Snuppelure Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Mine besteforeldre ble lovet hjemme hjelp fra kommunen de bor i, etter noen sykehus-besøk den siste tiden. I dag hadde de fått besøk, og jeg ringte i ettermiddag for å høre hvordan det hadde gått. Til min store overraskelse fikk jeg vite at de skulle få hjelp en time i uken hver tredje uke!!! Etter min mening trenger de hjelp minst tre timer i uken!!! Men iflg min bestemor var det dette de kunne få, og det var ingen som fikk noe mer. Dette syntes jeg hørtes rart ut. Og skammelig. Ekstremt skammelig!!! Har dine besteforeldre hjemmehjelp? Hvor ofte får de da hjelp? Eller kanksje du jobber i bransjen og kan fortelle meg litt om hva som er vanlig?
Gjest GreenSky Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 (endret) Mormor har halvannen tilme annenhver uke. Hjemmehjelpen har mange brukere og lavt budsjett. Brukerne får hjemmehjelp etter "behov", som ofte er for lite. Det varierer også med hvilken kommune/bydel brukeren bor i. Endret 15. november 2005 av GrønnSky
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Når du sier hjemmehjelp går jeg ut i fra at du mener hjelp til husvask o.l? Hvor mye hjelp man få fattes i vedtak utifra behov. Mener du/besteforeldrene dine at det er behov for mere hjelp, ville jeg ha kontaktet saksbehandler for et evalueringsmøte. Evnt. tatt kontakt med utøvende hjemmesykepleie slik at de kan ordne møte. Det hender ofte at ikke alle behov kommer frem i en førstegangssamtale. Jeg har ikke selv besteforeldre, men er i bransjen.
Snuppelure Skrevet 15. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2005 Takk for svar, ja jeg mener hjmmehjelp som hjelper til med husvask, sengeskift, klesvask, handle på butikken osv. Vet at besteforeldrene mine setter pris på at jeg engasjerer meg , (ingen av deres barn er tilgjengelige i landet) men jeg vil nødig fremstå som overformynder heller. Synes det er en vanskelig balansegang.
Gjest Melk Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Bestemor har en time annenhver (eller er det tredjehver?) uke. Farmor som er død hadde flere ganger i uken. De bor i samme kommune, men hadde ulike behov.
Nella Skrevet 16. november 2005 #6 Skrevet 16. november 2005 Hjemmehjelp er såkalt behovsprøvd og de får etter det behovet de har. Og så er det litt forskjell fra kommune til kommune. Du kan høre med kommunen om det er mulig med litt mer siden dine besteforeldre ikke har noen barn i landet, men neppe får de det før behovet blir større. Hjemmehjelp er også en betalingstjeneste som blir regnet utifra trygden. Det du bør gjøre er å kontakte hjemmesykepleien og høre om de kan gå inn med tilsyn 1 gang i uka. Få de til å stikke innom å sjekke at alt er bra og hilse på. Da kan de lettere følge litt med og det er lettere å komme noen vei om det skal skje noe mer siden eller de blir dårligere. Forklar også de om sykehusbesøk og ikke barn i landet, så bør 1 gang i uka være mulig. Og hjemmesykepleien er gratis. Ang vasking. Hva med å få en skoleelev til å vaske litt en gang i uka da? Få tatt bad, kjøkken og sånn. Koster ikke all verden det om de har litt ekstra kroner.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #7 Skrevet 16. november 2005 Hvor mange timer hjelp de får avhenger av hva slags behov de har. Noen har hjelp en gang i uka, andre har annenhver, og antall timer varierer. Mamma har jobbet som hjemmehjelp, og så vidt jeg vet så inngår f.eks. ikke dusjing, hårrulling og slikt i den hjelpen de har krav på. Jeg er faktisk også litt usikker på om handling på butikken er noe en hjemmehjelp skal gjøre. Jeg vet at mamma har gjort disse tingene, men om det er noe hun fikk betalt for eller ikke vet jeg ikke. Har man familie som bor i nærheten er det litt forventa at de skal hjelpe til også. Ikke med husvask og slikt, men handling og andre ting. Er det for lite hjelp, så får du ta kontakt med hjemmetjenesten i kommunen og si ifra. Det avhenger ofte av hvor mange som jobber også, og det er prioriteringer her. Demente får f.eks mer hjelp enn gamle som er klare i toppen.
Gjest vimse Skrevet 16. november 2005 #8 Skrevet 16. november 2005 (endret) I kommunen i dag har man noe som kalles hjemmebaserte tjenester. Under dette ligger: 1. Hjemmesykepleie 2. Boveiledertjeneste 3. Hjemmehjelp 1. Hjemmesykepleie. Yter bistand av somatisk art. Hygiene, mat, sårstell, medisiner, m.m. 2. Boveiledertjeneste. Yter bistand av ulik art til hjemmeboende, tidligere i forhold til psykisk utviklingshemmede som flyttet i egen leilighet, nå er brukermassen kraftig utvidet. Boveiledning sier litt om hva det innebærer, veiledning i det å bo. For eksempel hygiene, mat, medisiner, handling, vask av leilighet, tøy, tannlege/lege/sykehus besøk, m.m. Det som er her er at brukeren selv skal være med og delta. 3. Hjemmehjelp. Yter bistand til mange hjemmeboende eldre, som ikke klarer daglig husarbeid selv. Her inkluderes kun vask og stell av hjem. Vær klar over at dette er av overfladisk art, pga tidspress og mange brukere. Hovedrengjøring og nedvask må ordnes av bruker selv. Kanskje jeg har glemt noe, men det var dette jeg kom på i farten. Veldig mange eldre i dag, i alle fall i min kommune, har tilbud fra alle disse tre på en gang. Sånn i gjennomsnitt blir det en del timer i løpet av uken. Jeg synes du skal sjekke med din kommune om et tjenestekontor, der en konsulent kommer og kartlegger for å gi et mest mulig helhetlig tilbud. Hvis ikke kan man kontakte kommunen, for å snakke med aktuelle leder, og få den hjelp du trenger der. Glemte jo noe... Her hvor jeg bor er det vanlig med hjemmehjelp, to timer, annenhver uke. Endret 16. november 2005 av vimselims
Kafka Skrevet 16. november 2005 #9 Skrevet 16. november 2005 Mine besteforeldre ble lovet hjemme hjelp fra kommunen de bor i, etter noen sykehus-besøk den siste tiden. I dag hadde de fått besøk, og jeg ringte i ettermiddag for å høre hvordan det hadde gått. Til min store overraskelse fikk jeg vite at de skulle få hjelp en time i uken hver tredje uke!!! Etter min mening trenger de hjelp minst tre timer i uken!!! Men iflg min bestemor var det dette de kunne få, og det var ingen som fikk noe mer. Dette syntes jeg hørtes rart ut. Og skammelig. Ekstremt skammelig!!! Har dine besteforeldre hjemmehjelp? Hvor ofte får de da hjelp? Eller kanksje du jobber i bransjen og kan fortelle meg litt om hva som er vanlig? ← 1 time hver 3 uke? Er det sant?? Enig med deg - skammelig!
Snuppelure Skrevet 16. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2005 Tusen takk for veldig mange gode svar. Nå forstår jeg litt bedre hvilken vei jeg skal gå. Forstår at det er stor forskjell rundt om i landet. Da kan jeg fortelle at dette er Bærum kommune. En kommune som skryter av å ta godt vare på sine eldre.....
Arielle Skrevet 16. november 2005 #11 Skrevet 16. november 2005 Jeg jobbet i hjemmesykepleien før, og det var få som fikk hjelp med vasking av hus noe oftere enn en time annenhver uke.
Soul Skrevet 16. november 2005 #12 Skrevet 16. november 2005 Jeg har jobbet som hjemmehjelp i Bærum kommune, det er riktignok noen år siden. Da var det vanlige at vi hadde 30 min. hver 14.dag hos hver bruker. Noen med ekstra behov fikk vedtak på 45 min. Da skulle vi ta "vanlig" renhold. Handling inngikk egentlig ikke lenger, men det hendte vi gjorde det likevel. Syns det var veldig liten tid hos hver enkelt... Vi hadde heller ikke betalt for kjøring mellom brukere så hvis vi f.eks sa ja til en kaffekopp gikk det av vår fritid. Synd at det skal være slik, men dette handler vel om penger som det meste annet.
Gjest sjokkert og oppgitt Skrevet 17. november 2005 #13 Skrevet 17. november 2005 Min bestemor har også vedtak på en time hjemmehjelp hver tredje uke. I den tiden inngår kjøring til og fra hennes hjem (ca 12 km fra "sentralen"), slik at hun i praksis får ca 35 minutter hver tredje uke. I tillegg er det ingen vikar i forbindelse med ferieavvikling, sykefravær (uansett lengde) eller lignende, og når da hennes hjemmehjelpsdag en gang eller to i løpet av året havner på en helligdag, blir det lite hjelp. I kalenderåret 2004 fikk hun i praksis besøk av hjemmehjelper syv ganger, altså 35 min. x 7 er lik 4 t 5 minutter. Jeg synes 4 timer hjemmehjelp i året er SVÆRT lite for en blind og hjertesyk dame på godt over 90 med minimal gangfunksjon. Men kommunen er ikke enig, og mener at dette er tilstrekkelig. Det har vært mye bråk om dette her i kommunen, både fra vår og andres og fra medias side, men kommunen holder på sitt...
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #14 Skrevet 17. november 2005 Min bestemor har også vedtak på en time hjemmehjelp hver tredje uke. I den tiden inngår kjøring til og fra hennes hjem (ca 12 km fra "sentralen"), slik at hun i praksis får ca 35 minutter hver tredje uke. I tillegg er det ingen vikar i forbindelse med ferieavvikling, sykefravær (uansett lengde) eller lignende, og når da hennes hjemmehjelpsdag en gang eller to i løpet av året havner på en helligdag, blir det lite hjelp. I kalenderåret 2004 fikk hun i praksis besøk av hjemmehjelper syv ganger, altså 35 min. x 7 er lik 4 t 5 minutter. Jeg synes 4 timer hjemmehjelp i året er SVÆRT lite for en blind og hjertesyk dame på godt over 90 med minimal gangfunksjon. Men kommunen er ikke enig, og mener at dette er tilstrekkelig. Det har vært mye bråk om dette her i kommunen, både fra vår og andres og fra medias side, men kommunen holder på sitt... ← Det er jo rett og slett hårreisende ja! Men når de får så lite hjelp som de i praksis gjør av det offentlige. Hva gjør familien for å hjelpe da? Antar jo at man sjøl tar vaskebøtta fatt om det blir for jævlig.
Xora Skrevet 17. november 2005 #15 Skrevet 17. november 2005 Den nye regjeringen har jo lovet bedre vilkår for de eldre, og mer penger ut til kommunene - så da får man jo håpe at den viktige hjemmehjelpstjenesten får litt mer midler også. Jeg hadde sommerjobb som hjemmehjelp i et par år da jeg var 16-17 år. Det er riktignok 10-15 år siden. Men den gangen hadde jeg alt fra 2-5 timer 1-2 ganger pr uke hos hvert menneske. Et annet viktig element her er jo også hvilken stor pris disse eldre setter på en sånn hjelp, det er både for arbeidsavlastende hushjelp og litt sosialt samvær. Min farmor er 85 nå - hun har ikke forhørt seg med kommunen om hun kan få slik hjelp, for de ordningene som er idag er elendige. Mamma jobba som hjemmehjelp den gangen jeg hadde det som sommerjobb, men hun mista alle sine fordi de nedskjærte og hun var den uten hjelpepleierutdanninga og med minst ansiennitet. Men kommunen lot iallefall være å ta ifra mamma den hjelpen hun utøvde for sin mor, det var også gjennom kommunen. Men hun måtte betale inn et beløp til kommunen for å beholde denne tjenesten tror jeg...?? Iallefall, farmor har inngått en avtale på privat basis med mamma og det virker som de begge er fornøyd med. Men det er jo rene galskapen at det må gjøres på denne måten. Og hva er da 1 time pr 3.uke? Betyr det at det ikke blir støvete og skittent hos de? Normalt er da rengjøring en gang i uka minst vel? Klart det har noe å si med hvordan man bor også, om det er i en enebolig, om man bor en eller to, om man har en eldrebolig - og sikkert også familiære hensyn? Syns 1-2 timer pr uke måtte være minimum jeg - samt at når man da skal være hjemmehjelp bør dette også innbefatte at de eldre kan føle seg trygge og konfortable med de som kommer for å gjøre rent. Derfor er den lille kaffekoppen kanskje være inkludert? Syns du bør sjekke opp litt hva hjemmehjelpen koster, om de har mulighet til å få litt mere utifra en grundig evaluering, evt også kanskje forhøre deg med henne om hun er interessert i å ha inn "privat" hjemmehjelp og betale selv? Så får vi bare håpe at Stoltenberg holder ord.
Gjest sjokkert og oppgitt Skrevet 17. november 2005 #16 Skrevet 17. november 2005 Det er jo rett og slett hårreisende ja! Men når de får så lite hjelp som de i praksis gjør av det offentlige. Hva gjør familien for å hjelpe da? Antar jo at man sjøl tar vaskebøtta fatt om det blir for jævlig. ← Ja, selvfølgelig vasker vi i familien; det blir ganske møkkete med fire timer rengjøring i året. Særlig når man er blind og søler og velter mye. Heldigvis har jo min bestemor familie ikke så veldig langt unna, men hva med de som ikke har det? Hva med de som ikke har NOEN? :icon_frown:
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #17 Skrevet 17. november 2005 Mine besteforeldre ble lovet hjemme hjelp fra kommunen de bor i, etter noen sykehus-besøk den siste tiden. I dag hadde de fått besøk, og jeg ringte i ettermiddag for å høre hvordan det hadde gått. Til min store overraskelse fikk jeg vite at de skulle få hjelp en time i uken hver tredje uke!!! Etter min mening trenger de hjelp minst tre timer i uken!!! Men iflg min bestemor var det dette de kunne få, og det var ingen som fikk noe mer. Dette syntes jeg hørtes rart ut. Og skammelig. Ekstremt skammelig!!! Har dine besteforeldre hjemmehjelp? Hvor ofte får de da hjelp? Eller kanksje du jobber i bransjen og kan fortelle meg litt om hva som er vanlig? ← Jeg har jobbet som hjemmehjelp. Det du forteller er ganske vanlig. En av grunnene til at jeg sa opp jobben. jeg skulle fly mellom hver bruker. Det var ting de trengte hjelp til, som de ikke fikk. ofte var sykepleier på samme tid, da måtte jeg hjelpe henne om de skulle bades. Så da fikk de ikke hjelp i huset den uken. Mange er uten familie. De får ikke hjelp til eks.å få opp julepynt/tre. Mange gråt. Så det var slike ting vi gjorde på fritiden. Valgte de å få komme seg ut på butikken en tur, ja da ble det ikke hjelp i huset den uken. Så tar komunen seg god timebetaling for tjenesten. Noen år senere startet vi privat"hjemmehjelp" Da fikk de hjelp til det de trengte. Vi hadde enormt mange brukere. Det ble også billigere for de. Det synes jeg dine besteforeldre skal tenke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå