AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Hvis man er aleneboer og ikke mange ekstra utgifter utenom det vanlige, og arver en bolig til 5 mill. så kan man selge den og leie for resten av livet, - derav slippe å faktisk jobbe. (Evnt. leie den ut for 15k og finne en mindre sentral leie selv for 5k f.eks. og leve ''gratis'' på 10k hver mnd. resten av livet!?). Hvorfor tenker ikke flere aleneboere som eier egen bolig på dette? 5 mill. / 12 = 416-tusen ca. i mnd. man trenger selvfølgelig ikke så mye pr. mnd. for å betale for mat og strøm, men det forteller litt hvor heldig man er hvis man eier en bolig, da kan man bare selge den og leie for kanskje 15.000 i mnd. et sted, og har andre faste utgifter hvis man er 1 person på kanskje på 7.000 = 5 mill / 22.000 = levekostnad for 227 mnd. Det tilsvarer at hvis man selger en bolig til 5 mill. så kan man leve av rene passive penger i 18 år, - og det er før renter på bankinskudd evnt. fondinnskudd og kanskje deltidsjobb osv. Hvorfor har ikke flere tenkt at de kan leve gratis i 18 år minst? Anonymkode: c47aa...5ab
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 For det første må man jo faktisk arve en bolig til 5 mill… Anonymkode: cffee...502 20 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første må man jo faktisk arve en bolig til 5 mill… Anonymkode: cffee...502 Haha ja, det hadde vært noe det. Anonymkode: 7b434...46f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Du må betale skatt på inntekten av utleie og stå for alle løpende utgifter av boligen. Da er det ikke mange tusen kroner igjen. Dette er gitt du har en leieboer, det kan fort gå noen måneder uten leieinntekter ved bytte av leieboere. Grunnen til at ingen gjør dette er at det er ikke mulig å leve av. Da må du ha flere boliger. Anonymkode: 86c9a...4ab 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Inngår pensjonssparing i budsjettet TS? Siden du ikke sparer opp pensjon ved å jobbe. Anonymkode: 9d3f4...c25 5
Anonymburker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Håper jeg vinner 15 millioner en dag. Det er nok til å leve resten av livet uten jobb.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Vel, dette var nok lite gjennomtenkt, TS. Anonymkode: be246...9ba 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: For det første må man jo faktisk arve en bolig til 5 mill… Anonymkode: cffee...502 De fleste arver jo ting av verdi etterhvert i løpet av livet? 49 minutter siden, AnonymBruker said: Du må betale skatt på inntekten av utleie og stå for alle løpende utgifter av boligen. Da er det ikke mange tusen kroner igjen. Dette er gitt du har en leieboer, det kan fort gå noen måneder uten leieinntekter ved bytte av leieboere. Grunnen til at ingen gjør dette er at det er ikke mulig å leve av. Da må du ha flere boliger. Anonymkode: 86c9a...4ab Hvorfor så mye hat mot eiendomsinvestorer da, hvis de liksom ikke er rike i det hele tatt og nærmest går i minus av å kjøpe masse boliger for utleie til studenter osv.? Burde fått støtte av NAV i stedet de hvis det å eie -> leie -> passiv inntekt gjorde at man gikk med tap i stedet? Tror helt ærlig de fleste ikke gjør dette, - fordi de ikke vet. 48 minutter siden, AnonymBruker said: Inngår pensjonssparing i budsjettet TS? Siden du ikke sparer opp pensjon ved å jobbe. Anonymkode: 9d3f4...c25 Trenger ikke det hvis man resten av livet har 10.000k til overs etter alle faste utgifter er betalt fordi du får ''passiv inntekt'' ved eie til leie av bolig. Får ikke ''feriepenger'' eller ''halv skatt i desember'' hvis man ikke jobber heller, - men det er jo et annet spørsmål. Pratet med en i går om det å være freelance mtp. ferie; man har jo egentlig ikke ferie i ordets rette forstand, da man alltid har det. Så ja, man kan ikke ''nyte av fordelene'' ved å jobbe hvis man bare har penger og ingen inntekt fra jobb, - men vil heller ha ubegrenset med penger og ikke jobbe, enn å jobbe for å få spart opp pensjon f.eks. 47 minutter siden, Anonymburker said: Håper jeg vinner 15 millioner en dag. Det er nok til å leve resten av livet uten jobb. Ja, indeksfond til 7-14 % avkastning hvert år gir rundt 400k i året i passiv inntekt, - helt riktig. Slipper å jobbe da! Anonymkode: c47aa...5ab
