Gå til innhold

Har vi fått eit samfunn der mange føler på utenforskapet ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/a/14816512/

Digitalisering har blitt eindel av hverdagen, og dem som ikkje klarer å henge med faller i utenforskapet.  Det er idag mange eldre som vegrer seg for å ta bussen, toget  etc som en følge av den økende digitalisering.  Det blir stadig flere eldre her i landet, og mange av dem har ikkje engang en smarttelefon, og har tilegnet seg den elektroniske kvardagen.

Mange av de eldre er m.a, NAV klienter, og orientere seg på NAV sin hjemme side kan sjølv folk med datakompetanse ha utfordringer med.  Mange eldre har opplevd svindel som, og de er blir ofte sett på som eit "lett bytte " for mange elektronisk kriminelle.

Erna og Co sin målsetting var å digitalisere  samfunnet, og i utakt med mange, og utan omtanke for alle dem som slett ikkje makter å henge med .  

Anonymkode: 20754...0ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye er enklere nå men ikke alt. 
Da vindkule ta opp et lite lån i banken måtte alt søkes om via nettbanken. 
Tidligere kunne vi få en time i banken der vi gikk gjennom alt og fikk tips om hva som var lurt og ikke. Dette savner jeg. 
Jeg liker ikke at alt er digitalisert. 

Anonymkode: 140a0...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.tv2.no/a/14816512/

Digitalisering har blitt eindel av hverdagen, og dem som ikkje klarer å henge med faller i utenforskapet.  Det er idag mange eldre som vegrer seg for å ta bussen, toget  etc som en følge av den økende digitalisering.  Det blir stadig flere eldre her i landet, og mange av dem har ikkje engang en smarttelefon, og har tilegnet seg den elektroniske kvardagen.

Mange av de eldre er m.a, NAV klienter, og orientere seg på NAV sin hjemme side kan sjølv folk med datakompetanse ha utfordringer med.  Mange eldre har opplevd svindel som, og de er blir ofte sett på som eit "lett bytte " for mange elektronisk kriminelle.

Erna og Co sin målsetting var å digitalisere  samfunnet, og i utakt med mange, og utan omtanke for alle dem som slett ikkje makter å henge med .  

Anonymkode: 20754...0ca

Jeg er enig i at vanskeligstilte grupper som syke, funksjonshemmede (dårlig syn/hørsel e.l.), demente osv. bør kunne få et bedre tilbud enn i dag til å navigere seg gjennom praktiske gjøremål i dagens samfunn, enten det gjelder bruk av nettbank eller mer hjelp av NAV til sine søknader om stønad eller noe annet viktig. 

Men når det gjelder folk generelt, så er det faktisk ikke slik at digitaliseringen har kommet over natta. Den har skjedd gradvis de siste 20-25 årene, og man har hatt god tid til å lære seg det lille man trenger til å gjøre praktiske ting i hverdagen. 

Anonymkode: ba882...364

Skrevet

Det er 40 år siden PCen kom inn i samfunnet.

De som er 80 når var 40 år den gang. Min mor på 80 klarer seg stort sett godt i alle fall, men om man har trodd at samfunnet skulle stå stille etter at de var 40 så skjønner jeg folk sliter.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (7 minutter siden):

Det er 40 år siden PCen kom inn i samfunnet.

De som er 80 når var 40 år den gang. Min mor på 80 klarer seg stort sett godt i alle fall, men om man har trodd at samfunnet skulle stå stille etter at de var 40 så skjønner jeg folk sliter.

De fleste hadde nok ikke pc i 1982, det var i alle fall ikke vanlig for de fleste foreldre den gangen, så førti år er nok å ta i litt. Men på nittitallet kom det mer gradvis, og på slutten av nittitallet ble det i ferd med å bli allemannseie. Det samme med mobiltelefon. Utover på 2000-tallet ble det også mye mer vanlig med bærbar pc.

Det vil si at folk har hatt 20-30 år på å henge med, og jeg syntes ikke det er for mye forlangt at man følger med i tiden. Da ser jeg bort fra vanskeligstilte grupper som jeg skrev i det forrige innlegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste hadde nok ikke pc i 1982, det var i alle fall ikke vanlig for de fleste foreldre den gangen, så førti år er nok å ta i litt. Men på nittitallet kom det mer gradvis, og på slutten av nittitallet ble det i ferd med å bli allemannseie. Det samme med mobiltelefon. Utover på 2000-tallet ble det også mye mer vanlig med bærbar pc.

Det vil si at folk har hatt 20-30 år på å henge med, og jeg syntes ikke det er for mye forlangt at man følger med i tiden. Da ser jeg bort fra vanskeligstilte grupper som jeg skrev i det forrige innlegget. 

Du har rett. Det er ikke fullt 40 år. PCen slik vi kjenner den kom vel først i 1984, men på slutten av 80 tallet var det mange som hadde det hjemme, men siden det var veldig dyrt så er det riktig at mange ikke hadde det. Husker jeg betalte 25000 for en maskin på slutten av 80 tallet. Det var MYE penger den gangen.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (Akkurat nå):

Du har rett. Det er ikke fullt 40 år. PCen slik vi kjenner den kom vel først i 1984, men på slutten av 80 tallet var det mange som hadde det hjemme, men siden det var veldig dyrt så er det riktig at mange ikke hadde det. Husker jeg betalte 25000 for en maskin på slutten av 80 tallet. Det var MYE penger den gangen.

Stemmer nok bra det ja. Selv fikk vi første pc litt ut på nittitallet da jeg var tenåring, tror det var rundt 1994. Et litt større drog, det var en 486 husker jeg, og det var stort at det var en DX prosessor (Det var mest vanlig med SX - som ikke kunne behandle flyttall, altså beregninger med tall med komma i) 😄. Den kostet vel ca 30K om jeg husker rett. 

Andre jeg vokste opp med fikk ulike former av 386/486, Amiga og Apple maskiner på den tiden også, så det var da ting begynte å virkelig skje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner fysisk kontorer der man kan gå inn og snakke med folk som kan sine saker og skulle gjøre alt online fører ofte til mye misforståelser som kunne vært unngått. 

Anonymkode: cedb2...22d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...