Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er 28+1 og har de siste ukene slitt med kynnere. Jeg har en stressende jobb som sykepleier og har holdt ut til nå. Har to uker igjen til ferie men gruer meg til de resterende vaktene. Det er høyt tempo og jeg får skikkelig ubehag/stramming over mage ved mye stress og tung forflytning. Jeg sa ifra til sjefen forrige uke om å få være på en lettere avdeling og det har sjefen prøvd men jeg må likevel springe mellom etasjene pga gi ut medisiner og følge opp diverse ting siden det er mange ufaglærte på så jeg føler fortsatt at det er tungt selv om jeg slipper tung forflytning. Jeg er nesten aldri borte fra jobb men er like før jeg ber om sykemelding de siste to ukene. Men jeg vet at halve staben er ute i ferie og vi er få faglærte på jobb og at det blir mye på de som er igjen. Og jeg får dårlig samvittighet hvis jeg er borte fra jobb.
Men jeg vet også at jeg sliter meg ut på hver vakt og har vondt i korsrygg og stramming/press i magen og er på gråten etter vakt. 

Andre som opplever det samme på jobb? Er det risiko for baby hvis jeg prøver å holde ut de siste to ukene selv om det betyr en del ubehag/kynnere på jobb? Dette er mitt første barn så er ekstra bekymret.

Anonymkode: bcb38...87d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er sykepleier og 27 uker. Jeg har jobbet 50% siden uke 12. Men det er ikke direkte knyttet til graviditeten. Men jeg er bombesikker på at de 50% har hjulpet meg for å holde ut! Det er først nå jeg har begynt å kjenne på plager som begynnende bekkenløsning, tretthet, tung i kroppen, hovne føtter. Men det går greit siden jeg kun jobber halve uken med fridag mellom (utenom helg, da jobber jeg lørdag og søndag).

Jeg ville tatt en tur til legen og snakket med leder. De skal forsøke å tilrettelegge. Men det er ofte vanskelig i ferietider. Og med mange vikarer så blir det ofte tungt for faste da ting går tregere. Om de ikke kan tilrettelegge bedre, feks med ekstra pauser, så hør med legen om du kan bli gradert sykemeldt. Det er bedre å jobbe litt, enn å gå på en smell om et par uker og bli 100% sykemeldt. 

Anonymkode: 4cf62...d7e

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med legen din og forklar din situasjon akkurat slik du opplever det! Jeg fikk kraftige kynnere allerede i uke 17 som forverret seg pga stress på jobb. Legen sykemeldte øyeblikkelig og presiserte at sykemeldingen var hennes beslutning, jeg skulle derfor ikke ha dårlig samvittighet ovenfor jobb 😊

Anonymkode: 2cb69...209

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din. Jeg tenker du trenger en sykemelding, men jeg er ikke lege. Hvis jobben ikke kan tilrettelegge, så er i grunnen alternativet sykemelding. 

Anonymkode: dfbc6...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...