Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min flyttet til en annen by for ca 6 mnd siden med sin nye type. Hun bor nå 8 timer fra meg...

Får regelmessige snapper av at de drikker alkohol HVER helg og av og til i ukedager. Hvis hun har fri, drikker hun. Hvis hun er syk, drikker hun. Når de satt i isolsjon med covid, da drakk dem til og med. 

Er dette normalt? Hvordan kan jeg snakke med henne om dette på en grei måte? 

Anonymkode: 8a42b...a26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venninnen min flyttet til en annen by for ca 6 mnd siden med sin nye type. Hun bor nå 8 timer fra meg...

Får regelmessige snapper av at de drikker alkohol HVER helg og av og til i ukedager. Hvis hun har fri, drikker hun. Hvis hun er syk, drikker hun. Når de satt i isolsjon med covid, da drakk dem til og med. 

Er dette normalt? Hvordan kan jeg snakke med henne om dette på en grei måte? 

Snakk med familien av henne og uttrykk din bekymring. Søsken kanskje? Hjelper lite å snakke med mennesker som sliter slik, de går i forsvar og benektelse. 

Anonymkode: c2ba0...7be

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo Ann på hvor mye de drikker og litt på alder. Unge fester jo ofte hver helg. 

Men jeg og mannen drikker ofte litt, hver helg (ikke nødvendigvis begge dager). Det blir to glass vin eller to øl, ikke mer. I veldig spesielle anledninger blir det kanskje en-to ganger i ukedagene tilsammen i løpet av en måned. Til sammen er ikke dette over grensen til bekymringsverdig alkoholkonsum. Så det hele avhenger av hvor mye de drikker hver gang

Anonymkode: 69892...92f

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hva er problemet? Hun drikker mer enn deg? Hva skal du gjøre, ringe barnevernet? Hun er voksen og har neppe alkoholproblemer med det inntaket du beskriver.

Anonymkode: 10e7f...ebc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk med familien av henne og uttrykk din bekymring. Søsken kanskje? Hjelper lite å snakke med mennesker som sliter slik, de går i forsvar og benektelse. 

Anonymkode: c2ba0...7be

Eh nei. Om hun er bekymret må hun selvsagt først og fremst ta en sjekk og en ærlig prat direkte med venninna si først så hun i det minste kan få forklart seg. TS kan umulig ha full koll på hva venninnen hennes drikker, og så skal hun sette himmel og jord i bevegelse og involvere familie som om venninna skulle vært tilbakestående eller umyndig.

Anonymkode: ba43e...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Så å si alle jeg kjente da jeg var ung drakk hver helg og noen ganger i ukedagene. Det behøver overhodet ikke bety alkoholproblemer. Min bestemor drakk et glass vin hver eneste dag og jeg kjenner folk som drikker noen glass hver helg og de er middelaldrende. Helt normalt det også. 

Anonymkode: f5fb0...530

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Herregud, hva er problemet? Hun drikker mer enn deg? Hva skal du gjøre, ringe barnevernet? Hun er voksen og har neppe alkoholproblemer med det inntaket du beskriver.

Anonymkode: 10e7f...ebc

For et unødvendig svar av deg. 

Problemet er at jeg har sett en betydelig stor forskjell i venninna mi sin atferd de siste 6 månedene. Hun er tynn, bleik og gir stadig uttrykk for å være deprimert. Så hennes svært økende alkoholforbruk bekymrer meg, ja. 

Et par setninger jeg skriver her inne kan ikke gi deg et bilde av hva som stemmer og ikke stemmer. Det at jeg er bekymra for min venninne gjennom over 20 år, er en realitet og ikke uten grunn! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så å si alle jeg kjente da jeg var ung drakk hver helg og noen ganger i ukedagene. Det behøver overhodet ikke bety alkoholproblemer. Min bestemor drakk et glass vin hver eneste dag og jeg kjenner folk som drikker noen glass hver helg og de er middelaldrende. Helt normalt det også. 

Anonymkode: f5fb0...530

Ser den. Det er absolutt normalt å kose seg med et glass vin jevnlig. 

Men det er noe annet å helle nedpå ei halv flaske sprit når du sitter alene hjemme en torsdags kveld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For et unødvendig svar av deg. 

Problemet er at jeg har sett en betydelig stor forskjell i venninna mi sin atferd de siste 6 månedene. Hun er tynn, bleik og gir stadig uttrykk for å være deprimert. Så hennes svært økende alkoholforbruk bekymrer meg, ja. 

Et par setninger jeg skriver her inne kan ikke gi deg et bilde av hva som stemmer og ikke stemmer. Det at jeg er bekymra for min venninne gjennom over 20 år, er en realitet og ikke uten grunn! 

Nå var det ikke jeg som skrev kommentaren du siterte, men dette er jo viktig info. I teorien er det ikke unormalt å drikke hver helg eller på ukedager av og til, så klart avhengig av alder. Personlig har jeg vel et slikt drikkemønster, men er snakk om å dele en flaske vin, kanskje to på fredagen. En sjelden gang alkohol på en hverdag hvis noe spesielt skjer. Men det at at du har sett EM betydelig endring hos venninna di og dette i tillegg inkluderer vindrikking er så klart bekymringsverdig. Jeg ville først tatt en prat med henne. Ikke start med alkoholen, men hør med henne om hvordan hun har det osv. Kanskje hun går gjennom noe vanskelig og det er egentlig der en burde ta tak først. Alkoholen kan jo være et symptom på noe.

Anonymkode: 329b3...c73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...