Bettie Skrevet 20. oktober 2002 #41 Del Skrevet 20. oktober 2002 Det er da ikke rart at man fjerner hår både her og der. Hvor lenge er vi blitt fortalt at hår på upassende steder er uestetisk på kvinner. Det eneste håret som tolereres på oss er hodehår (helst langt og silkemykt) og øyevipper (ditto) Alt annet hår skal nappes og vokses og barberes og vekk. Sukk! Dette er et ledd i "liten-pike" syndromet. Det samme som gjør seg gjeldende i motebildet, hvor modeller på 13-14 år dolles opp som voksne, og i voksne klær og positurer. Bildet blir litt forvirrende, for signalene er tvetydige. Den voksne kvinnen/barnekvinen blir idealet, go barnekvinnen har ikke hår, for hun er ikke voksen. Men hun er voksen og lovlig fordi hun har de rette formene. Dette har pågått i mange år, og er med på å forme våre begreper om hva som er pent/ikke pent. Den samme trenden har kommet for menn. Da min far var ungdom, var hår på brystet tegnet på at man virkelig var en mann. Nå barberes det vekk. Og mannekroppen skal være glatt fordi vi lettere skal kunne se muskelspillet. Det er ikke snakk om bodybuilderidealet, men litt bettong skal det jo være. Hår er ikke egentlig uhygienisk, men opplevelsen av hår som noe uhygienisk gjør det til noe ekkelt. Om jeg klarer å stå imot - langt ifra. Høvelen er stadig et tak bortom legger og armhuler, men min lille protest er at jeg lar hårene gro litt mer om vinteren (og bruker da strømper som ikke er så gjennomsiktige. Til tynne strømper kommer høvelen fram. Og jeg påstår at jeg er både ren og ganske velluktende, selv med mine hår! Om noen synes at jeg passer bedre i en dyrhage enn andre steder i samfunnet, får bli deres problem, og det samme gjelder om noen mener at jeg er en helt spesiell type kvinne - sånn ikke-kvinnelig-kvinne, dere vet. Jeg har nå både høye heler og korte skjørt i skapet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 20. oktober 2002 #42 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg er faktisk enig med Milla i at det begynner å bli slitsomt med argumenter om hodehår hver gang noen tar opp temaet barbering.. Forskjellen mellom hodehår og annet kroppshår burde de aller fleste vite nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2002 #43 Del Skrevet 20. oktober 2002 Det høres nesten ut som denne Milla har en småsykelig hårfobi... Pussig at hun ikke barberer seg oppå hodet, det er jo kroppshår det og? Milla, kan du gi en god grunn for hvorfor du beholder håret oppå hodet? hihi..genialt.. En småsykelig hårfobi.. Det er ikke verre en sånn... Man har forskjellig syn på barbering..vil man barbere seg så gjør man det..vil man ikke så lar man vær. Jeg for min del vil ha minst mulig hår.. men jeg foretrekker og ha hår på hode det var jo ikke vesentllig i det HELE tatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2002 #44 Del Skrevet 20. oktober 2002 Milla, jeg tar gjerne en diskusjon på hvem som høyest fjortisgrad av deg og meg, når du tilkjennegir et nærmest småhysterisk forhold til hår, mens jeg kun stiller deg et spørsmål om motivet ditt for hvorfor hår et sted er så mye mer ekkelt enn andre steder... ...dessuten er du såpass skrivefør at du sikkert kunne motivert et svar, hvis du hadde hatt noe.... du er faktisk litt småfeig, når du vrir deg unna på den måten du gjør.... på hvilken måte vrir hun seg unna da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 20. oktober 2002 #45 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg mener mye av "barberingshysteriet" blant jenter/kvinner går på å understreke sin kvinnelighet - menn har gjerne hår der kvinner ikke ønsker å ha hår. Langt hår på hodet er da også gjerne et ultrafeminint trekk, ikke sant? Her kan vi jo selvsagt blande inn mange råbarkse menn med langt hår, men den klassiske Kvinne med stor K er sjelden glattbarbert på hodet. Om denne trangen til å være glatt på "riktige" steder og ha langt hår andre steder, skyldes en usikkerhet på egen femininitet kan jo diskuteres. I våre "kvasikjønnstider" er jo alt tillatt, og det er gjerne et tegn på styrke og selvsikkerhet å gå imot strømmen; som kvinne å glattbarbere hodet og gjerne ha noen stubber på leggene. Dessuten er jo det som nevnt tidligere, en helt naturlig ting å ha hårvekst både her og der. Vi blir pumpet fulle av manipulerende reklamer og andre inntrykk fra media og omgivelser som sørger for at vi skal tro vi må passe inn i trange rammer. Som de færreste av oss glir inn i uten å legge ut en masse penger på hud-, hårpleie- og hårfjerningsprodukter. Hårfjerning er big business, ikke glem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 20. oktober 2002 #46 Del Skrevet 20. oktober 2002 Den siste setningen der minnet meg om et sitat jeg hørte en gang, ytret av sjefen for Gillette; det var visst snakk om personers økonomiske sikkerhet... "Det er en herlig følelse å stå opp hver morgen og vite at mange millioner menn skal barbere seg." Tror han må utivde den til det annet kjønn også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 20. oktober 2002 #47 Del Skrevet 20. oktober 2002 blir vi ikke snart ferdige m disse hårdebattene??? eller hører de ikkke heller til under velvære klær og sminke??? Hva m en like dødssaklig analsexdebatt snart??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 20. oktober 2002 #48 Del Skrevet 20. oktober 2002 Først vil jeg bare si at det er en privatsak om man vil barbere seg (eller fjerne hår på andre måter) eller ikke, men synes at å barbere armer og ansiktshår er å drä'n litt langt ut... Såfremt en ikke har lange mørke hår da... Ellers, SexySadie, la oss avslutte dette temaet, og ta en helt alvorlig analsexdebatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rina Skrevet 21. oktober 2002 #49 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hår- og hygiene henger sammen. De som er slappe med hårfjerningen er svært ofte også slappe med både vask og annet nødvendig stell. Hårfjerning har noe med smak og behag å gjøre...!!! IKKE hvor ofte man vasker seg... Sikkert mange kvinner/menn fra 40 og oppover som ikke barberer kjønnsorganene sine osv.... Mye av dette har jo med At det ikke var fullt så normalt å barbere seg da de var unge!! Men, man kan da ikke si at de er slappe med vask og alt annet stell..... Vet da også om mange unge som ikke ser noen hensikt i å bruke flere hundre kroner i måneden på slikt! Men av den grunn så er de da ikke urenslige.........!! Noen tror visst at de har svaret på alt.... Selv barberer jeg meg og det er helt og holdent fordi jeg synes det er mest behagelig... Uteliggere og gamle fylliker er nok kanskje ikke den største forbrukergruppen på barberhøvler etc,men jeg håper virkelig ikke at det var de du kategoriserte da du kom med dine utsagn!!!!! Innlegget er redigert av moderator. Hege http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2002 #50 Del Skrevet 21. oktober 2002 Barbere armer?? Og overleppe på kvinner? Syke ideer! Og dotten min skal også få være i fred.. Det setter min kjære pris på også.. Og menn som barberer seg under armene?? Gale gale verden..! Hvordan i alle dager kan det å være nyvasket men ellers naturlig være uhygienisk? Leve min kropp... med litt hår her og der.. men ingen skog noen steder'!! Innlegget er redigert. Ingen grunn til å angripe personer her. Hege (moderator) http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2002 #51 Del Skrevet 15. november 2002 Sitter her og leser om dette med barbering nedentil. Jeg er ganske ung, og absolutt ikke tørr bak ørene ennå. Men en ting er jeg sikker på: Fixing av håret på kroppen (les: nedentil og under armene) har ingenting med IQ eller mangel på IQ å gjøre. Jeg velger å stusse meg nedentil selv om jeg ikke glattbarberer meg så altfor ofte. Mus med overgrodd hår er uhygienisk, stinker og er bakterienes borettslag! Dermed har jeg sagt mitt. Og alle som har sett en overgrodd mus er nok eninge med meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også gjest Skrevet 15. november 2002 #52 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg er mann og havnet på sykehus for kort tid siden. Pga sykdommens art måtte jeg barberes i skrittet og de tok nesten alt. Da jeg kom hjem synes jeg det så litt spes.ut så da tok jeg liksågodt resten også. Synes selv det er ok, men også litt rart. Jeg er gift og kona har ikke kommentert at jeg er barbert, kommer sikkert av at sex ikke akkurat er tingen for meg enda heller. Spørsmåler mitt er vel hva synes jenter om at en mann er barbert. Er det ok eller tull? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christi Skrevet 15. november 2002 #53 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg synes det er litt spenende når mannfolka barberer seg nedentil!!!! Men det skal ikke være helt glatt, det må være litt igjen. typen min gjør det og jeg liker det....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blackie Skrevet 15. november 2002 #54 Del Skrevet 15. november 2002 Det er helt klart best med menn som er barbert nedentil, UTEN TVIL!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 15. november 2002 #55 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg er veldig enig med de over, absolutt best om mannfolka er barberte :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 15. november 2002 #56 Del Skrevet 15. november 2002 *OH MY GOD!* Jeg er en nydelig kvinne. Jeg har en nydelig kropp -og et svært pent utseende. Jeg er den type kvinne som folk gisper etter når jeg kommer inn i et rom -særlig om jeg er kledd i en sid kjole og høye heler. Men også ellers. Om jeg vil kan jeg få stort sett de guttene jeg vil ha. Og jeg barberer meg altså ikke. Ikke hver dag. Det gidder jeg faen ikke. Jeg har mer enn nok med å leve livet, digge jobben min, ha det gøy med vennene mine, dyrke interessene mine. Ærlig talt!! Hvilke samfunn er det egentlig vi lever i? Hvor er det egentlig vi plasserer våre verdier? Så er jeg kanskje heldig som ser bra ut, men til alle dere som eventuelt måtte ha reagert på den ene eller andre måten da dere leste min innledning: Dette er sant. Men det hele dreier seg selvsagt IKKE om det faktum at jeg ser bra ut og har en nydelig kropp. Langt mindre dreier det seg om hvorvidt jeg barberer meg eller ikke. Men jeg har altså en personlighet som virker svært tiltalende på andre mennesker -og det er forsåvidt også på DET område jeg vil fortsette å plassere mitt fokus. Jeg ville rett og slett føle meg som en narr om jeg ikke gjorde det. Eventuelle gutter som uttaler at de ikke klarer å ha sex/være sammen med en kvinne som ikke til enhver tid er glattbarbert og såkalt "perfekt" (legg merke til at jeg skriver SÅKALT "perfekt"): Too bad. Your loss! Og eventuelle kvinner som ikke takler at andre kvinner ikke til enhver tid er glattbarbert og såkalt "perfekt": Hva skal egentlig til for å være perfekt? Etter min mening har dette ialfall INGENTING med barbering å gjøre!! Ærlig talt -WAKE UP! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 15. november 2002 #57 Del Skrevet 15. november 2002 Nelle! Steinbra innlegg! Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest johan Skrevet 15. november 2002 #58 Del Skrevet 15. november 2002 ordet harry blir brukt i tide og utide, man kan si mye om glattbarberte kjønn, men harry er det ikke. jeg synes det er ekkelt med mye hår på musa, kjippt å slikke er det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 15. november 2002 #59 Del Skrevet 15. november 2002 Nelle, fint innlegg. Men samtidig så vil jeg bare si at det finnes nok kvinner i verden som er akkurat like sexy som du, men som samtidig liker å frisere seg selv. Det er faktisk erotisk, det også. For mange av oss. Dette har så lite med selvrespekt å gjøre. Ingenting. Noen liker en bush mellom bena sine. Andre liker følelsen av å være frisert og tildels barbert. Noen liker t.o.m. å være helt barbert. Hva gutta synes om dette er underordnet. Det viktigste er at man liker det man gjør med sin egen kropp, ikke sant? Hvis du føler at erotikken din er koplet opp mot det å ikke shave, så er jo det helt flott. Hvis jeg og andre liker å stelle litt der nede, så sier det nada om hverken seksualitet, sensualitet eller personlighet. For min del så blir dette like tåpelig som å diskutere om du liker rød eller rosa leppestift. Eller om du liker hvitt eller sort eller rødt undertøy. Eller om du liker kort eller langt hår. Herregud, denne kjønnshårdebatten er altså så stupid. Ligger integriteten deres i kjønnshåra? Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 15. november 2002 #60 Del Skrevet 15. november 2002 Min erotikk er slett ikke koblet mot det å ikke shave. Min erotikk har rett og slett ingenting med kjønnshår å gjøre i det hele tatt! Og -hvem faen er det som sier at motsetningen til barbert/glattbarbert er urskog eller bush? Nok en gang: *OH MY GOD!* Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå