AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Mitt barn på 4 1/2 år har en veldig livlig fantasi og samler på «alt». Pinner,steiner,reflekser, sløyfebånd, mengder av papir, barnehagekunstverk, stoffstykker, babyleker og babybøker som barnet forlengst har mistet interessen for, tomme syltetøyglass til butikklek, osv osv… listen er uendelig. I starten var det koselig å se hvordan selv verdiløse og enkle ting fikk verdi og ble brukt i fantasifull lek. Men nå synes vi det har gått for langt. Det meste samles opp på barnets rom som er relativt lite og nå er det så fullt både i vinduskarm og på gulv at det er nesten umulig å komme seg frem uten å velte eller trakke på noe. Jeg har hatt flere alvorsprater og sagt at vi MÅ rydde. At rommet ikke kan se sånn ut, og når barnet ønsker å be venner hjem har jeg også sagt at da må rommet ryddes først. Dette gir en kortvarig motivasjon, men etter en stund samles det opp igjen. Vi har et ellers ryddig hus, så barnet vet hvordan det skal være. Jeg har gitt barnet en kasse der leker og ting som ikke lenger er i bruk kan legges oppi, og så kunne jeg tatt kassen opp på loftet sa jeg. Dette har heller ikke vært noe suksess. Alt har verdi og alt skal tas vare på. Så hva gjør man med en slik person?😅 Jeg har truet med å tvangsrydde rommet, (til stor protest selvsagt). Men ser liksom ingen annen utvei? Jeg har fulgt med på den amerikanske tv-serien om syke samlere, og noen av de startet jo denne adferden allerede i barneårene. Jeg er livredd for at dette skal skje med mitt barn Noen som har hatt slike utfordringer med sine barn og hva gjorde dere? Er dette en fase som går over? Anonymkode: 4293c...ef6
Zoey Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Hadde noen visst hvor mye stein og skjell mitt barn har samlet, så hadde WFF kommet og gitt oss bot. Her løste vi det med at når samlingen av skatter oversteg en liten apotekpose, så måtte ute-skatter lagres ute. Barnet har fått en plastkasse som står i garasjen og er full av skjell, steiner, kråkefjær, sneglhus og drivved. 2 3
Sansx Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Helt vanlig at barn samler. Ene sønnen min hadde vinduskarmen full av stein da han var mindre. Ingen samlemani i dag. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Man rydder og kaster på barnets rom mens de ikke er hjemme 😊 du trenger ikke ta alle skattene på en gang, men når du har redusert antallet så innfører du begrensninger 😊 Anonymkode: 953db...5a3 2 1 5
Kakaoen Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Begge mine er også sånn. Tar med alt mulig hjem. Jeg har kastet utallige steiner tilbake i grøfta uten at de har fått det med seg, eller savnet steinene. Samme med skjell og pinner.. og leker! Var ikke før nå nylig at jeg fikk guttungen med på å ta bort leker han ikke bruker. Han er 6 år. Tidligere har jeg fjernet det selv. For om han skulle «hjelpe» meg så fant han bare gamle leker han ikke hadde sett på lenge og ville da leke med de 🙈 Så mitt tips, ta saken i egne hender. Det blir mest sannsynlig lettere når han blir eldre. 9 åringen min har sluttet å ta med inn alt av pinner og steiner! Og når det gjelder barnehagekunst.. det er fullt lov å hive mye av det også. Bare ikke barnet ser det mine har reagert om de finner en tegning i søpla. Men de har aldri spurt etter en tegning de tegnet forrige måned i barnehagen 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Min fireåring er helt lik. Ser ut som om vi til en hver tid er klar for å brenne sthansbål i hagen pga alle pinnene han drar med seg. Vi har tydelig forbud mot utegreier inne, så ved foten av trappa ligger det også til en hver tid nok stein til å ramme inn et middels stort blomsterbed. Inne hater han når jeg rydder i leker eller bøker og setter på loftet, men husker det ikke om jeg sniker det unna og smugler det avgårde. Pleier å samle det jeg har tenkt og rydde bort litt etter litt, gjerne i forkant av jul eller bursdag, og så få det opp på loftet når han ikke er hjemme. Nå har jeg begynt å ta frem babyleker til lillebroren og da blir han helt vill og kan rangle rundt og spille på de forferdelige babylekene som lager så mye lyd at du vil kaste både barn, leke og giver, og driver å byttelåner sine elskede paw patroler med babyleker med lillebror 😂 Svigermor har et lass med leker fra hennes barn var små, og han er veldig gira på å få alle de hjem (og hun har ikke andre barnebarn og sliter med å si nei), så der har vi innført en regel på at hvis han tar en leke med fra bestemor må han legge en leke hjemmefra i "skal til bestemor"-posen. Etter å ha grått over det tre ganger ble det brått mindre attraktivt å fylle på derfra 🙌🙈 Har også sagt at om vi kjøper noe nytt når det ikke er jul eller bursdag, så må vi legge noe annet på loftet så det ikke blir så fullt i huset vårt. Og nå maser han ikke lenger i lekebutikken - han ber om at jeg skriver det kule han ser på lista hans istedet så han kan ønske seg det til jul 👍👍❤️ Anonymkode: 7ebf5...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Vi har en isboks i skapet på rommet. Der går alt av papirlapper, superviktige korker osv. Når denne er full må ting byttes ut. Stein, skjell og pinner får stå på hylla i lekehytta ute 😊 er det noe ekstra fint får det gjerne komme inn for en periode eller til de går lei. Troe det er lurt å skille mellom å samle på fine steiner og å samle på ting som faktisk er boss som snopepapir osv. Anonymkode: 9d447...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Rydd rommet når barnet ikke er hjemme. Pakk det til en mellomstasjon (f.eks.loft, men viktig at barnet uansett ikke kan se det). Hvis barnet ikke spør etter noen av skattene etter det har gått litt tid kan du bestemme om noe av det skal tas vare på eller om alt kan kastes. Av barnetegninger tar jeg vare på de som ser ut som de er jobba mye med, kanskje max 10% av produksjonen. Steiner går tilbake i grøfta, pinner likedan. Skjell mellomlagres ute. Tok nylig en skikkelig ryddeoperasjon på barnerommene her, kasta masse gammelt jeg ikke har sett framme på lenge, sorterte noe på loftet. Ungene superfornøyde med «nye» rom og logiske systemer. Anonymkode: a05a8...aa8 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Klassisk fireåring! Det går over 🤓 Anonymkode: 0b26e...ac7 1 1
Kenelz Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Har en datter som samlet tomme doruller da hun var mellom 4-5.. Fant samlingen da jeg flyttet høy og smal kommode som stod foran et hjørne.. Kommoden var sånn ca 160 og det var fylt helt opp! Hun har tydelig kastet det bak kommoden og håpet på at gjemmestedet aldri skulle bli funnet. Ellers liker hun å samle på rare ting fra ute; halvt kokosnøtt skall som noen har kastet fra seg.. Ellers fjær, steiner fra barnehagen (gjømt i jakkelomme siden det ikke er lov å samle stein der ifra), osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 Hm, dette er helt normalt for barn da. De leker, la de kose seg! Rydd sammen med dem når det trengs, til de er store nok til å klare all rydding selv. Her selges leker over en lav sko på loppis i nabolaget av 6-åringen, 4-åringen tviholder på alt hun ser. Det gjorde storeøster også da hun var 4, nå samler hun ikke mer. Vil ikke samle kort eller noe. blir bare problem hvis du gjør det til et problem. Anonymkode: ccb2d...bb7 1
BobbySocks Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Jeg pleide å ta en runde med søppelsekk når ungen var i barnehagen.
Carrot Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 Joda det er normalt at barn vil samle på ting, men det betyr ikke at foreldrene ikke skal snakke med barnet om vitkgiheten av å ha orden i tingene sine - altså vite hva som er hvor osv samt passe på at barnet ikke utvikler trygghet i å samle på ting i stedenfor å snakke med omsorgspersoner for eksempel.. Personlig har jeg liten tro på tvang, uansett form - jeg er tilhenger av dialog i et format barnet skjønner, og ser det som den voksne sin oppgave å få dette til så jeg vil snu problemstillingen jeg TS, jeg vil påstå dere som syns det var fint i starten har bidratt til problemet - hva kan dere nå gjøre for å normalisere og forbedre for barnet slik at dette skjønner at ikke alt har verdi selv om det oppleves å være av verdi der og da.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå