pressplay Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 En lite hjertesukk her. Synes sosiale medier og alle apper som gjør at vi blir lettere tilgjengelige for hverandre har gjort at det har utviklet seg en digital uhøflighet hvor man avbryter dialogen helt plutselig. Holdt på å snakke med en match på datingapp. Matchet med henne og kjapt går dialogen fram og tilbake. Merker jo fort at dette nok ikke det helt store for begge parter, har nok interesser som ikke sammenfaller, men vi har sendt rundt 10 meldinger til hverandre i løpet av noen får timers tid. Ingen ekle meldinger, bare type hva gjør du på, hvilke interesser osv. Plutselig ser jeg at hun har fjernet matchen og profilen er tom. Ikke et eneste "takk, men nei takk", hun bare forsvinner helt plutselig. Dette var en voksen dame godt opp i 30 årene, godt utdannet på prestisje høyskole og fortsatt aktiv i konkurranseidrett. Hvor vanskelig er det egentlig å skrive noe ala "dette var hyggelig men jeg tror ikke det helt var match. Lykke til videre" eller noe slikt? Det var ikke noe stort tap for meg, jeg var jo også ikke så veldig interessert. Likevel, det fikk meg til å tenke. Ganske respektløs oppførsel, men slikt er helt normalt. Menn er sikker like ille som damer her. Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Det er jo slik det er med datingapper og dating online. Det er fullstendig uorganisk og ikke slik det normale livet er. Anonymkode: 517f6...c2b 1
Skid_raw Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 pressplay skrev (5 minutter siden): En lite hjertesukk her. Synes sosiale medier og alle apper som gjør at vi blir lettere tilgjengelige for hverandre har gjort at det har utviklet seg en digital uhøflighet hvor man avbryter dialogen helt plutselig. Holdt på å snakke med en match på datingapp. Matchet med henne og kjapt går dialogen fram og tilbake. Merker jo fort at dette nok ikke det helt store for begge parter, har nok interesser som ikke sammenfaller, men vi har sendt rundt 10 meldinger til hverandre i løpet av noen får timers tid. Ingen ekle meldinger, bare type hva gjør du på, hvilke interesser osv. Plutselig ser jeg at hun har fjernet matchen og profilen er tom. Ikke et eneste "takk, men nei takk", hun bare forsvinner helt plutselig. Dette var en voksen dame godt opp i 30 årene, godt utdannet på prestisje høyskole og fortsatt aktiv i konkurranseidrett. Hvor vanskelig er det egentlig å skrive noe ala "dette var hyggelig men jeg tror ikke det helt var match. Lykke til videre" eller noe slikt? Det var ikke noe stort tap for meg, jeg var jo også ikke så veldig interessert. Likevel, det fikk meg til å tenke. Ganske respektløs oppførsel, men slikt er helt normalt. Menn er sikker like ille som damer her. Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? Men hva skulle ha skjedd i stedet? Skulle appen ha straffet henne eller skulle hun fått en bot? Det du skriver har jeg sett og opplevd selv, og har lært meg å ignorere det.
Karmaisabitch Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 (endret) Det er dessverre vanlig, folk kaster all høflighet og oppdragelse når de gjemmer seg bak et anonymt tastatur. Skal ikke se bort fra at vedkommende bare lekte med deg heller, mange som utgir seg for å være en de ikke er for å få oppmerksomhet 🫤 Endret 3. juli 2022 av Karmaisabitch
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Akkurat datingarenaen er nok litt i særstilling der. Sjelden jeg opplever å være midt i en chat med en venn på messenger f.eks hvorpå personen bare slutter å svare uten å avslutte samtalen. Etter 10 mld kjenner dere jo ikke hverandre og er heller ikke noe stort tap for hverandre. Anonymkode: cfd84...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Du får heller tenke at godt du oppdaget dette på et tidlig tidspunkt og ikke brukte mer tid på henne. Men ja, folk er blitt litt blinde for helt naturlig folkeskikk selv om kommunikasjon forgår via en skjerm. Jeg har selv opplevd slike «avslutninger» og det stikker alltid selv om jeg vet det ikke er meg det er noe galt med, for denne personen kjenner meg ikke en gang. Anonymkode: eed82...d12 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 12 minutter siden, pressplay said: Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? Fordi nettet er mer upersonlig og skaper en avstand til den andre. Selv bekymres jeg over det jeg ser som slik nettadferd skli over til den vanlige verden; f.eks. når folk ser noe dramatisk skje rett foran øynene på dem, men de reagerer som om det er noe de ser på en skjerm. Anonymkode: 49d16...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 På generelt grunnlag tenker jeg at dette er en uting, som også til en viss grad speiler livet for øvrig. Folk bør rett og slett bli flinkere til å bruke vanlig folkeskikk også i vår digitale verden. En kan jo tenke med seg selv. Hadde du opplevd det som fint å bare bli ignorert? Greit nok så har noen lettere for å drite i det enn andre, men å erkjenne at det er en uting bør de fleste kunne klare. Samfunnet som helhet blir jo ikke noe mer vennlig eller inkluderende, om alle bare skal gå rundt å tenke at så lenge en selv har det noenlunde greit, er det ikke så farlig hva som skjer med ens neste. Anonymkode: 1aac7...3cd 1
pressplay Skrevet 3. juli 2022 Forfatter #9 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi nettet er mer upersonlig og skaper en avstand til den andre. Selv bekymres jeg over det jeg ser som slik nettadferd skli over til den vanlige verden; f.eks. når folk ser noe dramatisk skje rett foran øynene på dem, men de reagerer som om det er noe de ser på en skjerm. Anonymkode: 49d16...1d5 Jeg er også redd for at slik sklir over i det virkelige liv. At man skyver på grenser for hva som er sosialt akseptabelt. Det tror jeg vi allerede har fått merke. Det er 1,4 mill single i Norge i dag og det er så lett å gi opp og gå videre med en annen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 pressplay skrev (24 minutter siden): En lite hjertesukk her. Synes sosiale medier og alle apper som gjør at vi blir lettere tilgjengelige for hverandre har gjort at det har utviklet seg en digital uhøflighet hvor man avbryter dialogen helt plutselig. Holdt på å snakke med en match på datingapp. Matchet med henne og kjapt går dialogen fram og tilbake. Merker jo fort at dette nok ikke det helt store for begge parter, har nok interesser som ikke sammenfaller, men vi har sendt rundt 10 meldinger til hverandre i løpet av noen får timers tid. Ingen ekle meldinger, bare type hva gjør du på, hvilke interesser osv. Plutselig ser jeg at hun har fjernet matchen og profilen er tom. Ikke et eneste "takk, men nei takk", hun bare forsvinner helt plutselig. Dette var en voksen dame godt opp i 30 årene, godt utdannet på prestisje høyskole og fortsatt aktiv i konkurranseidrett. Hvor vanskelig er det egentlig å skrive noe ala "dette var hyggelig men jeg tror ikke det helt var match. Lykke til videre" eller noe slikt? Det var ikke noe stort tap for meg, jeg var jo også ikke så veldig interessert. Likevel, det fikk meg til å tenke. Ganske respektløs oppførsel, men slikt er helt normalt. Menn er sikker like ille som damer her. Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? Kanskje hun ikke syns du var så oppegående 🤔 Bla. med tanke på din formulering; hva gjør du på 😂😳🤦♀️ osv. 🤷♀️..... Anonymkode: 14265...29d
pressplay Skrevet 3. juli 2022 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje hun ikke syns du var så oppegående 🤔 Bla. med tanke på din formulering; hva gjør du på 😂😳🤦♀️ osv. 🤷♀️..... Anonymkode: 14265...29d Jeg tror trådens tema gikk over hodet på deg. Din kommentar passer i grunnen godt til trådens tema "Digital uhøflighet". 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 pressplay skrev (31 minutter siden): En lite hjertesukk her. Synes sosiale medier og alle apper som gjør at vi blir lettere tilgjengelige for hverandre har gjort at det har utviklet seg en digital uhøflighet hvor man avbryter dialogen helt plutselig. Holdt på å snakke med en match på datingapp. Matchet med henne og kjapt går dialogen fram og tilbake. Merker jo fort at dette nok ikke det helt store for begge parter, har nok interesser som ikke sammenfaller, men vi har sendt rundt 10 meldinger til hverandre i løpet av noen får timers tid. Ingen ekle meldinger, bare type hva gjør du på, hvilke interesser osv. Plutselig ser jeg at hun har fjernet matchen og profilen er tom. Ikke et eneste "takk, men nei takk", hun bare forsvinner helt plutselig. Dette var en voksen dame godt opp i 30 årene, godt utdannet på prestisje høyskole og fortsatt aktiv i konkurranseidrett. Hvor vanskelig er det egentlig å skrive noe ala "dette var hyggelig men jeg tror ikke det helt var match. Lykke til videre" eller noe slikt? Det var ikke noe stort tap for meg, jeg var jo også ikke så veldig interessert. Likevel, det fikk meg til å tenke. Ganske respektløs oppførsel, men slikt er helt normalt. Menn er sikker like ille som damer her. Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? Dette har jeg også opplevd mange ganger, med menn (er kvinne). Jeg har også opplevd flere ganger å mache med noen, så skriver jeg åpningsmeldingen, og matchen sletter meg uten en gang å si hei, takk men nei takk. Nå gidder jeg ikke denne nettdatingen lenger pga for mange lignende opplevelser. Anonymkode: 28387...2e9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 pressplay skrev (31 minutter siden): Hvor vanskelig er det egentlig å skrive noe ala "dette var hyggelig men jeg tror ikke det helt var match. Lykke til videre" eller noe slikt? Det var ikke noe stort tap for meg, jeg var jo også ikke så veldig interessert. Likevel, det fikk meg til å tenke. Ganske respektløs oppførsel, men slikt er helt normalt. Menn er sikker like ille som damer her. Hvorfor er det så lett å være uhøflig på nett? Fra en kvinnes perspektiv kan det ha noe med hvordan en stor mengde menn håndterer avvisning, uavhengig om den er gjensidig eller ikke. F. eks. Ved en avvisning ble jeg først kalt hore og så en sur kjerring som ingen vil ha sex med. Ganske selvmotsigende, men alt jeg sa nei takk til var et påståelig råd jeg ikke hadde bedt om. Men hovedsaklig har det kanskje noe med "effektivitet" å gjøre. Man gidder ikke sløse mer tid på de som viser seg uaktuelle. Så istedet for å ta seg tid til å avslutte ordentlig, så unmatcher man bare og går videre. Anonymkode: 0ef4b...f77
pressplay Skrevet 3. juli 2022 Forfatter #14 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fra en kvinnes perspektiv kan det ha noe med hvordan en stor mengde menn håndterer avvisning, uavhengig om den er gjensidig eller ikke. F. eks. Ved en avvisning ble jeg først kalt hore og så en sur kjerring som ingen vil ha sex med. Ganske selvmotsigende, men alt jeg sa nei takk til var et påståelig råd jeg ikke hadde bedt om. Men hovedsaklig har det kanskje noe med "effektivitet" å gjøre. Man gidder ikke sløse mer tid på de som viser seg uaktuelle. Så istedet for å ta seg tid til å avslutte ordentlig, så unmatcher man bare og går videre. Anonymkode: 0ef4b...f77 Jeg ser den mtp avvisning, men da er det fine med Tinder at man bare kan slette matchen og så er han bortevekk. Når det gjelder effektivitet så skjønner jeg det, men er ikke det med på å dehumanisere og objektivisere motparten? At dette sklir videre til "virkelige" mennesker og måten man omgåes andre? Jeg forventer mer av kvinner som nesten er 40 enn damer i starten av 20 årene.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 Jeg synes ikke det er noen unnskyldning at man kan risikere å treffe på en som ikke takler avvisningen og som blir ufin. Da har du jo sagt fra, og kan slette med god samvittighet. Høflighet kan aldri bli feil. Lær deg selv å tenke at slik du ønsker å bli behandlet, slik behandler du andre. Da kan man gå hver til sitt med en god følelse. Anonymkode: 51bbd...22d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå