Maskinfører Skrevet 14. juli 2022 #41 Skrevet 14. juli 2022 Bruker de til å tørke av henda med når jeg skrur noe jeg gjør mye av 1
Susan Sto Helit Skrevet 14. juli 2022 #42 Skrevet 14. juli 2022 I Oslo skal alt av tekstiler leveres i boksene ved den kommunale glass og metall gjenvinningen. Oslo har hatt som krav at for å sette opp boks ved dere resirkuleringspunkt, så må man forplikte seg til å ta imot alle tekstiler, også ødelagte. Det oppfordres til at det som regnes som kast, legges i egne poser som merkes "kast". Men jeg vet de sliter med sorteringen likevel, fordi folk har forskjellig terskel på hva som er kast. (Noen skriver kast på ting som fint kan gjenbrukes, andre sorterer "åpenbar kast" som gjenbrukbart.) I Oslo har de forsøkt å kommunisere ut dette med at tekstil ikke skal i restavfall ganske tydelig den siste tiden. Spesielt etter at Fretex var ute i mediene og sa at de ikke ville ha ødelagte klær. Fretex-bokser er derfor ikke lengre så vanlige i bybildet i Oslo, fordi de fleste av disse boksene nå er overlatt til andre aktører, som har gått med på kommunens betingelser. Vi hiver derfor alle tekstiler til gjenvinning. Også hullete sokker og truser... 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #43 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 10.35): Fra norske idrettslag? 😅 Vintage umbro og Adidas har blitt brukt i idrett over hele verden i alle år. Tviler sterkt på at du finner vintage umbro NIF 93 genser i en sjappe i Paris. Anonymkode: d3017...752 Fra norske idrettslag ja. Haugevis av Umbro gensere og adidas gensere og treningsjakker. Med Kolbotn IL eller lignende trykket på. Masse i England, Polen og ellers i Øst Europa. Gjenbruk. Fotballdrakter også, og det samler jo mange på. Anonymkode: 27e4c...eee 1
ReDBulL-EnErgI Skrevet 17. juli 2022 #44 Skrevet 17. juli 2022 Meadow skrev (På 3.7.2022 den 19.50): Om jeg leverer ødelagte klær til Hm eller Fretex, tipper de kaster det i søpla de også. Alt du leverer inn på Hm blir sortert å laget til nytt tøy, plastflasker osv 😉 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #45 Skrevet 17. juli 2022 ødelagte klær kaster jeg ja. Anonymkode: be69e...af2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #46 Skrevet 17. juli 2022 Aldri i søpla, alltid til gjenvinning Anonymkode: aa4d2...a49
GammelKaktus Skrevet 17. juli 2022 #47 Skrevet 17. juli 2022 Havner nok som regel i søpla ja. Gidder ikke å samle det opp til jeg har sekkevis og kjører det vekk så da blir det slik. Før så hadde vi slike bokser i nærheten som tok i mot alt av klær, både brukbare og ødelagte men de forsvant så da gidder jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #48 Skrevet 17. juli 2022 Kan man levere på hvilken som helst HM-butikk? Jeg har utrolig mange klær jeg vil kvitte meg med. Anonymkode: 4c137...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #49 Skrevet 17. juli 2022 On 7/4/2022 at 3:25 AM, AnonymBruker said: Ødelagte bukser og genser går til gjenvinning da de ofte kan repareres. Tror du de reparerer dine ødelagde bukser? Anonymkode: 8d822...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #50 Skrevet 17. juli 2022 Nevrosererroser skrev (På 3.7.2022 den 19.39): Fretex har sagt fra i flere år nå at de ikke kan ta imot ødelagt tøy. De får inn mye mer enn de har sjangs til å selge, fikse, gjenvinne og gi bort så de har sagt stopp til ødelagte ting. «Vi ber om at gavene du gir er hele, rene og tørrefordi våte tekstiler ikke kan benyttes til gjenbruk.» https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-onsker-fretex-aa-faa Forskjell fra kommune til kommune. I vår kommune skal ALT av klær til fretex. Fått beskjed om at maskinene blir ødelagt om det legges i restavfall og siden det ikke er noe eget opplegg for ødelagte klær så skal det til Fretex. Det står til og med fretexkonteinere på gjenvinningsstasjonen og de reklamerer bak på bussene "ja, til og med den hullete trusa di vil vi ha". Anonymkode: a91a5...542
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #51 Skrevet 17. juli 2022 Brukbart tøy går til fretex. Slitt og ødelagt kastes i restavfall. Det skal vi visst ikke gjøre for kan ødelegge maskiner. Men hvor skal vi gjøre av det da? Og HM er nedlagt.. Anonymkode: 737eb...f0c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #52 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskjell fra kommune til kommune. I vår kommune skal ALT av klær til fretex. Fått beskjed om at maskinene blir ødelagt om det legges i restavfall og siden det ikke er noe eget opplegg for ødelagte klær så skal det til Fretex. Det står til og med fretexkonteinere på gjenvinningsstasjonen og de reklamerer bak på bussene "ja, til og med den hullete trusa di vil vi ha". Anonymkode: a91a5...542 Så bra. Her vil de bare ha fint tøy. Anonymkode: 737eb...f0c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #53 Skrevet 17. juli 2022 On 7/3/2022 at 7:31 PM, Villfisker said: Jeg gidder ikke gå den ekstra turen til de dunkene. Hiver sånt i søpla. Tøff du er da! Just dont care lissom. Anonymkode: 68503...9d0 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #54 Skrevet 17. juli 2022 Søpla. Ingen ønsker tøy som er hullete og ødelagt. I allefall ikke UFF kontainere, der klærne skal videre direkte til de som trenger det. Anonymkode: f2b37...4fe
Veggdyret Skrevet 18. juli 2022 #55 Skrevet 18. juli 2022 On 7/3/2022 at 7:31 PM, AnonymBruker said: Man skal IKKE kaste tekstiler i restavfall. Man kan levere alt til Frelsesarmeen for de resirkulerer det de ikke kan selge. Lager andre ting av truser og annet ødelagt tøy. Så folkens, ikke kast klær i restavfall Anonymkode: d56b3...406 Fretex her jeg bor tar ikke imot ikke-salgbare klær lenger. Det gjør heller ikke de andre gjenbruksbutikkene. Jeg bruker opp igjen det meste av tøy selv (filler, omsying, etc) men sokker og undertøy som er utslitt går i restavfall.
Gjest Villfisker Skrevet 18. juli 2022 #56 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tøff du er da! Just dont care lissom. Anonymkode: 68503...9d0 Ts spurte, og jeg svarte. Ikke mitt problem at du har sett deg blind på miljøpropaganda.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #58 Skrevet 18. juli 2022 Albbas skrev (På 3.7.2022 den 19.46): Kaster ødelagt tøy i restavfall, slik Stavanger kommune oppfordrer til. Fretex ønsker ikke ødelagt tøy, så jeg er selvfølgelig ikke så frekk at jeg presser det på dem. Hvorfor skal de ta seg av problemet til en hel bransje som gjør betydelig mindre samfunnsinnsats enn dem? AnonymBruker skrev (På 3.7.2022 den 21.28): Her sier kommunen at Fretex har forpliktet seg til å ta i mot alt, både søppel og brukbart. Kommunen vil ikke ha tøy, og ber oss kaste det i Fretexboksene. Anonymkode: 627c3...d00 Det jeg synes er aller frekkest her er å inngå avtaler med kommuner og renovasjonsselskaper om å ta imot alle typer tekstiler, både ødelagte og hele, og deretter gå ut i media og syte og klage, og be folk om å ikke kaste ødelagte klær i containerne deres. Jeg skjønner veldig godt at det kan være et problem å ta imot store mengder ødelagt tøy. Men da kan de heller ikke forvente å få de fordelene jeg regner med de får av disse avtalene! For kom ikke her og innbill meg at Fretex og UFF inngår disse avtalene uten å få noe igjen for det. For å gå tilbake til temaet for tråden: Det viktige er å sjekke hvordan ødelagte klær skal sorteres i din kommune. Om du bor i Oslo har det lite å si hvordan ting skal gjøres i Stavanger eller Alta, og omvendt. Hos oss er det UFF-containerne som er rette måten å avhende på, uansett om det er helt eller fillete, men det oppfordres til å sortere ut ødelagt tøy i egne, merkede poser. Derfor: Bruk Sortere.no Anonymkode: 361ff...7ff 3 2
Gjest rabrabara Skrevet 18. juli 2022 #59 Skrevet 18. juli 2022 Til gjenvinning. Men ikke til gjenbruk som i bruktbutikker og lignende. Sokker og småtteri kastes.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #60 Skrevet 18. juli 2022 Tar av knapper og eventuelt annet jeg kan bruke når jeg strikker eller syr. Resten går til gjenvinning. Anonymkode: 3f334...b7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå