Gå til innhold

Ble sjokkert av å se at en 6 åring ikke bruker bilstol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

rart vi på 60-70-80 tallet fortsatt lever :P

Anonymkode: adc6f...9e4

De som ikke overlevde kan ikke skrive her

Anonymkode: 9d988...1ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bilstol til de er 12? Bakovervendt da eller? 😂😂

Anonymkode: 379cd...040

Beltestol. 

Anonymkode: 2d3c5...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så innmari lei alle som skal hakke på alle som faktisk bryr seg om sikring av barn i bil, man blir kalt mammapoliti med engang. Hvorfor ikke sikre riktig når man har kunnskapen, og hvor viktig det faktisk er? Det er det som skal ta i mot «støyten» hvis man havner i en ulykke, og det kan faktisk være forskjellen på liv å død på det kjæreste vi har, nemlig barna våre? Hadde aldri klart å leve med meg selv om grunnen til at barnet mitt døde var fordi jeg ikke gadd å sikre henne riktig. Man vet faktisk aldri om uhellet skjer, uansett hvor god sjåfør man tror man er. Barnet vet ikke bedre selv, det er vår oppgave som foreldre å sikre de på best mulig måte.

Barna bør sitte bakovervendt til MINST 5 år (ja, barna er faktisk 4 år helt de fyller 5). Helst enda lengre. Det har kommet flere gode stoler som varer til 6-7 år alder bakovervendt, så ser ikke noe grunn til at de skal snus når de er 2-3 år. 
Deretter beltestol, og når den/de er utvokst kan de gå over på pute. Loven sier at barn skal sikres i bil fram til de er hvertfall 135 cm, men det er ikkenoe i veien for å bruke det lengre. En lang og tung 6 åring, har fortsatt et skjelett som tilsvarer en 6 åring. 

Anonymkode: 709e5...e82

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har faktisk 0 dårlig samvittighet. Vi sikrer de korrekt 99,9999%av tiden det er mer enn jeg kan si for noen andre jeg kjenner. 

Anonymkode: 65f89...39b

Vil tro du hadde slitt med dårlig samvittighet om ungen omkom eller ble skadet. 

Anonymkode: a1ade...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Loven sier at barn i bil skal sikres til 135cm eller 36kg. Her har og blir MANGE foreldre med barn på småskolen tatt i kontroll utenfor skolen. Skjer fra en tid til annen at politiet har kontroller ved alle kommunens barnehager og skoler. I tillegg er de nyeste bilputene godkjent fra 25kg, så vær obs på det😊

Anonymkode: 23a2e...4e2

125cm må man være for og sitte på pute, ikke så høy som du sier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil tro du hadde slitt med dårlig samvittighet om ungen omkom eller ble skadet. 

Vil tro det var en utrolig lav risiko for det. Sånn kan man jo tenke om alt. Den éne gangen man kjøre på gult, gikk på rødt, fødte et barn etc. livet er fult av risikoer. Jeg kaster ikke bort tiden ved å dvele ved hva som kunne skjedd de få gangene i livet mitt jeg har tatt en liten risiko, da hadde jeg blitt gal. Vi lever utrolig trygge liv i Norge i 2022, den bittelille risikoen jeg noen ganger tar lever jeg godt med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (5 timer siden):

Når mener du at det er trygt nok for et barn å sitte i bil med bare bilens belter, da? Eller, du synes vel at å bruke sikkerhetsbelter er hysterisk også? Og airbags er bare nymotens fjas? Og at litt svinn må man bare regne med når så mange barn er ute i trafikken?

Hvertfall ut barnehagen. 

At 14-15 åringer skal sitte bakovervendt med hjelm og barnesete er urimelig. Da har hysteriet tatt helt av. 

Anonymkode: 1c269...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 14-15 åringer skal sitte bakovervendt med hjelm og barnesete er urimelig. Da har hysteriet tatt helt av. 

Men det er det da absolutt INGEN som mener!! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje greit å minne om hva som står i Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn. I tillegg er det lov å bruke hodet, det vil si at det er lov å sikre barna bedre enn det som følger av forskriften.

2064C1D2-E3B1-4256-84D9-3F9BA0D5D54A.jpeg

6050978F-BB34-413B-B9B2-D79E9CFE746D.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

1.klassinger er små. Min ble akkurat 6 år, nesten 120 høy. Hun er ganske gjennomsnittlig på høyde. Mange år til hun slutter med stol. 

Anonymkode: 0bbe5...953

Hvis hun akkurat ble seks år har hun ikke begynt i 1.klasse enda… De som blir 6 år i år begynner i 1.klasse i august og går per definisjon fortsatt i barnehagen.

Anonymkode: 48132...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil tro det var en utrolig lav risiko for det. Sånn kan man jo tenke om alt. Den éne gangen man kjøre på gult, gikk på rødt, fødte et barn etc. livet er fult av risikoer. Jeg kaster ikke bort tiden ved å dvele ved hva som kunne skjedd de få gangene i livet mitt jeg har tatt en liten risiko, da hadde jeg blitt gal. Vi lever utrolig trygge liv i Norge i 2022, den bittelille risikoen jeg noen ganger tar lever jeg godt med. 

Men det er ikke ditt liv du gambler med. Hvordan kan du ha samvittighet til sånt? Sender du barnet på båttur uten redningsvest også? Lærer du barnet å se seg til sidene før det går over veien? Sjekker du brannvarslerne regelmessig? Blåser du ut stearinlyset før du legger deg om kvelden? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det er ikke ditt liv du gambler med. Hvordan kan du ha samvittighet til sånt? Sender du barnet på båttur uten redningsvest også? Lærer du barnet å se seg til sidene før det går over veien? Sjekker du brannvarslerne regelmessig? Blåser du ut stearinlyset før du legger deg om kvelden? 

Sånn er det å være forelder. Jeg «gambler» med barnas liv hver gang jeg kjører bil, sender barn ut på skolevei etc. ingenting er 100% trygt. Hvis du ikke tåler noen form fir risiko, bør du ikke ha barn. 

Jeg sikrer så godt jeg får til, men har ikke dårlig samvittighet for at det en ytterst sjelden gang glipper litt, livet er ikke svart hvitt og man får ikke til å prestere 100%, 100% av tiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Mine satt på pute fra de var 6 år og til de var 8-9 år. Jeg har 5 barn. 
Har aldri sett 6åringer i bilstol/beltestol og 10-12 åringer med pute😳 

Anonymkode: 4a542...1ef

Tidene forandrer seg. Skjønner at det er tungt, men sånn er det. Min svigermor er helt sjokkert over at vi ikke bare kan hive ungen i vognbag og rett i bilen. Er nok vondt å se at folk kan mer om sikkerhet enn før. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Dette ser jeg er en gjenganger. Jo flere barn man har, jo sløvere er man på sikring i bil. Er det fordi dere har så mange, at et dødsfall fra eller til ikke spiller så stor rolle? 🤔

Dessverre er det slik at ressurssvake får flere barn enn andre. De har også større vanskeligheter med å sette seg inn i lover og anbefalinger om sikkerhet. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Mange av "dere" gjør faktisk ikke det da. Men du gir jo tydeligvis faen i de som døde siden du bare gidder tale din egen sak? 

Anonymkode: a4ab0...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 10.06):

Trafikksikkerhet er viktig men fokuset bør ligge mer mot psykisk helse,råd og veiledning enn å kritisere folk for typer bilseter og gå rundt å  være mammapoliti

Det er ca 1,1millioner barn i Norge.

Statistisk så dør to barn i trafikken. Fire drept av sine egen foreldre. 16 tok selvmord

så derfor med den logikken er det ikke nødvendig å sikre barn i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvertfall ut barnehagen. 

14-15? Det er snakk om et barn på 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

mange flere barn døde i div ulykker da enn nå bare så det er sagt. og det argumentet ditt holder ikke mål. Blir det samme som å si. Bestefaren min røyka i alle år og levde til han var 100. Det er jo ikke dermed sagt at ikke mange har blitt alvorlig syke eller dødd av røyking.

Jeg skal si deg en ting til om 70 talket, og det er at den gangen var det vanlig at foreldre røyka i bilen med bilvinduene igjen, med argumentet om at trekken var så farlig for barna..  Røykinga var det ikke så nøye med. Sier litt om hvordan ting var den gangen, og takk og lov for at det er annerledes nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tror heller jeg satser på riktig hofteutvikling og ryggstilling for mine. Men folk gjør som man vil så lenge man følger loven. 

Anonymkode: 56114...7bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn er det å være forelder. Jeg «gambler» med barnas liv hver gang jeg kjører bil, sender barn ut på skolevei etc. ingenting er 100% trygt. Hvis du ikke tåler noen form fir risiko, bør du ikke ha barn. 

Jeg sikrer så godt jeg får til, men har ikke dårlig samvittighet for at det en ytterst sjelden gang glipper litt, livet er ikke svart hvitt og man får ikke til å prestere 100%, 100% av tiden. 

Så du sender barnet i båt uten redningsvest, og du tester ikke batteriene på brannvarslene? Siden du ikke svarte på spørsmålene mine, men fant et elendig eksempel som ikke er sammenlignbart i det hele tatt i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie123 skrev (På 4.7.2022 den 0.23):

En høy 6 åring er rundt 121 cm.  Så det er nok svært sjelden at en 6 åring er i nærheten av 135 cm

min 6 åring er 132.. blir 7 i november, sitter på pute da.

Anonymkode: 9d501...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min 6 åring er 132.. blir 7 i november, sitter på pute da.

Anonymkode: 9d501...ca6

Bare nysgjerrig, hvorfor ikke bruke beltestol når det finnes på markedet opp til 150 cm? 

Anonymkode: d58f6...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...