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 1 hour ago, Anonymburker said: Håper jeg vinner 15 millioner en dag. Det er nok til å leve resten av livet uten jobb. Det fine er jo at summen man trenger stadig synker jo eldre man blir. Jeg har drømt i mange år, men foreløpig ikke noe hell. Men hadde holdt med 5 millioner nå 29 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste arver jo ting av verdi etterhvert i løpet av livet? Anonymkode: c47aa...5ab Ofte arver man først når man selv har kommet noenlunde ovenpå økonomisk og blitt gjeldsfri osv. Ikke når man er ung og trenger det mest. Men de fleste foretrekker vel uansett å ha slektningene sine hos seg lengst mulig Anonymkode: d3f94...1ea
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man er aleneboer og ikke mange ekstra utgifter utenom det vanlige, og arver en bolig til 5 mill. så kan man selge den og leie for resten av livet, - derav slippe å faktisk jobbe. (Evnt. leie den ut for 15k og finne en mindre sentral leie selv for 5k f.eks. og leve ''gratis'' på 10k hver mnd. resten av livet!?). Hvorfor tenker ikke flere aleneboere som eier egen bolig på dette? 5 mill. / 12 = 416-tusen ca. i mnd. man trenger selvfølgelig ikke så mye pr. mnd. for å betale for mat og strøm, men det forteller litt hvor heldig man er hvis man eier en bolig, da kan man bare selge den og leie for kanskje 15.000 i mnd. et sted, og har andre faste utgifter hvis man er 1 person på kanskje på 7.000 = 5 mill / 22.000 = levekostnad for 227 mnd. Det tilsvarer at hvis man selger en bolig til 5 mill. så kan man leve av rene passive penger i 18 år, - og det er før renter på bankinskudd evnt. fondinnskudd og kanskje deltidsjobb osv. Hvorfor har ikke flere tenkt at de kan leve gratis i 18 år minst? Anonymkode: c47aa...5ab Tja, mulig jeg har en annen livsstil enn deg, men jeg bruker nok mer 5-10 000 i uken summa sumarum, enn samme beløpet på en mnd. Hvis man vil leve fryktelig stusselig så får man det kanskje til på et vis🤣 Anonymkode: 0db27...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De fleste arver jo ting av verdi etterhvert i løpet av livet? Anonymkode: c47aa...5ab Men i ditt eksempel så er den som arver enebarn og får alle de 5 millionene alene. Det er ikke så mange som er enebarn, de fleste har søsken de må dele arv med, og da blir det ikke så mye igjen på hver. Jeg f.eks, har tre søsken, så vi er fire om å dele arven den dagen det skjer. De fleste har et søsken eller to, noen har fler. En annen ting er at du etterspør hvorfor ikke flere tenker på dette osv. De fleste vil jo ikke arve noe som helst før de kanskje er i 50-60 årene selv! Altså nærmer seg pensjonsalderen. Man arver som regel ikke når man er ung. Noen ganger kan det skje, men som regel arver man når foreldrene dør når de er i 70-80-90 årene. Da kan man faktisk være så gammel som 60-70 selv, når man "endelig" arver noe. Planen din om å leve nesten hele livet i sus og dus av arvepenger faller derfor i grus. Anonymkode: e8bab...a2d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Alle misforsto ts. Hvis man eier en bolig til 5 millioner og er enslig. Da har man ingen arvinger. Man har heller ikke arvet boligen. Jeg tenker at da må boligen også være nedbetalt. Det er vel ikke mange som er i den situasjonen. Det er derfor ingen har tenkt den tanken. Men jeg har hørt om folk som sier at de vil selge boligen sin og leie, for å leve bedre i pensjonstiden. Da er jo boligen nedbetalt. Det er ikke noe for oss, som ønsker å gi noe videre til arvinger. Anonymkode: 4f0f3...e25
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle misforsto ts. Hvis man eier en bolig til 5 millioner og er enslig. Da har man ingen arvinger. Man har heller ikke arvet boligen. Jeg tenker at da må boligen også være nedbetalt. Det er vel ikke mange som er i den situasjonen. Det er derfor ingen har tenkt den tanken. Men jeg har hørt om folk som sier at de vil selge boligen sin og leie, for å leve bedre i pensjonstiden. Da er jo boligen nedbetalt. Det er ikke noe for oss, som ønsker å gi noe videre til arvinger. Anonymkode: 4f0f3...e25 Aleneboer står det i HI. Er ikke dermed sagt at en ikke har arvinger. Enslig betyr heller ikke at en ikke har arvinger. Anonymkode: be246...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Aleneboer står det i HI. Er ikke dermed sagt at en ikke har arvinger. Enslig betyr heller ikke at en ikke har arvinger. Anonymkode: be246...9ba Ok, men ettersom TS ikke nevner arvinger kan vi kanskje anta at det ikke er med. Anonymkode: be36b...bb0
Knirke Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det fine er jo at summen man trenger stadig synker jo eldre man blir. Jeg har drømt i mange år, men foreløpig ikke noe hell. Men hadde holdt med 5 millioner nå Ofte arver man først når man selv har kommet noenlunde ovenpå økonomisk og blitt gjeldsfri osv. Ikke når man er ung og trenger det mest. Men de fleste foretrekker vel uansett å ha slektningene sine hos seg lengst mulig Anonymkode: d3f94...1ea Jeg tror ikke TS mente at man skulle ta livet av foreldrene sine for å arve huset.
Gjest Ghostface Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Det er ikke alle som er heldig. Jeg er ung pensjonist og må bare nøye meg med leilighet for hus har jeg ikke råd til alene.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 Ghostface skrev (45 minutter siden): Det er ikke alle som er heldig. Jeg er ung pensjonist og må bare nøye meg med leilighet for hus har jeg ikke råd til alene. Det er jo mange som ikke har råd til hus, selv om de jobber fulltid, og har utdannelse. Nå har jeg bare en bachelorgrad, men jeg har ikke råd til enebolig. Anonymkode: e922a...e97
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 Jeg må innrømme å ha tenkt tanken å bytte boligen i dyr by inn i tilsvarende/bedre i billig hjemby og leve noen år med redusert stilling for penga som blir til overs 😁 Men så har jeg barn å ta hensyn til, samt er nok litt for "flink pike" til å ta et sånt steg. Det er jo irreversibelt i den forstand at vi aldri vil ha råd til å kjøpe tilbake tilsvarende bolig i den dyre byen. Anonymkode: e462b...535
Diskusjon69 Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 (endret) 5 hours ago, Anonymburker said: Håper jeg vinner 15 millioner en dag. Det er nok til å leve resten av livet uten jobb. Sånn som prisene stiger, tror jeg ikke det vil holde, for ikke å snakke om inflasjonen. Endret 3. juli 2022 av Fridiskusjon.no
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Det å bo i eget hus kan være knyttet til både trygghet og trivsel. Jeg er barnløs, enslig og har nedbetalt hus selv. Jeg vil absolutt ikke bytte det bort med å leie et mindre sted. Jeg setter pris på hagen, på å ikke ha naboer vegg-i-vegg og på å kunne gjøre som jeg vil. Det kan hende jeg vurderer seniorlån om noen år, men jeg er ikke gammel nok til det ennå. Anonymkode: 5a107...68e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå