Gå til innhold

Kaster du ødelagte klær i søpla eller til gjenvinning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel gamle truser, ødelagte sokker, hullete boksere? 

Noen steder står det at man skal kaste alt til gjenvinning uansett, andre steder står det at klær må være hele og rene. 

Hva gjør du? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Truser og sokker går i søppelet. 

Ødelagte bukser og genser går til gjenvinning da de ofte kan repareres.

Anonymkode: dbf02...8dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å kaste undertøy, og det som er ødelagt og ikke kan repareres. 

Anonymkode: a352d...59e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kaster alle slitte og ødelagte klær i søpla. 

Anonymkode: be69e...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Før skulle man levere alt til fretex, men nå vil de visst kun ha hele fine klær. 

Anonymkode: e5f53...225

• Liker 4
Gjest FlyingHigh
Skrevet

Jeg kaster gamle hullete truser og sokker ja... Kjøper det billig så jeg kan bytte ut ofte. Har heller ikke så mye veldig "pent" tøy. Veldig mye basic, så kaster det. Er som regel ganske slitt etter 2-3 år.

Skrevet

Kaster undertøy og fikser resten, eventuelt gir bort/selger. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal IKKE kaste tekstiler i restavfall. 
Man kan levere alt til Frelsesarmeen for de resirkulerer det de ikke kan selge. Lager andre ting av truser og annet ødelagt tøy. Så folkens, ikke kast klær i restavfall

Anonymkode: d56b3...406

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg gidder ikke gå den ekstra turen til de dunkene. Hiver sånt i søpla.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverer alt sånt i poser til H&M. Undertøy også, vasket så klart ☺️

Anonymkode: 16c7d...8fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som er brukbart leverer jeg på vår lokale bruktbutikk. Ellers går mye i søpla. Eller på bålet med søppel som vi fyrer opp når det regner. 

Anonymkode: 79221...aef

Skrevet

Synes det er vanskelig å vite hva som er rett. Noen steder står det at tekstiler ikke skal i restavfall fordi det kan kile seg fast og ødelegge maskineriet, andre steder står det står det at tøy som leveres i konteinere skal være helt og rent.

Burde være egne konteinere til utslitt tøy, men spar oss for en privat dunk til.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverer det til H&M og får rabattkupong som takk for innsatsen.

Anonymkode: 32033...4a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skal IKKE kaste tekstiler i restavfall. 
Man kan levere alt til Frelsesarmeen for de resirkulerer det de ikke kan selge. Lager andre ting av truser og annet ødelagt tøy. Så folkens, ikke kast klær i restavfall

Anonymkode: d56b3...406

Fretex har sagt fra i flere år nå at de ikke  kan ta imot ødelagt tøy. De får inn mye mer enn de har sjangs til å selge, fikse, gjenvinne og gi bort så de har sagt stopp til ødelagte ting.

«Vi ber om at gavene du gir er hele, rene og tørrefordi våte tekstiler ikke kan benyttes til gjenbruk.»

https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-onsker-fretex-aa-faa

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alltid gjenvinning! Føler meg som en miljøkriminell om jeg hiver i søpla.

Anonymkode: aa4d2...a49

• Liker 1
Skrevet

Kaster det i søppelet.

AnonymBruker
Skrevet

Undertøy kastes, resten går til fretex. Vet de kan fikse noe eller selge det som er ødelagt som filler til verksted osv., det er iallefall det som ble sagt før :)  Mesteparten er for øvrig fine klær som ikke er ødelagte, inkludert bomkjøp som fortsatt har merkelappen på 😜 

Anonymkode: d3e88...a39

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Kaster ødelagt tøy i restavfall, slik Stavanger kommune oppfordrer til. 

Fretex ønsker ikke ødelagt tøy, så jeg er selvfølgelig ikke så frekk at jeg presser det på dem. Hvorfor skal de ta seg av problemet til en hel bransje som gjør betydelig mindre samfunnsinnsats enn dem? 

Skrevet

Det som er utslitt og hullete samles i poser og tas med til tekstilkassa når vi drar på gjenvinningsstasjonen med noe annet. Alt som er helt og ok enten gis bort til noen som vil ha det, selges om det er så fint eller legges rent og brettet i poser i Fretex-kontaineren. 

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (10 minutter siden):

Synes det er vanskelig å vite hva som er rett. Noen steder står det at tekstiler ikke skal i restavfall fordi det kan kile seg fast og ødelegge maskineriet, andre steder står det står det at tøy som leveres i konteinere skal være helt og rent.

Burde være egne konteinere til utslitt tøy, men spar oss for en privat dunk til.

Jeg synes også det er vanskelig. Og jeg gidder egentlig ikke å drive å vaske gamle, ødelagte klær jeg finner i boden f.eks. eller mannens hullete boksershorts. 

Jeg tror egentlig at ingen vil ha dette avfallet, verken Fretex/uff eller avfallsselskapene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...