Gå til innhold

Barna nekter og sove mer på dagen, det ødelegger dagen for oss andre, og dagene blir bare mas og ukoselig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine 2 yngste på 8mnd og 20 mnd nekter og sove på dagtid nå, da blir det sure og grinete og ingen hjelper uansett hva jeg og far gjør, de er opp ca 8 og bør ha en lurt rundt 1130 igjen ,men den siste uken har de nektet, det ødelegger for alle, da de må ha oppmerksom hele tiden, og søskene på 4,5 og snart 7 blir overlat mye til seg selv, de leker fint sammen,men vi får jo ikke gjort noe som familie når de 2 minste er overtrøtte. og neste uke kommer mannens 2 barn som er 13 og 15 og skal være her 3 uker, da skal vi på ferie på hytta på sørlandet, og vi vil at alle skal ha det koselig da

Noen som har tips til oss ?

Anonymkode: 46ad6...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere for å få de til å sove? Her funket trilleturer de gangene de var for gira på dagen på å få med seg alt. Eventuelt kjøreturer.

Anonymkode: af4da...ba0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør dere for å få de til å sove? Her funket trilleturer de gangene de var for gira på dagen på å få med seg alt. Eventuelt kjøreturer.

Anonymkode: af4da...ba0

Far går lange turer med dem , så de har trilletur 1-2 ganger daglig, men de nekter

AnonymBruker
Skrevet

Så du lar en på 8 mnd og 20 mnd selv bestemme om de skal sove? Du skal virkelig få kjørt deg fremover. Det er igrunn veldig enkelt. Du sørger for at de er aktiviserte på morgenen og formiddagen,  gir barna mat, rein bleie og legger dem i vogn eller seng,  alt ettersom hva fungerer best. Og så gir du deg ikke, men sørger for at de får seg en lur.

Anonymkode: 4a02e...2c0

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, har mannen din 7 barn tilsammen? Det er godt jobba.

Anonymkode: 63c4b...57f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du lar en på 8 mnd og 20 mnd selv bestemme om de skal sove? Du skal virkelig få kjørt deg fremover. Det er igrunn veldig enkelt. Du sørger for at de er aktiviserte på morgenen og formiddagen,  gir barna mat, rein bleie og legger dem i vogn eller seng,  alt ettersom hva fungerer best. Og så gir du deg ikke, men sørger for at de får seg en lur.

de bestemmer ikke, men kan jo ikke akkurat presse de til og sove heller når de ikke vil. Da må jeg jo ty til ulovligheter, noe som er helt uaktuelt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wow, har mannen din 7 barn tilsammen? Det er godt jobba.

Anonymkode: 63c4b...57f

det har han,men det har ingenting med saken og gjøre

Skrevet

Kanskje de trenger mer ro? At det blir for mye inntrykk ved trilling? Hva med å la de ligge i vognen inne/på terrassen e.l i ro eller i sengene sine på mørkt rom? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som overtrøtte valper som ikke er klar over sitt eget beste, bør barnet på 8mnd virkelig få freden til å sove. Jeg tror dere akkurat nå har to barn i forskjellige faser og bør skille dem ved lunsjtider slik at de ikke hører hverandre. At noen på 20mnd nå begynner å ville droppe dagens hvil er innafor normalen. Ikke legg dem på samme soverom. 

Anonymkode: ce33f...8c7

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.

Ja kanskje de trenger mer ro, skal se hva får til,men kanskje det er bedre og skille dem og at de ikke ligger i samme vogn også, og heller prøve rommet deres og at det er mørkt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som overtrøtte valper som ikke er klar over sitt eget beste, bør barnet på 8mnd virkelig få freden til å sove. Jeg tror dere akkurat nå har to barn i forskjellige faser og bør skille dem ved lunsjtider slik at de ikke hører hverandre. At noen på 20mnd nå begynner å ville droppe dagens hvil er innafor normalen. Ikke legg dem på samme soverom. 

De kan fint få rollen som pseudotvillinger senere i smårollingsalderen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mine 2 yngste på 8mnd og 20 mnd nekter og sove på dagtid nå, da blir det sure og grinete og ingen hjelper uansett hva jeg og far gjør, de er opp ca 8 og bør ha en lurt rundt 1130 igjen ,men den siste uken har de nektet, det ødelegger for alle, da de må ha oppmerksom hele tiden, og søskene på 4,5 og snart 7 blir overlat mye til seg selv, de leker fint sammen,men vi får jo ikke gjort noe som familie når de 2 minste er overtrøtte. og neste uke kommer mannens 2 barn som er 13 og 15 og skal være her 3 uker, da skal vi på ferie på hytta på sørlandet, og vi vil at alle skal ha det koselig da

Noen som har tips til oss ?

Søvn kan gå i rykk og napp når de fremdeles er så liten. Noen slutter også tidlig med dagsoving. Men minste er litt liten for det enda!

Høres ut som du blir stresset av dette som da også stresser barna?

Gå en tur med de så sovner de i vognen om de er trøtt. Mulig de er overtrøtt?

Anonymkode: 240cb...9dc

AnonymBruker
Skrevet

Og hn på 20mnd må fortsatt sove på dagen, i dag sovna hn kl 1630 og sov frem til kl 2130 og er fortsatt våken, så han må rett og slett samsove med pappan idag, lillebror sovna kl 17,men han sover stort sett 12 timer, så da sover han til 5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke tvinge barn til å sove gitt. Nekter de så nytter det ikke å "bare ikke gi seg". 

Anonymkode: 7bd39...852

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke tvinge barn til å sove gitt. Nekter de så nytter det ikke å "bare ikke gi seg". 

Anonymkode: 7bd39...852

Greit nok, men det er beviselig dokumentert at 8mnd er ikke tiden for å droppe hvilen på dagtid. Problemet her, tror jeg, er at disse to har forskjellige behov og minsten trenger fred og ro uten å blir forstyrret av den på 20mnd for å sovne. Jeg har selv hatt barn som nektet å fortsette med hvilen på dagtid ved 9mnd alder, men jeg snudde alle steiner først før jeg gav opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hn på 20mnd må fortsatt sove på dagen, i dag sovna hn kl 1630 og sov frem til kl 2130 og er fortsatt våken, så han må rett og slett samsove med pappan idag, lillebror sovna kl 17,men han sover stort sett 12 timer, så da sover han til 5

Jeg har en på 20 mnd. Jeg har riktignok bare det ene barnet, så jeg dømmer ikke deg så hardt som jeg ville dømt noen i min situasjon, for jeg skjønner at det må være veldig tøft og slitsomt med så mange små barn.

Men altså, du må da ikke la barnet på 20 mnd få lov til å sove i flere timer på dagtid! 16:30 er for tidlig å legge seg for kvelden, så da må barnet vekkes etter kort tid, hvis dere ikke klarer å forhindre at det sovner såpass sent på dagen. Min er litt i en overgangsfase hvor jeg merker at det snart er tid for å kutte ut dagsoving. Hos oss varierer det fra dag til dag om det blir soving på dagtid eller ikke. Ved 20 mnd er det helt normalt og greit om ungen ikke vil sove lenger. 

Er det slik at ungen nekter å sove tidlig, men blir stuptrøtt på ettermiddagen, så løser vi det ved å vekke etter 30-45 min. Da har barnet fått sove, men kan fortsatt få sove igjen til kvelden. Barnet sover 60-90 minutter på dagtid om det sovner til normal tid.

Jeg støtter også de som sier at dere bør skille mer mellom den på 8 mnd og den på 20 mnd. Det er veldig forskjellige faser og de trenger ikke å sove samtidig. Funker det ikke å amme den på 8 mnd i søvn heller? 

Anonymkode: bccc2...026

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har dere ikke faste rutiner med så mange barn? Man kan ikke la en på halvannet år ha dagsturen sin så sent, og i tillegg i fem timer? Dere burde ha vekket barnet etter en times tid med så sen lur. 
Barnet på 8 måneder bør vel sove to ganger til dagen, normalt sett. 

Klart barna blir grinete med for lite søvn, det er deres ansvar å legge til rette for gode søvnrutiner. Det høres ut som endring må til. Legge de til ulike tider, på hvert sitt rom? 

Anonymkode: d4afe...189

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ganske lik alder på mine og kunne aaaaldri lagt de sammen. Det hadde bare blott kaos. Yngste på 8 mnd viser første trøtthetstegn ca 2 t etter hun har stått opp og legges da. Eldste sover fra 11-12. minste tar andre luren sin rundt kl.13-14. Vi ser alltid etter trøtthetstegn og legger umiddelbart når det kommer. Les deg gjerne opp på det om du ikke har hørt så mye om det. Kan være nyttig :) Hør også på podcasten Foreldretådet sine episoder om søvn. Mange gode råd.

Sørg i alle fall for at forholdene er tilrettelagt for søvn. Aktiviser barnet når det er våken (gjerne ute i løpet av dagen), se etter trøtthetstegn, sørg for at barnet er mett og har tørr bleie før det legges, ikke bli stresset eller opphisset for det merker barnet, er barnet sykt må dette tas hensyn til, sørg for at barnet får lagt seg i rolige og behagelig omgivelser uten for mye forstyrrelser, gi barnet nærheten det trenger mm. 

Anonymkode: aad07...8a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

To vogner. Plasser de på hver sin side av huset. Bruk sele slik at de ikke kan sette seg opp - det bør de uansett ha på om man går fra vogna når de sover. Vær der og rugg når de lager lyd, sitt ved siden av hvis de er stille. Barnet på 8 måneder bør nok ha to dupper. Hvis det legges 19 og sover til 7 er det nok klar for en lur kl 9/10. Lunsj når det våkner og så en dupp igjen ca kl 13/14. Barnet på 20 måneder trenger nok også en hvil selv om det kanskje ikke sovner. Tenk rutiner der og. Stå opp til samme tid - uansett om det sovna skikkelig seint kvelden før. Frokost, utetid, lunsj, hvil.

Hvis de ikke er vant til dette kommer de til å protestere. Høylytt. Men det går seg til. Jeg mener ikke skrikekur, men at dere som foreldre er nødt til være mye mer bestemte enn dere hittil antagelig har vært. Legg barnet ned igjen om det reiser seg opp, gi smokk om den kastes, syng sanger men ellers ignorer så mye som mulig. De første dagene er nok søvnen ganske skjør; de våkner kanskje av den minste lyd. Det vil også gå seg til. Kan evt fortsette ruggingen om barnet våker.

Jeg jobber i barnehage og har møtt mange slike barn som har fått lov til å bestemme selv over søvn på dagtid. Der foreldrene har gitt opp eller ligger i vinkel i tre timer med puppen ute for at barnet skal sove. Og det er greit! You do you. Men jeg og de jeg jobber med får alltid barna til å sove dupp. Innen to måneder etter oppstart sover alle barna dupp i barnehagen - helt uten tur, pupp, flaske, rugg osv. Og helt uten at de har måttet gråte til de ga seg. Vi bare er der. Synger, snakker rolig (ikke til barnet, men monoton prat), rugger. SELVFØLGELIG er det enklere for oss når det ikke følger foreldrekjærlighet med, men det er mulig å få de aller fleste barn til å sove (noen har medisinske årsaker til lite søvn) også for foreldrene.

• Liker 3
Skrevet

Den på 8 mnd blir vel trøtt lenge før en på nesten to?  De aller fleste sover jo to ganger på dagen fremdeles ved 8 mnd. Skjønner godt at det blir vanskelig å få til i praksis, men tror det er lurt å prøve å få babyen til å sove før lunsj. Etter 2-3 timer våkentid kanskje?

Så kan den på 20 mnd få seg en lang trilletur midt på dagen. Da blir det enten soving eller en god hviletid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...