,men vil heller ikke være redd. Har delt artiklene med henne nå og delt skepsisen, men hun har nok lagt seg. Anonymkode: d4ede...9ba ikke dra alle under samme kam sier jeg Anonymkode: 3d97a...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå