AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Jeg har en datter som har slitt med økonomien i alle år. Hun har derfor fått mye hjelp av meg og sine søsken opp igjennom. Men samme hvor mye vi hjalp til ble det ikke bedre, hun tok ikke tak i ting og hjelpen fra oss ble en hvilepute som gjorde vondt verre. For noen år tilbake satte vi foten ned, vi har beholdt kontakt og stiller ofte opp som barnevakt, men vi hjelper ikke til økonomisk. Nå spør hun igjen om hjelp. Hun sier det er krise, dusjen på badet lekker og hele dusjkabinettet må byttes ut. Dette vil koste omtrent 20000kr og dette er selvsagt penger hun ikke har. For meg virker det urealistisk, hvorfor må hele dusjkabinen byttes ut når bare dusjen lekker? Går det ikke å bare bytte ut den? I følge henne måtte alt byttes fordi delene er for gamle og ute av produksjon. Hun sier at innboforsikringen ikke dekker dette fordi dusjen er over 15 år gammel og dette regnes som vanlig bruksslitasje. Hun trengte pengene straks fordi dette var en jobb som hastet, helst nå fordi hun er redd det blir lekkasje på badet pga dette. Jeg vet at de to andre søstrene hennes har sagt nei og hun har ingen andre enn meg hun kan spørre. Sparepenger har hun ikke, alternativet er kredittkort eller forbrukslån. Jeg har virkelig ikke lyst til at hun skal havne der igjen, hun har slitt mye med nedbetaling av kredittgjeld tidligere. Holdt på å bli hjemløs pga det, men min avdøde mann reddet henne ved å betale ned alt. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Hun har ikke bedt om hjelp de siste 2-3 årene. Har greid seg selv og holdt seg unna kredittkort siden faren hennes betalte ned gjelden. Anonymkode: 4abb9...33b
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Jeg ville hjelpt henne siden det er noen år siden sist. Anonymkode: 654f5...f0f 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Du får et helt ålreit dusjkabinett til under 4000 kr, så det der høres rart ut. Jeg ville ikke gitt henne penger, men heller tilbudt å ta halve regningen fra en rørlegger feks.. Anonymkode: 12c5c...6ca 16 2
Snabeltann Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Hadde tilkalt rørlegger selv, og bestemt hvilken dusj som skal kjøpes eller deler som skal byttes - og tatt regningen. Men ikke bare overført penger til henne. 19 3
Ulven Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Man trenger virkelig ikke 20K for et dusjkabinett. Hun får et greit kabinett for 3-4000, og det er penger hun bør klare å hoste opp selv. Så jeg hadde sagt nei med den historien hun har med dårlig økonomistyring. 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Hva med lån i banken, går utifra det er hennes bolig siden hun skal betale for utbedring. Anonymkode: fc57a...531
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Mora mi er like ubrukelig, og jeg må stadig gi henne penger. Hun blir aldri bedre. Jeg vet at når slike ting skjer, velger hun aldri den beste og billigste løsningen. Hvis jeg var deg, TS, ville jeg (om du har gidd) tatt over dusjkabinettprosjektet selv. Da blir løsningen trolig den beste. Anonymkode: 2e157...7b8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Det finnes gratis dusjkabinett på Finn, og det finnes flere billige dusjkabinett der. En får også kjøpt billigere dusjkabinett enn til kr 20.000,-. Så mulighetene er mange. Anonymkode: 09c71...765 9
Marie1987 Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Jeg ville hjulpet, men ikke betalt til henne direkte. Bli med henne dit hun skal handle og betale i butikken, og evnt få rørlegger til å sende regning til deg! 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Hun vil ha penger, ikke ny dusj. Så nei, ikke gi hun noe. Anonymkode: f03bd...5d7 6
Maestro Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Hadde heller hjulpet henne og finne et kabinett på finn. Har man ikke råd, så velger man det billigste alternativet. 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 Din datter bør være takknemlig for alt hjelp hun har fått. Jeg har ikke fått 1 krone fra mine foreldre etter jeg begynte å jobbe som 16 åring Anonymkode: 4332e...abe
Gjest Villfisker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Snabeltann skrev (21 minutter siden): Hadde tilkalt rørlegger selv, og bestemt hvilken dusj som skal kjøpes eller deler som skal byttes - og tatt regningen. Men ikke bare overført penger til henne. Enig i denne.
Unn9 Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har en datter som har slitt med økonomien i alle år. Hun har derfor fått mye hjelp av meg og sine søsken opp igjennom. Men samme hvor mye vi hjalp til ble det ikke bedre, hun tok ikke tak i ting og hjelpen fra oss ble en hvilepute som gjorde vondt verre. For noen år tilbake satte vi foten ned, vi har beholdt kontakt og stiller ofte opp som barnevakt, men vi hjelper ikke til økonomisk. Nå spør hun igjen om hjelp. Hun sier det er krise, dusjen på badet lekker og hele dusjkabinettet må byttes ut. Dette vil koste omtrent 20000kr og dette er selvsagt penger hun ikke har. For meg virker det urealistisk, hvorfor må hele dusjkabinen byttes ut når bare dusjen lekker? Går det ikke å bare bytte ut den? I følge henne måtte alt byttes fordi delene er for gamle og ute av produksjon. Hun sier at innboforsikringen ikke dekker dette fordi dusjen er over 15 år gammel og dette regnes som vanlig bruksslitasje. Hun trengte pengene straks fordi dette var en jobb som hastet, helst nå fordi hun er redd det blir lekkasje på badet pga dette. Jeg vet at de to andre søstrene hennes har sagt nei og hun har ingen andre enn meg hun kan spørre. Sparepenger har hun ikke, alternativet er kredittkort eller forbrukslån. Jeg har virkelig ikke lyst til at hun skal havne der igjen, hun har slitt mye med nedbetaling av kredittgjeld tidligere. Holdt på å bli hjemløs pga det, men min avdøde mann reddet henne ved å betale ned alt. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Hun har ikke bedt om hjelp de siste 2-3 årene. Har greid seg selv og holdt seg unna kredittkort siden faren hennes betalte ned gjelden. Anonymkode: 4abb9...33b Man hjelper sine barn. Helt naturlig. 1
Nevrosererroser Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Om prisen er for dusjkabinett, arbeid med demontering av gammelt, evt noe fiks der, montering og hele pakka så er ikke prisen helgæærn. Selvsagt kan en få billigere dusjkabinett så jeg ville funnet ut hva hun faktisk trenger her. Med barn er det fort veldig upraktisk med et lite kabinett For eksempel. Smale, halvbillige dører blir fort ødelagt for å nevne noe. Som flere nevner bør du ta over prosjektet og da betale direkte til rørlegger om du velger å hjelpe. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 Det er klart du hjelper datteren din, for et spørsmål Anonymkode: 63d7d...295 1
Gjest Villfisker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din datter bør være takknemlig for alt hjelp hun har fått. Jeg har ikke fått 1 krone fra mine foreldre etter jeg begynte å jobbe som 16 åring Anonymkode: 4332e...abe Hva du fikk og ikke fikk er fullstendig irrelevant. Du kjenner ikke hennes situasjon, eller grunnen. Er heller du som skal være takknemlig for at du ble tidlig selvstendig, i stedet for å sparke nedover.
Gjest Hottentått Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 Jeg ville alltid ha hjulpet mine barn uansett, men du bør sørge for at det skjer i kontrollerte omgivelser. Si at du kan være med å kjøpe dusjkabinett og du kan finne en rørlegger eller to og innhente priser. Så betaler du regningen, så sant du har mulighet til det.
Silva Pluvialis Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 En dusj må man ha, uten at den lekker, men hvis du skal hjelpe ville jeg sett meg etter et billigere alternativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå