Gå til innhold

Jeg er så lei at folk tar kontakt når jeg går tur med hunden!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hund i 3,5 år, og minst EN gang om dagen skal en fremmed/nabo ect si noe, kommentere noe med hunden min, spørre hva slags hund han er, ol. 

Jeg er bare fokusert på meg selv og han ute på tur, evt vennine jeg går tur med, men oser ABSOLUTT ikke '' kom å prat ''. Ofte heller motsatt. Alikevel blir vi oppsøkt mye ute, av folk som kommenterer at han er søt/pen/spør hva han er/om han liker å være ute ect. Jeg synes det er så masete! 

flere som opplever dette?! jeg er bare ute og går tur, lufter hunden min. jeg er ikke ute for å skravle om alt mulig uinteressant. Idag sto noen naboer utenfor når jeg helt tydelig låste meg inn, jeg så ikke på dem da jeg gikk forbi, og viste vel ganske klart at jeg var opptatt. jeg hadde med bikkja, bånd, ekstra pinnedel, og treningsutstyret hans i hendene. da døra går opp spør en nabo om han er husky, jeg sier ja, og ber hunden gå inn i oppgangen, og sier til damen at han ikke vil hilse. Så kommer hun nærmere og spør skal begynne å forklare meg at sønnen hadde en husky på besøk, og at når han klappa den så tok den halen mellom beina, og lurte på om det var typisk rasen. Jeg prøvde å forklare at dette er en del av kroppspråket når dem er usikre, og at det kan være mange grunner til usikkerhet. hun spør og spør, og døren begynner å lukke seg, så jeg står halveis inne, og mannen skjønner at jeg er brydd og ber henne la meg være ifred. Samboer forteller meg så at hun også igår kom og stilte masse spørsmål. DEtte skjer meg så sykt ofte, vil bare gå turen ifred!!

flere som synes dette er irriterende!?!?! virker som om folk tror at vi med hunder er ute på visning. tenk om noen hadde vært så påtrengende om bikkja var bytta ut med en barn, så sykt rart! folk tror hunder er offentlig attraksjon. 

Anonymkode: 958f8...a73

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det. En jeg kjenner som hadde hund i mange år sa at når hunden døde og hun gikk tur alene så var det akkurat som om verden plutselig var tom for folk. Alle skal snakke med en som har hund. De som også har hund,  barn, +±++. Få deg skinnjakke, grønn hanekam og noen heftige piercinger så slutter de å ta kontakt. ( hund innbyr til kontakt, grønn hanekam gjør det ikke. Merkelig nok.)  

Anonymkode: 6e04f...bbc

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det skjer hele tiden her også, det er bare en del av pakka det når man har hund og i tilegg bor nærme andre mennesker. Mange er veldig sosiale og mange ser hunder som en isbryter.

Jeg takler det med å forvente at det skjer, ha korte og nøytrale svar og tåle å vere den som er avvisende når jeg må det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!!!! Omg jeg bare hater det! Hva er det med folk? 

Sikkert bare fint og flott for de som elsker å skravle, men selv de tror jeg blir brydd. Tror jammen meg det samme hadde skjedd om jeg gikk rundt med en baby i vogn... Er et eller annet med hunder og babyer. 

Anonymkode: 51634...340

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er det. En jeg kjenner som hadde hund i mange år sa at når hunden døde og hun gikk tur alene så var det akkurat som om verden plutselig var tom for folk. Alle skal snakke med en som har hund. De som også har hund,  barn, +±++. Få deg skinnjakke, grønn hanekam og noen heftige piercinger så slutter de å ta kontakt. ( hund innbyr til kontakt, grønn hanekam gjør det ikke. Merkelig nok.)  

Anonymkode: 6e04f...bbc

hahahah!!! ironisk nok så har jeg hatt grønnt hår før!! 

jeg blir bare dritt lei! jeg kan sitte alene med hunden på en benk, sitte på tlf, og han ligger å slapper av, også hører jeg faen meg '' ååh, nå var det deilig ute eller?! han vil vel ikke inn? '' 

....................................

jeg orker ikke hver dag!!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke stoppe opp. Si "takk!" og tråkk videre. 

Anonymkode: c3ed3...a04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine er bok syndere der, i allefall om noen stopper, sitter eller oppholder seg i nærheten når vi har hund. De spør riktignok pent om det er lov å klappe på trygg avstand og takler pent et nei. Nøler du litt, så setter de opp valpeblikk og blir håpefulle. De har besteforeldre som har hunder og har lært at hunder er ulike og ikke alle liker kos. 

Så mitt tips til evt barn er "smil og si nei". De trenger ikke forklaring, de er som valper selv og trenger bare at du er kort og bestemt. 

Voksne som maser om rase og sånt, vet jeg ikke godt råd om...

Anonymkode: 3428a...0de

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Huff, høres slitsomt ut, nå fikk jeg enda en grunn til å ikke skaffe meg hund.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke stoppe opp. Si "takk!" og tråkk videre. 

Stopper ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjer sjeldent med meg… til tross for at jeg bor i tettbygd strøk 🤪

Anonymkode: 1b115...b65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine er bok syndere der, i allefall om noen stopper, sitter eller oppholder seg i nærheten når vi har hund. De spør riktignok pent om det er lov å klappe på trygg avstand og takler pent et nei. Nøler du litt, så setter de opp valpeblikk og blir håpefulle. De har besteforeldre som har hunder og har lært at hunder er ulike og ikke alle liker kos. 

Så mitt tips til evt barn er "smil og si nei". De trenger ikke forklaring, de er som valper selv og trenger bare at du er kort og bestemt. 

Voksne som maser om rase og sånt, vet jeg ikke godt råd om...

Anonymkode: 3428a...0de

Barn er faktisk lettere der!! jeg sier bare nei, evt nei han vil ikke. det er voksne som er pushy. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stopper ikke. 

Du gjør jo det. Skulle bare gått inn, istedenfor stoppet du og svarte på spørsmål

AnonymBruker
Skrevet
Athena Catalina skrev (1 minutt siden):

Huff, høres slitsomt ut, nå fikk jeg enda en grunn til å ikke skaffe meg hund.

Jeg elsker å ha hund, men seriøst så lei av å bli prata ned når jeg er ute. jeg er bare ute på tur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør jo det. Skulle bare gått inn, istedenfor stoppet du og svarte på spørsmål

Døra hadde ikke åpnet seg enda da jeg sa ja, også gikk jeg. da fortsatte hun bare 😛 men dette skjer ofte når jeg går forbi folk, eller når jeg sitter å slapper av ute med hunden. folk må nesten lære seg å lese andre, og ikke være så pågående. 

Skrevet

Jeg får mange henvendelser fra barn, i alle fall, når jeg er ute med hunden. De blir så begeistret fordi hunden min har så pene øyne, de er isblå, og hunden generelt er en veldig pen hund. Da vil de klappe da, og heldigvis har de fleste unger lært at de skal spørre først. Jeg svarer da at beklager, det kan dere ikke, da hunden ikke liker fremmede. Og det gjør hunden ikke, den skygger unna i en stor bue om noen nærmer seg med utstrakt hånd for å klappe.

Jeg respekterer min hunds rett til å unngå fysisk kontakt med fremmede hvis den ikke vil, så jeg sier i fra, selv om det blir noen skuffede barnefjes av det av og til. Hunden har alltid vært sånn, hele sitt liv, det ligger til rasen å være reservert.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det og ha hund skulle være så sosialt. Det er til tider slitsomt, men det er jo hyggelig både at andre finner glede i hunden min, og at de bruker den for en unnskyldning til og komme i snakk med meg. Spesielt eldre mennesker, men det er alle aldre.

Men den er vakker, og uvanlig rase for mange, og jeg blir stoppet minst en ganger om dagen for og få høre hvor skjønn og vakker den er. Igjen og igjen. Både av fremmede og naboer. I tillegg til at alle med hund, har lyst at hunden deres skal hilse. Fordi den er så fin. «Se på den, Fido, den bør du bli venn med». 

Noe jeg syns er veldig bra med alt dette, er at det er en stor hund, og det får alle rundt til og bli litt mindre usikre på store hunder. Det liker jeg. Så jeg nikker, og småprater med, og jeg har opplevd at hvis vi har noen «stopp og prat», kan vi også bare si hei et par ganger. 

Anonymkode: c99df...430

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en dalmatiner og har etter snart fem år ikke gått en eneste tur omtrent uten at noen har tatt kontakt. Barn er aller verst, de kommer seriøst løpende på daglig basis. Folk strekker seg etter hunden for å klappe, stirrer den i senk, prøver å lokke den til seg så han mister fokus eller stiller meg spørsmål. 

jeg tør aldri gå en tur og prate i tlf eller med musikk på ørene feks, fordi jeg konstant må ha oversikt sånn at det ikke kommer et barn løpende bakfra eller en snikende hånd når vi venter på å gå over veien. Min hund er bare snill, men jeg tar ingen sjanser - spesielt ikke når det kommer til barn. 

jeg er så forbanna lei, og det har ødelagt så mye på treningsfronten (i tillegg til at det er sykt slitsomt) så nå går jeg stort sett alltid med hodetelefoner uten lyd på sånn at det ser ut som jeg hører på musikk og ignorerer alt og alle rundt meg. På den måten har jeg fortsatt oversikt, og folk lar oss være bittelitt mer i fred. 

Anonymkode: dd5aa...156

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En eller annen burde skrive kronikk om dette og sende det til avisen. Så kanskje folk begynner å tenke seg om før de tar kontakt. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjøp en slik vest.

Screenshot_20220703-200826_Samsung Internet.jpg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En eller annen burde skrive kronikk om dette og sende det til avisen. Så kanskje folk begynner å tenke seg om før de tar kontakt. 

Skulle gjort det selv, men jeg er ikke god til å skrive. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...