AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Hvor lenge leser de hver dag? Og hvilken alder og kjønn er barnet. Jeg prøver å motivere min fjerdeklassing, gutt. Men det er ikke så enkelt. Han har gode leseferdigheter, handler mest om at han ikke vil lese i det hele tatt nå i ferien. Stiller dere krav til x antall tid for dagen/uken? Anonymkode: b4512...4ad
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Tvangslesing fører vel sjelden til leseglede? Og har vel også lite for seg hvis han allerede har gode leseferdigheter. Anonymkode: 8a2ce...1d7 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Det styrer de selv og legger inn selv. Jeg har ingen anelse og bruker ingen energi på det Anonymkode: 32db8...426 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Hvordan kan man lære ungene leseglede og få dem til å forbinde lesing med noe positivt, om man tvinger dem til å lese hver dag - og i ferien også? I ferien skal man jo ha det gøy og leke hele dagen. Ikke tvinges til å lese. Det sagt, jeg brukte mye av mine sommerferier på å lese, fordi jeg elsket å lese. Det gjør jeg for så vidt ennå. Men jeg tviler på at jeg hadde likt det så godt om foreldrene mine tvang meg til å lese i oppveksten, hver dag. Anonymkode: 2eaf4...d0c 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 De leser når de vil. I fjor gadd de ikke delta, da fikk de selvsagt ingen premier. I år er lesegleden på topp, og de leser mye. Jenter, 9 og 10. Det er nok en ekstra motivasjon at de kan konkurrere mot hverandre i hvilket nivå de leser seg opp på. Anonymkode: 9369f...a02 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan man lære ungene leseglede og få dem til å forbinde lesing med noe positivt, om man tvinger dem til å lese hver dag - og i ferien også? I ferien skal man jo ha det gøy og leke hele dagen. Ikke tvinges til å lese. Det sagt, jeg brukte mye av mine sommerferier på å lese, fordi jeg elsket å lese. Det gjør jeg for så vidt ennå. Men jeg tviler på at jeg hadde likt det så godt om foreldrene mine tvang meg til å lese i oppveksten, hver dag. Anonymkode: 2eaf4...d0c Helt enig, vi slukte bøker helt frivillig, både i ferien og ellers. Med hadde neppe blitt like glad i å lese om noen kom med krav om antall sider lest. Anonymkode: 8a2ce...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor lenge leser de hver dag? Og hvilken alder og kjønn er barnet. Jeg prøver å motivere min fjerdeklassing, gutt. Men det er ikke så enkelt. Han har gode leseferdigheter, handler mest om at han ikke vil lese i det hele tatt nå i ferien. Stiller dere krav til x antall tid for dagen/uken? Anonymkode: b4512...4ad Min er mellom 3.-4. klasse. Hun leser en del i enkle bøker hver dag selv, typ leseløve eller et kapittel i Nordlys etc, hører på lydbøker noen timer per dag de fleste dager, og vi leser sammen hver kveld. Stiller ingen krav, ungen har elsket bøker siden hun lærte snakke. Anonymkode: d6231...7d5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Hadde noen presset meg til å lese når jeg har fri så hadde vel den leselysten forsvunnet ganske fort. Leseglede kommer ikke av å bli presset. Anonymkode: 459dd...397 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Nå måtte jeg lese meg opp (pun intended) på hva sommerles egentlig er for noe. Jeg trodde først det var skrivefeil for sommerleir 😄 men ut fra hva jeg ser på sidene så er vel dette mer som en motivasjon mellom barn? Ville i hvert fall ikke som voksen lagt meg bort i hvor mye de skulle lese. Jeg ville ikke blitt motivert av en sånn kampanje, men så er jeg også oppvokst i et annet årtusen. Tenker dette må bli opp til barna selv. Noen har sikkert glede av det. Som når noen blir motivert av å finne stolper på tur, mens andre vil gå uten å registrere noe på en app. Anonymkode: 8a2ce...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 De leser når de vil. Noen dager mye andre dager ikke i det hele tatt.. Anonymkode: 70d0c...09a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 Min gutt er ferdig i 5. klasse nå. Han har begynt på sommerles hvert år, men endt opp med å lese maks ett kapittel i løpet av sommerferien. I år har han ikke giddet å begynne. Jeg har aldri tvunget eller presset ham. Han leser godt, men vil helst ha fri i ferien, og det får han lov til. Leksene er en kamp i hverdagen, så jeg vil også ha fri fra det i ferien. Anonymkode: 9e9cc...3ba
atropos Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Jeg har en gutt som starter i 4. klasse til høsten. Jeg tvinger ikke lesing, men han hører uansett mest på lydbøker. Har ikke tenkt at jeg skal presse han, men at premiene skal motivere han for mer lesing.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 Har ei jente som skal opp i 2.klasse og en gutt som skal opp i 5.klasse. Jeg er også barneskolelærer, og har vært kontaktlærer for 4.klasse i år. Sommerles er veldig gøy for mange. Men kun når det er lystbetont og frivillig. Ser på både mine egne og barn og elevene at det dabber litt av (for de fleste) ut over sommeren. Naturlig nok. Her i heimen gjør vi det sånn: låner kjekke bøker på biblioteket ganske hyppig, slik at de blir skiftet ut. De bestemmer bøker selv, men jeg plukker også med en del som jeg vet bruker slå an. Gutten på 10 år er typisk gamer og elsker skjerm, men får selvsagt ikke sitte og stirre på det hele tiden. Så på rolige innedager og kveldstid, så sier jeg at han skal legge vekk skjerm/PlayStation. Da kan han velge om han vil lese bok eller gjøre andre ting vi har i hus. Da blir det ofte bok. Når han først begynner å lese, så blir han helt hekta og kan lese flere timer. Så, han er altså glad i å lese, men må ha et lite push for å huske på at han liker det 😉 Hva de registrerer på Sommerles går litt i rykk og napp. Det er vel bare 3 premier/level 30 som er oppnåelig (tror jeg), så helt greit at alle premiene ikke er hentet ut i starten av juni synes jeg Anonymkode: 7ecbd...2be 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Her er lesing eller lydbok eneste mulighet etter at tennene er pusset (gjøres forholdsvis tidlig selv om det er ferie, så er heller lesestunden lengre enn i hverdagen) så da kommer lesingen naturlig. De leser ikke noe særlig resten av dagen. De var veldig ivrige i juni, det har dabbet litt av, men i morgen skal vi på biblioteket igjen, så da tar det seg nok opp. Ser at mindre skjerm gir mer lesing. Anonymkode: 5a7ea...e45 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 Har en som skal til å starte 3.kl. Her er det etter egen lyst. I forrige uke leste barnet kanskje 25 sider pr dag som ble registrert på sommerles og denne uka ble det lest nesten 50 sider én dag, i en Musse og Helium-bok og deretter ingenting de andre dagene. Det hat vært for fint vær og for mye som har skjedd. Men ligger nå med en bok på sengen. Så sommerles er oppfordring her i huset, og noe gøy vi gjør i etterkant av lesing. Vi oppfordrer til det og minner om at lesing er kult og det bør vi gjøre for å få progresjon på kontoen og kanskje premie fra biblioteket - men ikke mer. Anonymkode: e71e7...e42
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Vår som skal opp i 2. leser lite selv enda, men hører på lydbok i rundt en halvtime eller vi leser for ham i en halvtime hver kveld. Da må han lese den første setningen på hver side selv. Han er veldig ivrig på Sommerles og er på level 29 nå. Vi bruker vennefunksjonen aktivt og blir inspirert av hva vennene hans leser. Barn taper leseferdigheter raskt på ni uker, er jo derfor vi har Sommerles. Anonymkode: 17e17...4be 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor lenge leser de hver dag? Og hvilken alder og kjønn er barnet. Jeg prøver å motivere min fjerdeklassing, gutt. Men det er ikke så enkelt. Han har gode leseferdigheter, handler mest om at han ikke vil lese i det hele tatt nå i ferien. Stiller dere krav til x antall tid for dagen/uken? Anonymkode: b4512...4ad trenger ikke mase på min, hn leser en del før hn sovner , begynte på den 3 boka i går, ble vel ferdig i kveld og leser nye i morgen Anonymkode: 939fc...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 må låne flere på bibloteket Anonymkode: 939fc...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 Her er det heller ikke noe tvang til lesetid, men jeg forsøker å oppmuntre og motivere. De er begge litt gira nå, men det går i bølger. De siste dagene har de lest et par timer om dagen, men vi har ferie med lite tettpakka aktivitetsprogram og mye tid til lediggang som de ikke får lov til å fylle utelukkende med gaming ;-) Anonymkode: 6d2fd...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ei jente som skal opp i 2.klasse og en gutt som skal opp i 5.klasse. Jeg er også barneskolelærer, og har vært kontaktlærer for 4.klasse i år. Sommerles er veldig gøy for mange. Men kun når det er lystbetont og frivillig. Ser på både mine egne og barn og elevene at det dabber litt av (for de fleste) ut over sommeren. Naturlig nok. Her i heimen gjør vi det sånn: låner kjekke bøker på biblioteket ganske hyppig, slik at de blir skiftet ut. De bestemmer bøker selv, men jeg plukker også med en del som jeg vet bruker slå an. Gutten på 10 år er typisk gamer og elsker skjerm, men får selvsagt ikke sitte og stirre på det hele tiden. Så på rolige innedager og kveldstid, så sier jeg at han skal legge vekk skjerm/PlayStation. Da kan han velge om han vil lese bok eller gjøre andre ting vi har i hus. Da blir det ofte bok. Når han først begynner å lese, så blir han helt hekta og kan lese flere timer. Så, han er altså glad i å lese, men må ha et lite push for å huske på at han liker det 😉 Hva de registrerer på Sommerles går litt i rykk og napp. Det er vel bare 3 premier/level 30 som er oppnåelig (tror jeg), så helt greit at alle premiene ikke er hentet ut i starten av juni synes jeg Anonymkode: 7ecbd...2be Offisielt så er det bare tre premier. Men min erfaring med biblioteker i ulike deler av landet er at de aller fleste bibliotekene fortsetter å gi premier på lever 40,50,60 osv. Anonymkode: 2c3ce...a48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå