nebbete fugl Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Nå sitter vi fint i det, med skjegget i postkassa osv osv. https://www.tu.no/artikler/statkraft-sjefen-frykter-at-tyskland-ikke-vil-selge-oss-strom-til-vinteren/520742 Det er en reell risiko for rasjonering av gass i Tyskland, og det er ikke sikkert de vil eksportere strøm til Norge til vinteren, frykter Statkraft-sjefen. – Det er økt risiko for at det kan bli problemer med å få importert nok strøm til Norge hvis det skulle bli tørt resten av året. Men forslaget om å innføre krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til. Fyllingsgraden er nå på et lavt nivå. – Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han. 2
Drizzt Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Herre-min-gud. Men tyskerne kan aldri frykte at Norge ikke vil selge dem strøm til vinteren. Norske politikere og andre i relevante toppstillinger selger gjerne sjelen sin til Tyskland hvis dette kan garantere dem en bedre betalt toppjobb noen år senere. 17 3
Apis Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Det var en gang, billig energi var et av konkurransefortrinene til norsk industri, som tjente landet godt og skapte både rikdom og arbeidsplasser for den vanlige mann. 11 4
gjest:) Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 1 hour ago, nebbete fugl said: Nå sitter vi fint i det, med skjegget i postkassa osv osv. https://www.tu.no/artikler/statkraft-sjefen-frykter-at-tyskland-ikke-vil-selge-oss-strom-til-vinteren/520742 Det er en reell risiko for rasjonering av gass i Tyskland, og det er ikke sikkert de vil eksportere strøm til Norge til vinteren, frykter Statkraft-sjefen. – Det er økt risiko for at det kan bli problemer med å få importert nok strøm til Norge hvis det skulle bli tørt resten av året. Men forslaget om å innføre krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til. Fyllingsgraden er nå på et lavt nivå. – Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han. Hæ? Vi har jo masse gass. Vi kan vel selge gass til Tyskland i bytte mot at de produserer strøm til oss. Helt tullete selvsagt. Hvorfor kan ikke vi lage strøm av gassen vår selv..
Rosatoast Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 gjest:) skrev (2 minutter siden): Hæ? Vi har jo masse gass. Vi kan vel selge gass til Tyskland i bytte mot at de produserer strøm til oss. Helt tullete selvsagt. Hvorfor kan ikke vi lage strøm av gassen vår selv.. Tyskland får allerede gass fra Norge, men det er langt ifra nok. Og innen årsskiftet så skal 30% av Tysklands energi komme fra miljøvennlig/grønn energi. Og innen årsskiftet 23’ kommer vel en mye høyere prosentandel av Tysklands energi, komme fra grønn energi. Så de skal avvende seg gass uansett.
EnKoppTe Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 gjest:) skrev (5 minutter siden): Hæ? Vi har jo masse gass. Vi kan vel selge gass til Tyskland i bytte mot at de produserer strøm til oss. Helt tullete selvsagt. Hvorfor kan ikke vi lage strøm av gassen vår selv.. Norge eksporterer den gassen vi kan eksportere. Det er ikke mer å sende avgårde. Må virkelig si at jeg er bekymret for hva slags politikere vi har i Norge. Energi er en strategisk ressurs og man kan ikke bare selge avgårde alt uten å sørge for at vi er forsynt her... 5
gjest:) Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 4 minutter siden, EnKoppTe said: Norge eksporterer den gassen vi kan eksportere. Det er ikke mer å sende avgårde. Må virkelig si at jeg er bekymret for hva slags politikere vi har i Norge. Energi er en strategisk ressurs og man kan ikke bare selge avgårde alt uten å sørge for at vi er forsynt her... Ja, men oljeselskapene velger jo selv hvem de vil selge til. Og equinor eies f.eks med 2/3 av Norge.
Enda en tulling Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Så Tyskland skal få kjøpe så mye strøm, olje og gass de vil av Norge, men Norge skal ikke få kjøpe noe tilbake??? For en kjempedeal. Da burde vel løsningen være enkel, bare steng de &%&# utenlandskablene så får Tyskland ordne seg selv. Hvorfor har Norge gjort det til sitt problem at Tyskland har ødelagt sin egen energiforsyning?? gjest:) skrev (19 timer siden): Hæ? Vi har jo masse gass. Vi kan vel selge gass til Tyskland i bytte mot at de produserer strøm til oss. Helt tullete selvsagt. Hvorfor kan ikke vi lage strøm av gassen vår selv.. Gasskraftverkene må vel bygges først og det tar nok litt tid... Men vi har da nok strøm uten at Tyskland produserer den for oss, om ikke de hadde fått så mye strøm av oss i utgangspunktet. 1
Stina234 Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 Må si at jeg er meget oppgitt over at våre politikere har greid å rote det til med vår vannkraft. Det har greid å selge ut vår kraftproduksjon vi sitter igjen med skyhøye strømpriser og stor fare for rasjonering. Det burde bli en oppvask etter dette og ansvarlige politikere burde stilles til riksrett. Dette er et svik mot befolkningen. 13 2 1
Entern Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 Stina234 skrev (5 minutter siden): Må si at jeg er meget oppgitt over at våre politikere har greid å rote det til med vår vannkraft. Det har greid å selge ut vår kraftproduksjon vi sitter igjen med skyhøye strømpriser og stor fare for rasjonering. Det burde bli en oppvask etter dette og ansvarlige politikere burde stilles til riksrett. Dette er et svik mot befolkningen. Helt enig. 2
Roberto malone Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Stina234 skrev (50 minutter siden): Må si at jeg er meget oppgitt over at våre politikere har greid å rote det til med vår vannkraft. Det har greid å selge ut vår kraftproduksjon vi sitter igjen med skyhøye strømpriser og stor fare for rasjonering. Det burde bli en oppvask etter dette og ansvarlige politikere burde stilles til riksrett. Dette er et svik mot befolkningen. helst hold sånne ytringer for deg selv. Mvh PST 2 3
gjest:) Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 4 hours ago, Enda en tulling said: Så Tyskland skal få kjøpe så mye strøm, olje og gass de vil av Norge, men Norge skal ikke få kjøpe noe tilbake??? For en kjempedeal. Da burde vel løsningen være enkel, bare steng de &%&# utenlandskablene så får Tyskland ordne seg selv. Hvorfor har Norge gjort det til sitt problem at Tyskland har ødelagt sin egen energiforsyning?? Gasskraftverkene må vel bygges først og det tar nok litt tid... Men vi har da nok strøm uten at Tyskland produserer den for oss, om ikke de hadde fått så mye strøm av oss i utgangspunktet. Poenget er at vi er ca 7. Største vannkraftprodusent og 7.største naturgassprodusent. Det er jo galskap at vi ikke har beredskap til å være selvforsynt på energi. 5
Drizzt Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Må si at jeg er meget oppgitt over at våre politikere har greid å rote det til med vår vannkraft. Det har greid å selge ut vår kraftproduksjon vi sitter igjen med skyhøye strømpriser og stor fare for rasjonering. Det burde bli en oppvask etter dette og ansvarlige politikere burde stilles til riksrett. Dette er et svik mot befolkningen. Helt enig. Både har de solgt og fortsatt selger i en situasjon hvor vannmagasinene har aldri vært lavere før, men de også med viten og vilje utsetter folk for faren for rasjonering i høst og vinter og mangelen på strømimport fordi andre land vil holde igjen til eget forbruk. 4
Gjest Made4u Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 Slutte å bekymre dere for noe som ikke blir en problemstilling, vi kommer til å få strøm i hjemmene våre til vinteren også. Det eneste som kan skje er at strømregningene stiger, uansett er strøm såpass billig at det uansett ikke er noen krise, så ikke blåse opp et problem som ikke er noe stort problem.
Topsi Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 Made4u skrev (11 minutter siden): Slutte å bekymre dere for noe som ikke blir en problemstilling, vi kommer til å få strøm i hjemmene våre til vinteren også. Det eneste som kan skje er at strømregningene stiger, uansett er strøm såpass billig at det uansett ikke er noen krise, så ikke blåse opp et problem som ikke er noe stort problem. At noen kan sitte og si at strøm er billig er latterlig, og viser manglende evne til å sette seg inn i andres liv i en økonomisk krise 5 1
Gjest Made4u Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Topsi skrev (Akkurat nå): At noen kan sitte og si at strøm er billig er latterlig, og viser manglende evne til å sette seg inn i andres liv i en økonomisk krise Strøm er billig, strøm har aldri vært dyr heller så jeg forstår ikke mennesker som er såpass gnitne at de sparer på strømmen, Ca. halvparten av regningen man får fra kraftselskapene er nettleie etc., altså noe man ikke får gjort noe med. Altså, dersom man får en strømregning på 1500 kroner så utgjør ca halvparten av dette selve strømforbruket, (la oss si 750 kroner). Skal man spare strøm så er det fra de 750 kronene det må spares. Si man er flink og sparer 10% av strømforbruket, og da skal man være bevisst, da har man spart gigantiske 75 kroner. Wow!! (Ironisk skrevet)... Har liten hensikt å være så gnien at man skal spare når det uansett er begrenset hvor mye man bruker til eller fra, jeg ville forstått det dersom det utgjorde litt men hva betyr vel en liten sum til eller fra, ikke en dritt for min del i alle fall for så gnien er ikke jeg... Og går strømregningen opp med 50% til vinteren sammenlignet med i fjor vinter, det vil fortsatt ikke være så ille og i alle fall ikke noe jeg gidder å lage et nummer av. Strøm vil fortsatt ikke være så veldig dyrt!!
Stina234 Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 Roberto malone skrev (13 timer siden): helst hold sånne ytringer for deg selv. Mvh PST Overhodet ikke. Hva er du? Sensor for fri tale? 2
Mooza Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 (endret) Made4u skrev (3 timer siden): Slutte å bekymre dere for noe som ikke blir en problemstilling, vi kommer til å få strøm i hjemmene våre til vinteren også. Det eneste som kan skje er at strømregningene stiger, uansett er strøm såpass billig at det uansett ikke er noen krise, så ikke blåse opp et problem som ikke er noe stort problem. Skal vi høre på Statskraft-sjefen sin bekymring, eller en random dude på internett, med et troll som avatar, som synes strømmen er kjempebillig for tiden? Jeg synes energiministeren er veldig vag når han nå toer sine hender og lar dette være opp til den enkelte kraftselskap hvor mye de tapper magasiner. Det er tørt og det er mangel på vann har vi fått beskjed om. Skulle det bli sånn at det renner over, eller er i nærheten av å gjøre det- så er det jo bare å selge ut. Nå er ikke situasjonen slik, så da må de jo se hvor mye regn som kommer, slik at vi først og fremst sikrer at vi har strøm til vinter. Det er jo akkurat som de mangler noen enkle hjerneceller og ikke kan tenke 1+ 1 i denne bransjen. Jeg synes denne regjeringen er svak på krisehåndtering. Står vi til vinteren uten strøm, så skal de kjeppjages. Da skal altså bli lurveleven. Det skal jeg hilse til både regjeringen, resten av Stortinget og PST. Det bør ikke være tvil om at det blir bråk. Vi har valgt folk fordi de skal ordne opp. Her virker de helt åndsfraværende og tar ingen grep. Endret 5. juli 2022 av Mooza 3
Entern Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Overhodet ikke. Hva er du? Sensor for fri tale? Tror det var ment som ironi/satire. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå