AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Del Skrevet 3. juli 2022 Er det mye forskjellig? Min gutt vil konfirmeres i kirken. Han er døpt i kirken. Vi er ikke kristne, men han vil det uansett. Men min venninne skjønner ikke dette. I kirken er det bare snakk om Gud og Jesus. Er det virkelig sånn? At ungdommene blir proppet full av Gud og Jesus prat under hele undervisningen? Anonymkode: 1f93b...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Del Skrevet 3. juli 2022 Nei, det er ikke sånn. Om kompisene skal, er det også sosialt. uansett, så skal ungdommen selv bestemme. jeg har 2 barn og den ene er konfirmert i Kirken og den 2 i humanetisk seremoni Anonymkode: 7bc7e...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er ikke sånn. Om kompisene skal, er det også sosialt. uansett, så skal ungdommen selv bestemme. jeg har 2 barn og den ene er konfirmert i Kirken og den 2 i humanetisk seremoni Anonymkode: 7bc7e...d96 Jeg skjønner hvorfor venninne min snakker sånn. Mannen jobber i humanistisk forbund, så ungene der har ikke noe valg Anonymkode: 1f93b...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Del Skrevet 3. juli 2022 Kirkelig eller ingen, ville jeg sagt. Hva er det man konfirmerer (bekrefter) hvis det ikke er dåpen? Anonymkode: e7d3f...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Del Skrevet 3. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner hvorfor venninne min snakker sånn. Mannen jobber i humanistisk forbund, så ungene der har ikke noe valg Anonymkode: 1f93b...47c Jobber han for HEF eller humanistene? Humanistisk forbund kan tolkes som begge deler Anonymkode: 8ac36...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Del Skrevet 3. juli 2022 Her ville jeg ikke godtatt kristelig konfirmasjon hvis barnet ikke faktisk er troende. Det er hyklersk. Anonymkode: 8f110...799 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg ikke godtatt kristelig konfirmasjon hvis barnet ikke faktisk er troende. Det er hyklersk. Anonymkode: 8f110...799 Da hadde det vært veldig få konfirmanter i kirken. Anonymkode: 1f93b...47c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner hvorfor venninne min snakker sånn. Mannen jobber i humanistisk forbund, så ungene der har ikke noe valg Anonymkode: 1f93b...47c Selvfølgelig har ungene et valg! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg ikke godtatt kristelig konfirmasjon hvis barnet ikke faktisk er troende. Det er hyklersk. Anonymkode: 8f110...799 du kan ikke nekte dem det! Anonymkode: 2d3fe...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner hvorfor venninne min snakker sånn. Mannen jobber i humanistisk forbund, så ungene der har ikke noe valg Anonymkode: 1f93b...47c Har ikke noe valg? De må få velge sin tro/ikke-troende når de er 14 Anonymkode: 59e99...62c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kirkelig eller ingen, ville jeg sagt. Hva er det man konfirmerer (bekrefter) hvis det ikke er dåpen? Anonymkode: e7d3f...0bf Da syns jeg du kan si det, så kan vi andre mene hva vi ønsker. Det er heldigvis ikke opp til deg å bestemme hva andre legger i konfirmasjon, det være seg kristen eller sekulær. Anonymkode: 0c226...4e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 3. juli 2022 #11 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det mye forskjellig? Min gutt vil konfirmeres i kirken. Han er døpt i kirken. Vi er ikke kristne, men han vil det uansett. Men min venninne skjønner ikke dette. I kirken er det bare snakk om Gud og Jesus. Er det virkelig sånn? At ungdommene blir proppet full av Gud og Jesus prat under hele undervisningen? Anonymkode: 1f93b...47c Ja det er bare Gud og Jesus som betyr noe om man tar en kirkelig konfirmasjon. Man skal jo tross alt bekrefte at man tror på Gud og Jesus... Kanskje han vil konfirmeres i kirken fordi vennene hans skal konfirmeres der? Det kan noen ganger telle mer enn selve valget om tro. Dumt hvis han ikke egentlig anser seg selv som kristen at han velger denne løsningen. Men det kan være vanskelig i den alderen å skille seg ut. Kanskje konfirmasjonsalderen burde vært lagt til senere, sånn typisk når man ble myndig og har større muligheter til å ta et reflektert valg. Synd at det ikke blir en humanetisk konfirmasjon hvis han faktisk ikke er kristen, men lite dere kan gjøre med det. Tvang fører hvertfall ikke noe bra med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Del Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig har ungene et valg! du kan ikke nekte dem det! Anonymkode: 2d3fe...73c Jeg kan selvsagt velge å ikke ha noe selskap i alle fall hvis de velger kirkelig konfirmasjon bare for gavenes skyld, hvis de ikke er troende. Er de troende, så blir det selvsagt fest også. Jeg bryr meg ikke hvilken religion barnet mitt velger, men jeg støtter ikke opp under religiøse seremonier de ikke faktisk tror på. Anonymkode: 8f110...799 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Del Skrevet 5. juli 2022 Hvorfor er han døpt hvis dere ikke er kristne? Er en god del Jesus-snakk under dåpen også er det ikke? På samme måte som ved dåp, er det mange som konformerer seg i kirken selv om de ikke er troende i det hele tatt. Jeg også, fordi alle andre gjorde det. Synes det er teit, men det er et visst "gruppepress" om å følge flokken.. Forventninger fra familie, løfte om gaver (trolig viktigst for de fleste). Ganske mange som mener at human-etisk seremoni bare er et blekt alternativ som ble funnet opp slik at ikke-kristne også skal få gaver. Det kan jeg jo være med på. Konfirmasjon betyr jo å bekrefte dåpen... Burde nok ha kalt det noe annet. Anonymkode: 54e1e...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 21.01): Er det mye forskjellig? Min gutt vil konfirmeres i kirken. Han er døpt i kirken. Vi er ikke kristne, men han vil det uansett. Men min venninne skjønner ikke dette. I kirken er det bare snakk om Gud og Jesus. Er det virkelig sånn? At ungdommene blir proppet full av Gud og Jesus prat under hele undervisningen? Anonymkode: 1f93b...47c Ja, da jeg konfirmerte meg kirkelig var det Bibelen hver søndag og mye Jesusprat hver gang. Det er ikke akkurat overraskende at prester og kirker snakker mye om Gud og Jesus.. Anonymkode: cd61e...dbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Del Skrevet 5. juli 2022 Mitt barn velger kirkelig, og må dermed døpes i den forbindelse. Det velger hun selvfølgelig selv, det var jo liksom litt av vitsen ved å ikke døpe, også et valg vi tok. Jeg regner med at de blir «proppa full med Gud og Jesus», ellers er det da ingen vits? Meningen er jo at de skal lære noe. Den borgerlige konfirmasjonsundervisninger snakker selvsagt ikke om Gud og Jesus og har ingen gudstjenester, men mer om etikk, moral, menneskerettigheter. De har et infomøte for foreldrene i starten. Er du ikke konfirmert selv, siden du lurer på forskjellen? Anonymkode: be1ff...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, da jeg konfirmerte meg kirkelig var det Bibelen hver søndag og mye Jesusprat hver gang. Det er ikke akkurat overraskende at prester og kirker snakker mye om Gud og Jesus.. Anonymkode: cd61e...dbc Visste at jeg ikke var overtroisk, men valgte kristelig av en eller tre grunner (litt som treenigheten): - Nesten hele familien er kristne (ikke veldig konservative) - Trodde jeg ville få mer penger i gaver - Det var litt sånn at det var automatisk forventet Hele greia var veldig halvhjertet og jeg brydde meg såklart ikke om noe av det jeg sa da jeg stod der og løy til hele kirka. Anonymkode: cd61e...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 21.01): Er det mye forskjellig? Min gutt vil konfirmeres i kirken. Han er døpt i kirken. Vi er ikke kristne, men han vil det uansett. Men min venninne skjønner ikke dette. I kirken er det bare snakk om Gud og Jesus. Er det virkelig sånn? At ungdommene blir proppet full av Gud og Jesus prat under hele undervisningen? Anonymkode: 1f93b...47c Nei det er ikke slik. Så bra gutten din får bestemme selv, venninnen din har ikke noe med hva din sønn velger Anonymkode: f7905...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 21.01): Er det mye forskjellig? Min gutt vil konfirmeres i kirken. Han er døpt i kirken. Vi er ikke kristne, men han vil det uansett. Men min venninne skjønner ikke dette. I kirken er det bare snakk om Gud og Jesus. Er det virkelig sånn? At ungdommene blir proppet full av Gud og Jesus prat under hele undervisningen? Anonymkode: 1f93b...47c Her bestemmer barna det selv. Syns humanistisk har ett greit opplegg der de blir kjent med seg selv! Anonymkode: 8daa3...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Del Skrevet 6. juli 2022 Dette må ungdommen få bestemme selv. Det er faktisk ikke skadelig å høre om Gud, uansett hvor ukristelig man måtte være. Anonymkode: 31dc0...96f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Del Skrevet 6. juli 2022 Mine på 16 og 18 valgte hm ,mens datter som skal konfrimeres neste år tok kirken tror det kommer litt ann på hva venner velger også Anonymkode: 4213f...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå