Gjest Albbas Skrevet 3. juli 2022 #21 Skrevet 3. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Undertøy kastes, resten går til fretex. Vet de kan fikse noe eller selge det som er ødelagt som filler til verksted osv., det er iallefall det som ble sagt før Mesteparten er for øvrig fine klær som ikke er ødelagte, inkludert bomkjøp som fortsatt har merkelappen på 😜 Anonymkode: d3e88...a39 Før ja. Ikke nå lenger. Helt sykt at folk forventer at Fretex skal fikse dette? Klærne burde vært dumpet hos fast fashion-industrien, ikke Fretex. https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene/sporsmaal-og-svar-om-gjenbruk-av-tekstiler
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #22 Skrevet 3. juli 2022 8 minutter siden, Nevrosererroser said: Fretex har sagt fra i flere år nå at de ikke kan ta imot ødelagt tøy. De får inn mye mer enn de har sjangs til å selge, fikse, gjenvinne og gi bort så de har sagt stopp til ødelagte ting. «Vi ber om at gavene du gir er hele, rene og tørrefordi våte tekstiler ikke kan benyttes til gjenbruk.» https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-onsker-fretex-aa-faa Sant! Fretex er ikke en søppeldunk. Anonymkode: d571b...a0b 1 2
Meadow Skrevet 3. juli 2022 Forfatter #23 Skrevet 3. juli 2022 Om jeg leverer ødelagte klær til Hm eller Fretex, tipper de kaster det i søpla de også. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #24 Skrevet 3. juli 2022 Her sier kommunen at Fretex har forpliktet seg til å ta i mot alt, både søppel og brukbart. Kommunen vil ikke ha tøy, og ber oss kaste det i Fretexboksene. Anonymkode: 627c3...d00 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #25 Skrevet 3. juli 2022 Jeg leverer alt til HM. Helt tøy, ødelagt tøy, undertøy, gamle håndklær, duker, sengetøy.. Alt! Eneste kravet er at det skal være rent. Får noen rabattkuponger tilbake, og det er jo kjekt. De gjenvinner gammelt og ødelagt tøy så ingenting går i søpla. Klær som kan brukes gis videre dit det trengs 😊 Anonymkode: 83245...c3c 1
flusa Skrevet 4. juli 2022 #26 Skrevet 4. juli 2022 Meadow skrev (13 timer siden): For eksempel gamle truser, ødelagte sokker, hullete boksere? Noen steder står det at man skal kaste alt til gjenvinning uansett, andre steder står det at klær må være hele og rene. Hva gjør du? Kaster undertøy,ja.. Klær som er hele, gis bort eller leveres inn til bruktbutikken.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #27 Skrevet 4. juli 2022 Meadow skrev (13 timer siden): For eksempel gamle truser, ødelagte sokker, hullete boksere? Noen steder står det at man skal kaste alt til gjenvinning uansett, andre steder står det at klær må være hele og rene. Hva gjør du? Kaster alt i gjenvinning. Det tekstilet de ikke bruker kaster de i gjenvinning for tekstil. Anonymkode: d3017...752
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #28 Skrevet 4. juli 2022 Leverer alt til gjenvinning. Og ser at en del norske klær gjør det ute i verden også. Jeg liker litt vintage klær og streetwear og finner stadig 90-talls Umbro og Adidas gensere og treningsjakker fra norske idrettslag i vintagebutikker over hele Europa. Bra det som kan brukes blir gjenbrukt. Anonymkode: 27e4c...eee
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #29 Skrevet 4. juli 2022 Jeg gir til Fretex, og jeg driter i om de ikke vil ha det. De selger overprisa, brukte klær, og jeg tenker at de nok har et greit overskudd som de kan buke til avfallshåndtering. Anonymkode: b488f...31f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #30 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her sier kommunen at Fretex har forpliktet seg til å ta i mot alt, både søppel og brukbart. Kommunen vil ikke ha tøy, og ber oss kaste det i Fretexboksene. Anonymkode: 627c3...d00 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg gir til Fretex, og jeg driter i om de ikke vil ha det. De selger overprisa, brukte klær, og jeg tenker at de nok har et greit overskudd som de kan buke til avfallshåndtering. Anonymkode: b488f...31f Enig!! Syke priser. Jeg har også hørt flere ganger at fretex har forpliktet seg mot å ta imot ødelagte klær. Men hva som faktisk skjer med de er en annen ting. https://www.dn.no/innlegg/fretex/eu/miljo/innlegg-klar-til-besvar/2-1-836899 Hvis jeg forsto denne artikelen riktig så havner det bare i restavfallet uansett, men i 2025 kan det komme nye regler som krever at det blir mer gjenvinning osv. Sist leverte jeg til fretex, men merket alt som var/er ødelagt med «søppel» så slipper de i hvert fall å gå igjennom det. Men hvis det sendes til andre land og havner i en fylling et sted eller brennes uansett så er jo det bare en omvei å sende det til fretex. Lindex og HM har jo slik avtale at du kan levere klær til de og så får du rabatter, men så ut som at lindex samarbeider med fretex så da er du jo like langt. HM virket litt bedre men vanskelig å si. Anonymkode: ec4ba...189
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #31 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leverer alt til gjenvinning. Og ser at en del norske klær gjør det ute i verden også. Jeg liker litt vintage klær og streetwear og finner stadig 90-talls Umbro og Adidas gensere og treningsjakker fra norske idrettslag i vintagebutikker over hele Europa. Bra det som kan brukes blir gjenbrukt. Anonymkode: 27e4c...eee Fra norske idrettslag? 😅 Vintage umbro og Adidas har blitt brukt i idrett over hele verden i alle år. Tviler sterkt på at du finner vintage umbro NIF 93 genser i en sjappe i Paris. Anonymkode: d3017...752
SPOCA Skrevet 4. juli 2022 #32 Skrevet 4. juli 2022 Jeg tar alt til gjenvinning, så får de sortere det ut.
Million Skrevet 4. juli 2022 #33 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Jeg sjekker Fretex sine nettsider, fordi de skriver der hva de ønsker og ikke ønsker i sine containere p.t. Det var jo en periode da de ønsket "alt", uansett hvor ødelagte ting var, men det måtte de slutte med og vil helst ikke ha lenger. Det ble rett og slett så overveldende mye ødelagte klær innlevert, at de har ikke kapasitet til å ta i mot alt lenger. Så de vil HELST kun ha hele og salgbare og brukbare klær nå, fordi de ikke kan håndtere mengden ødelagte klær. Jeg kaster ødelagte ting, som f.eks. sko som det er hull i tuppen på og undertøy og sokker i restavfallet hjemme. Det er vel uansett ingen som vil ha slikt brukt. Hele klær det går an å bruke går til Fretex. I noen tilfeller har jeg solgt det selv via Finn. F.eks merke/designerklær. Sitat Fretex: "Har Fretex sluttet å ta imot alt av tekstiler? Fretex tar imot tekstilene som folk donerer. Vi har samtidig valgt å fortelle om situasjonen vi har havnet i hvor mengden av ødelagte tekstiler er større enn våre løsninger (tekstiler til isolasjon, pussefiller, mm) kan ta unna. Vi i Fretex gjør så godt vi kan for å finne bærekraftige løsninger, og vi mener det er riktig å fortelle givere og andre om denne situasjonen vi opplever." Endret 4. juli 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #34 Skrevet 4. juli 2022 Alltid gjenvinning. Finnes hele fjell med tøy som dumpes i andre land. Anonymkode: 36c30...901
Gjest Peanut Skrevet 4. juli 2022 #35 Skrevet 4. juli 2022 Jeg hiver det i søppelet når det blir for mye hull eller det går i stykker på annet vis <_<
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #37 Skrevet 4. juli 2022 Jeg pleide å legge ødelagte men rene plagg/tekstiler i en egen pose merket "resirkulering" og hive i frelsesarme-boksen etter først å å ha sjekket på nettsiden deres at. Så var det avis-oppslag om at de fikk inn mere ubrukelige klær enn de kunne håndtere, så jeg sluttet med det. Nylig var jeg på en lokal gjenvinningsstasjon med en pose brukelige klær som de tok i mot, og spurte samtidig om de tok i mot ødelagte plagg. Der var svaret nei, det kunne jeg kaste i restavfall. Jeg nevnte at jeg hadde hørt det var et problem for maskineriet på søppelanlegg, men det var visst ikke et problem på vårt lokale anlegg. Så, da går alt av ødelagte tekstiler i restavfallet inntil videre. Jeg tar av alt av knapper og glidelås for eget gjenbruk først. Anonymkode: b66b0...b4d 3
Svisle Skrevet 5. juli 2022 #38 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 19.31): Man skal IKKE kaste tekstiler i restavfall. Man kan levere alt til Frelsesarmeen for de resirkulerer det de ikke kan selge. Lager andre ting av truser og annet ødelagt tøy. Så folkens, ikke kast klær i restavfall Anonymkode: d56b3...406 I noen kommuner så SKAL tekstiler i restavfallet. Det kommer helt an på hvilken ordning akkurat din kommune har. Her jeg bor sendes restavfallet bort til forbrenning og håndteres ikke av tannhjulsmaskiner som det refereres til i media. 1
Babbla Skrevet 5. juli 2022 #39 Skrevet 5. juli 2022 På gjenvinningsstasjonen her sier de det skal kastes i restavfall om det er søppel og ikke kan brukes av feks Fretex. Så akkurat her er det ikke et problem for maskineriet i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #40 Skrevet 5. juli 2022 Slitte klær som ikke kan gjenbrukes leverer jeg på H&M. Jeg støtter ikke fast fashion og kjøper svært sjeldent noe derfra, men syns det er bra man kan resirkulere der. Anonymkode: a99ee...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå