Meadow Skrevet 18. juli 2022 Forfatter #61 Skrevet 18. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hos oss er det UFF-containerne som er rette måten å avhende på, uansett om det er helt eller fillete, men det oppfordres til å sortere ut ødelagt tøy i egne, merkede poser. Anonymkode: 361ff...7ff Jeg kikket på nettsidene til UFF, og jeg siterer: Sitat Per i dag kan alle tekstiler leveres – så lenge de er hele, rene og tørre. UFF samler inn tøy til ombruk. Åpenbart tekstilavfall sorterer du fra og leverer som restavfall. Så UFF vil jo også at vi skal kaste det i restavfallet. Og: Sitat HVA SKJER MED TØYET? UFF samler inn tøy som kan ombrukes. Det som ikke direkte kan brukes om igjen kan noen ganger repareres eller materialgjenvinnes. Den dårligste delen av tøyet blir i hovedsak energigjenvunnet. Tøyet blir sendt til sorteringsanlegg, drevet av UFFs humanitære søsterorganisasjoner eller kommersielle aktører, i Øst-Europa. Her blir tøyet finsortert etter kvalitet og sesong og sendt videre ut i verden. Kun en liten del av tøyet selges i Norge. Kilde: https://uffnorge.org/toyinnsamling/ Energigjenvunnet er vel et fjongt ord for brent. (Kanskje vi kunne løst strømkrisen?) Men jeg er litt sjokkert over at den loslitte joggebuksa mi må dra helt til Øst-Europa for å bli kastet, eh "gjenvunnet". Videre ut i verden, da ser jeg dessverre for meg at den havner her : Link til bildet Endret 18. juli 2022 av Meadow 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #62 Skrevet 18. juli 2022 Meadow skrev (4 minutter siden): Jeg kikket på nettsidene til UFF, og jeg siterer: Så UFF vil jo også at vi skal kaste det i restavfallet. Og: Kilde: https://uffnorge.org/toyinnsamling/ Energigjenvunnet er vel et fjongt ord for brent. (Kanskje vi kunne løst strømkrisen?) Men jeg er litt sjokkert over at den loslitte joggebuksa mi må dra helt til Øst-Europa for å bli kastet, eh "gjenvunnet". Videre ut i verden, da ser jeg dessverre for meg at den havner her : Jepp. UFF er ikke noe bedre enn Fretex her, begge vil ha fordelene av avtalene men prøver så godt de kan å vri seg unna ulempene. Og de klesbergene er bare tragisk. Mye av det er jo nytt og ubrukt! Og hvorfor sende tøy til østeuropa for å sortere og "energigjenvinne"? Da hadde det vært ti ganger bedre om vi sorterte ut og "energigjenvant" ubrukelig tøy her i landet, i anlegg der vi hadde en viss kontroll på utslipp og forurensning, uten å frakte det verden rundt først. Men det aller beste hadde vært om vi sluttet å kjøpe så fordømt mye tøy vi ikke trenger, eller store mengder billige klær av elendig kvalitet. Anonymkode: 361ff...7ff 2
Gjest Albbas Skrevet 18. juli 2022 #63 Skrevet 18. juli 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg synes er aller frekkest her er å inngå avtaler med kommuner og renovasjonsselskaper om å ta imot alle typer tekstiler, både ødelagte og hele, og deretter gå ut i media og syte og klage, og be folk om å ikke kaste ødelagte klær i containerne deres. Jeg skjønner veldig godt at det kan være et problem å ta imot store mengder ødelagt tøy. Men da kan de heller ikke forvente å få de fordelene jeg regner med de får av disse avtalene! For kom ikke her og innbill meg at Fretex og UFF inngår disse avtalene uten å få noe igjen for det. Anonymkode: 361ff...7ff Du regner med ja? Javel? Du må nesten dokumentere de fordelene du mener de får, skal vi diskutere dette på en givende måte. I følge alle artikler jeg finner er det kommunene som har stilt det som krav mot at organisasjonene skal få ha innsamlingsbokser. Av den grunn har Fretex sitt antall bokser kraftig, og ber fortsatt folk innstendig om å ikke levere søppel til dem. Hvorfor skal egentlig slike organisasjoner bære kostnaden og problemet med gjenvinning av klær? Det burde være produsentene av fast fashion som tjener GROVT på disse klærne som burde betale! Det burde være vi forbrukere som kjøper alskens søppelklær som burde betale for å bli kvitt søppelet vårt. https://vartoslo.no/frelsesarmeen-fretex-kristin-hareide/derfor-fjerner-fretex-200-toybokser-i-oslo/358924
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #64 Skrevet 18. juli 2022 Albbas skrev (3 minutter siden): Du regner med ja? Javel? Du må nesten dokumentere de fordelene du mener de får, skal vi diskutere dette på en givende måte. I følge alle artikler jeg finner er det kommunene som har stilt det som krav mot at organisasjonene skal få ha innsamlingsbokser. Av den grunn har Fretex sitt antall bokser kraftig, og ber fortsatt folk innstendig om å ikke levere søppel til dem. Hvorfor skal egentlig slike organisasjoner bære kostnaden og problemet med gjenvinning av klær? Det burde være produsentene av fast fashion som tjener GROVT på disse klærne som burde betale! Det burde være vi forbrukere som kjøper alskens søppelklær som burde betale for å bli kvitt søppelet vårt. https://vartoslo.no/frelsesarmeen-fretex-kristin-hareide/derfor-fjerner-fretex-200-toybokser-i-oslo/358924 Det jeg leser, blant annet i linken din, er at dette er kravet for å få ha boksene sine på kommunens returplasser. Noe jeg tenker er ganske naturlig. Vil de ikke det finnes det andre steder å sette dem. De færreste inngår avtaler som bare inneholder ulemper. Jeg synes ikke det er en fryktelig urimelig slutning å trekke, selv uten å kjenne det nøyaktige innholdet av avtalene. Og selv om de skulle ha inngått en så dårlig avtale har de fremdeles inngått den, og da må de holde den også. Men det ser ut som Fretex faktisk har innsett dette, og dropper fremtidige avtaler. I alle fall i Oslo. Anonymkode: 361ff...7ff
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #65 Skrevet 19. juli 2022 Villfisker skrev (På 18.7.2022 den 12.27): Ts spurte, og jeg svarte. Ikke mitt problem at du har sett deg blind på miljøpropaganda. For å bli klokere kan du se klessøppelfyllingene i Chile feks. Fikk selv sjokk da jeg så bildene. Det sier seg selv at vi kommer til å ha et enorm problem om 30-40 år. Vanligvis virker du ganske smart, men her må jeg nesten be deg om å lese deg opp på hvor mange tonn klær som blir kastet hvert år. Det er skremmende mye. Og ps- jeg kjører ikke elbil eller stemmer MDG.. Anonymkode: cd462...562 2
ReDBulL-EnErgI Skrevet 20. juli 2022 #66 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 0.15): Kan man levere på hvilken som helst HM-butikk? Jeg har utrolig mange klær jeg vil kvitte meg med. Anonymkode: 4c137...ca2 Alle HM butikker tar imot ja 👍🏻 tror også at kappahl har en lignende klesinnsamling 😊
Miss-Grey Skrevet 20. juli 2022 #67 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 20.55): … Så, da går alt av ødelagte tekstiler i restavfallet inntil videre. Jeg tar av alt av knapper og glidelås for eget gjenbruk først. Anonymkode: b66b0...b4d Så morsomt at det er flere som tar av knapper og glidelåser før de kvitter seg med ødelagte plagg! Jeg gjør det ikke konsekvent, men når jeg ser at det er kurante størrelser og farger. Har faktisk fått gjenbrukt en del av det, også. Uten å ha lest hele tråden, vil jeg gjerne tipse om at IKEA har tøygjenvinning. Jeg leverer mesteparten av det jeg har der, eller på H&M. Det kommer alltid noen løpende etter meg med en rabattkupong når jeg har levert tøy til gjenvinning hos H&M. Men jeg leverer jo tekstiler til gjenvinning fordi jeg er opptatt av miljøet, å handle klær hos H&M er ikke så veldig forenelig med det (uansett hvor mye de «grønnvasker»). 🙂
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #68 Skrevet 20. juli 2022 Kaster alt i søpla. Gidder heller ikke kildesortere. Anonymkode: 07f1d...7f7
Miss-Grey Skrevet 20. juli 2022 #69 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 0.24): Søpla. Ingen ønsker tøy som er hullete og ødelagt. I allefall ikke UFF kontainere, der klærne skal videre direkte til de som trenger det. Anonymkode: f2b37...4fe Jeg tror ikke at du skjønner helt. Tekstiler som er hullete og ødelagte kan fortsatt brukes til å lage isolasjonsmateriale til hus, malerfilt eller andre produkter. Det er ikke sånn at en hullete genser må forbli en hullete genser, den kan bli til noe helt annet. Det forutsetter at myndighetene legger til rette for det, og at vi som forbrukere er flinke til å gjenvinne. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #70 Skrevet 21. juli 2022 5 hours ago, Miss-Grey said: Jeg tror ikke at du skjønner helt. Tekstiler som er hullete og ødelagte kan fortsatt brukes til å lage isolasjonsmateriale til hus, malerfilt eller andre produkter. Det er ikke sånn at en hullete genser må forbli en hullete genser, den kan bli til noe helt annet. Det forutsetter at myndighetene legger til rette for det, og at vi som forbrukere er flinke til å gjenvinne. Problemet er at det er altfor mange slike klær, så veldig lite (veldig lite!!) kan brukes til isolasjonsmateriale. Det aller, aller meste havner på søpla, gjerne etter en svipptur innom lavinntektsland der klærne blir kjøpt i bulk før de innser at 80% er ubrukelig. Noen BETALER altså for å kaste søpla di! I flere ledd! Da syns jeg faktisk det er bedre at norske anlegg tar seg av problemet, da er det hvertfall synliggjort i stedetfor at vi skal eksportere problemene våre. Interessant artikkel om dette i utgaven av Aftenposten innsikt som er ute nå. Anonymkode: 5fd28...c04 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #71 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 18.28): Det jeg leser, blant annet i linken din, er at dette er kravet for å få ha boksene sine på kommunens returplasser. Noe jeg tenker er ganske naturlig. Vil de ikke det finnes det andre steder å sette dem. De færreste inngår avtaler som bare inneholder ulemper. Jeg synes ikke det er en fryktelig urimelig slutning å trekke, selv uten å kjenne det nøyaktige innholdet av avtalene. Og selv om de skulle ha inngått en så dårlig avtale har de fremdeles inngått den, og da må de holde den også. Men det ser ut som Fretex faktisk har innsett dette, og dropper fremtidige avtaler. I alle fall i Oslo. Anonymkode: 361ff...7ff Løsningen med å la disse organisasjonene ta over håndteringen av alt tekstilavfall virket sikkert genial når noen kom på den første gang, men jeg tror ikke noen av partene (ihvertfall ikke organisasjonene) innså hvor mye av tekstilavfallet som er ødelagt og ubrukelig. Ser man på statistikken ser man at vi kjøper mye mer klær enn før, og da er det lett å tenke at det er fordi vi kaster mye mer mens det fortsatt er bra, kun fordi det er umoderne eller lignende. Selv om det sikkert er en del av forklaringen, er det ikke hele. Klærne vi kjøper nå er av mye dårligere kvalitet enn tidligere og de blir rett og slett utslitt veldig fort. Omtrent alt bomullsstoff, både dyrt og billig, blir iblandet en del elastikk. Det får det til å se fint ut mens det er nytt, men levetiden på stoffet blir ikke lenger enn levetiden på elastikken. Når den ryker må hele plagget kastes, det kan ikke repareres. Tynn moderne polyester ryker fort, i motsetning til solide polyesterplagg fra 70-tallet som var nesten evigvarende. Det er en fordel for tekstilindustrien, for da må vi kjøpe mer. Eneste løsning jeg kan se er at kommunene lager egne innsamlingssystemer for tekstilavfall, slik at det kan gå rett i forbrenningsanlegget uten å sendes verden rundt først. Det blir dyrere, men man kan for eksempel innføre avgift på tekstilsalg for å bidra til å finansiere det. Anonymkode: 93d57...f83 1
Cordelia Skrevet 21. juli 2022 #73 Skrevet 21. juli 2022 (endret) Det som er ødelagt går til restavfall frem til det finnes et reelt alternativ. Nå står det ingenting for eller imot det hos kommunen her uansett. Nå går jeg med flytteplaner, så noen klær blir nok spart til filler for nedvasking. Endret 21. juli 2022 av Cordelia 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #74 Skrevet 22. juli 2022 SPOCA skrev (På 4.7.2022 den 16.35): Jeg tar alt til gjenvinning, så får de sortere det ut. Hva mener du med gjenvinning? Hvor kaster du det? I hvilken dunk? Dersom du kaster det i restavfallet så blir det ikke sortert ut. Anonymkode: b99ff...959
SPOCA Skrevet 22. juli 2022 #75 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener du med gjenvinning? Hvor kaster du det? I hvilken dunk? Dersom du kaster det i restavfallet så blir det ikke sortert ut. Anonymkode: b99ff...959 I egen dunk for innsamling av tøy, noe de også har på gjenvinningsstasjonen. Kaster ikke i restavfallet.
Miss-Grey Skrevet 23. juli 2022 #76 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 7.13): Problemet er at det er altfor mange slike klær, så veldig lite (veldig lite!!) kan brukes til isolasjonsmateriale. Det aller, aller meste havner på søpla, gjerne etter en svipptur innom lavinntektsland der klærne blir kjøpt i bulk før de innser at 80% er ubrukelig. Noen BETALER altså for å kaste søpla di! I flere ledd! Da syns jeg faktisk det er bedre at norske anlegg tar seg av problemet, da er det hvertfall synliggjort i stedetfor at vi skal eksportere problemene våre. Interessant artikkel om dette i utgaven av Aftenposten innsikt som er ute nå. Anonymkode: 5fd28...c04 Dette er jeg innforstått med, men jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe at folk kaster tekstilene i restavfall. Dersom man fikk i gang bedre ordninger for tekstilretur ville det i høyeste grad bidra til å synliggjøre problemet. Da ville det være lettere å se hvor store volum det dreier seg om. Jeg tenker at dette er en offentlig oppgave, ikke et ansvar som bør ivaretas av private aktører som Fretex og H&M. Da har man mye større kontroll på prosessen, og ville ha sluppet problemet med at klærne ble solgt til Burundi eller Kenya og deretter dumpet. Norge har også gode innovasjonsordninger, og vi har en høyt utdannet befolkning. Dersom noen har forutsetninger til å finne nye løsninger på disse problemene er det oss. Men det krever at myndighetene tar det ansvaret. Jeg tror at vi sitter på den samme faktakunnskapen her. Som jeg skrev i innlegget du siterer mener jeg at dette er et ansvar som burde ivaretas av offentlig sektor. Men det fritar ikke oss som forbrukere for ansvar. Å kaste tekstiler i restavfallet løser ingen ting, på lang sikt bidrar det til å gjøre problemet mindre synlig.
Avstand Skrevet 23. juli 2022 #77 Skrevet 23. juli 2022 Meadow skrev (På 3.7.2022 den 19.24): For eksempel gamle truser, ødelagte sokker, hullete boksere? Noen steder står det at man skal kaste alt til gjenvinning uansett, andre steder står det at klær må være hele og rene. Hva gjør du? Gjenvinning. H&M tar imot ødelagte. Det er gjenvinning. Det er Fretex, UFF osv som bare vil ha hele klær fordi de skal selge eller gi bort videre.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #78 Skrevet 23. juli 2022 12 minutter siden, Miss-Grey said: Dette er jeg innforstått med, men jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe at folk kaster tekstilene i restavfall. Dersom man fikk i gang bedre ordninger for tekstilretur ville det i høyeste grad bidra til å synliggjøre problemet. Da ville det være lettere å se hvor store volum det dreier seg om. Jeg tenker at dette er en offentlig oppgave, ikke et ansvar som bør ivaretas av private aktører som Fretex og H&M. Da har man mye større kontroll på prosessen, og ville ha sluppet problemet med at klærne ble solgt til Burundi eller Kenya og deretter dumpet. Norge har også gode innovasjonsordninger, og vi har en høyt utdannet befolkning. Dersom noen har forutsetninger til å finne nye løsninger på disse problemene er det oss. Men det krever at myndighetene tar det ansvaret. Jeg tror at vi sitter på den samme faktakunnskapen her. Som jeg skrev i innlegget du siterer mener jeg at dette er et ansvar som burde ivaretas av offentlig sektor. Men det fritar ikke oss som forbrukere for ansvar. Å kaste tekstiler i restavfallet løser ingen ting, på lang sikt bidrar det til å gjøre problemet mindre synlig. Fordi det er nettopp det offentlige som vil stå igjen med problemet når tekstilene kastes i restavfall. Disse sorteringsanleggene eies i stor grad av kommunene. Nå prøver kommunene å skyve problemet over på Fretex og andre organisasjoner, som i sin tur skyver problemet over på andre land. Kaster du tøyet i restavfall er det kommunene og forbrukerne som må ta kostnaden - der det faktisk hører hjemme. Selvfølgelig kan det lages enda bedre ordninger. Det MÅ det. Men det lar vente på seg, fordi den økonomiske belastningen foreløpig ikke ligger hos kommuner og forbrukere, men hos ikke-offentlige organisasjoner. Disse organisasjonene må dekke sine kostnader ved å selge nordmenns søppel til fattigere land. Så så lenge det offentlige ikke har funnet bedre ordninger kaster seg tøy i restavfall med GOD samvittighet (samtidig som jeg selvfølgelig begrenser hvor mye tøy jeg kjøper). Ikke-offentlige organisasjoner kommer ikke til å greie å løse det uten hjelp fra det offentlige, og det offentlige må påføres kostnader før de får ut fingeren. Norge AS har selvfølgelig ingen økonomiske konsekvenser av at søpla vår selges til utlandet gjennom ikke-offentlige organisasjoner. Anonymkode: 5fd28...c04 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #79 Skrevet 23. juli 2022 17 minutter siden, Avstand said: Gjenvinning. H&M tar imot ødelagte. Det er gjenvinning. Det er Fretex, UFF osv som bare vil ha hele klær fordi de skal selge eller gi bort videre. Det er veldig lite av tekstilene H&M tar imot som gjenvinnes. Dette fordi kvaliteten er for dårlig, og miksen av materialer i hvert plagg gjør det svært vanskelig å dra ut det som kan gjenvinnes. Jeg kan love deg at H&M også selger mye av søpla vår videre. Anonymkode: 5fd28...c04
Gjest Adobyen Skrevet 23. juli 2022 #80 Skrevet 23. juli 2022 Utslitt og ødelagt tøy skal i restavfall her i kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå