Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lite med familien min på pappa sin side å gjøre, fordi alle bor spredd over hele landet. Har ei tante som jeg ikke engang vet hvordan hun ser ut, har ikke møtt henne siden jeg var 4 og har hatt null kontakt. I mitt hode var det ganske selvsagt å ikke invitere henne. Har hatt litt mer å gjøre med de andre søsknene til pappa og vurderte å invitere dem, men lot være da jeg fikk vite at de uansett skal på ferie. Dåpen er neste helg, og pappa ringte nettopp og ba meg sende innbydelser til dem i posten, inkludert hun jeg ikke har sett siden jeg var 4. Jeg synes det blir litt styrete å begynne med det imorgen, under en uke til dåpen, og jeg har jo ikke engang lyst å invitere hun ene som jeg ikke kjenner. Skjønner jo at det betyr noe for faren min, men han vet jo også at de ikke kommer til å komme siden de er på ferie 😳 Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 15543...12a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I min verden er det ikke vanlig å invitere tanter/onkler til foreldrene til dåpsbarnet, og når dere i tillegg ikke har noen form for kontakt hadde jeg glatt latt være

Anonymkode: 7deb7...07b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere invitert dine tanter og onkler på din morsside, og din manns tanter og onkler?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har lite med familien min på pappa sin side å gjøre, fordi alle bor spredd over hele landet. Har ei tante som jeg ikke engang vet hvordan hun ser ut, har ikke møtt henne siden jeg var 4 og har hatt null kontakt. I mitt hode var det ganske selvsagt å ikke invitere henne. Har hatt litt mer å gjøre med de andre søsknene til pappa og vurderte å invitere dem, men lot være da jeg fikk vite at de uansett skal på ferie. Dåpen er neste helg, og pappa ringte nettopp og ba meg sende innbydelser til dem i posten, inkludert hun jeg ikke har sett siden jeg var 4. Jeg synes det blir litt styrete å begynne med det imorgen, under en uke til dåpen, og jeg har jo ikke engang lyst å invitere hun ene som jeg ikke kjenner. Skjønner jo at det betyr noe for faren min, men han vet jo også at de ikke kommer til å komme siden de er på ferie 😳 Hva ville dere gjort?

Er eneste grunnen til at du ikke inviterer fordi du vet at de skal på ferie? 

Det syntes jeg er ganske frekt. Hvis du faktisk hadde et ønske om å ha dem i dåpen, så skal man sende ut en invitasjon - så får de ta avgjørelsen selv om de takker nei, eller om de drar på ferie. 

Anonymkode: a5824...9bc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Har dere invitert dine tanter og onkler på din morsside, og din manns tanter og onkler?

Ja, men det er folk vi er veldig nær og har kontakt med ukentlig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er eneste grunnen til at du ikke inviterer fordi du vet at de skal på ferie? 

Det syntes jeg er ganske frekt. Hvis du faktisk hadde et ønske om å ha dem i dåpen, så skal man sende ut en invitasjon - så får de ta avgjørelsen selv om de takker nei, eller om de drar på ferie. 

Anonymkode: a5824...9bc

Det, og at de bor ti timer unna med bil. Og at vi har lite kontakt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det, og at de bor ti timer unna med bil. Og at vi har lite kontakt.

Har det slått deg at det kan være denne dåpen som åpner for mer kontakt? 
vær raus. Det er barnet sin feiring strengt tatt, ikke din. 

Anonymkode: 9f0db...774

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det slått deg at det kan være denne dåpen som åpner for mer kontakt? 
vær raus. Det er barnet sin feiring strengt tatt, ikke din. 

Anonymkode: 9f0db...774

De skal uansett til syden, så det gjelder jo ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man inviterer da dem man føler for i dåpen til barnet sitt. I min familie er det ikke vanlig å invitere såpass langt ut i familien, men imin mann sin familie - som er mye mindre enn min - er det vanlig. Så da inviteres de fra den siden, uten at det dermed blir noe drama ut av det. 

TS, dere som foreldre bestemmer, ikke la faren din diktere dere. 

Anonymkode: 3131d...abb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis de uansett er bortreist og ikke kan komme, er det da null stress å bare sende en invitasjon? Og om så denne ene tanten skulle finne det for godt å hive seg rundt og komme, ville det glede faren din og ikke gjøre noen forskjell for resten av forsamlingen. Jeg ser ærlig talt ikke problemet her.

For øvrig synes jeg det er en uting å la være å invitere folk fordi man (tror man) vet at de ikke kan - det kan bety mye å få invitasjonen likevel, og kanskje ville de ha kunnet og ønsket å prioritere annerledes om de hadde fått muligheten. Jeg minnes fortsatt med store varme den gangen jeg for mer enn ti år siden ble invitert i en 30-årsdag - på en hverdagsettermiddag på andre siden av landet, med kommentaren Jeg vet jo at du ikke kan, men det var så feil å ikke invitere deg - og det kunne jo være at du tilfeldigvis var i byen... I andre enden av skalaen husker jeg også 60-årsdagen kollegaene mine var i, men jeg ikke ble invitert fordi vertinnen tok for gitt at jeg ikke kunne pga sykdom. Sannsynligvis hadde hun rett, men jeg ville satt pris på å få gjøre den vurderingen selv - og ikke minst ville det betydd mye å bli inkludert nettopp fordi det var en tung og sykdomspreget periode.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man utelater ikke en side av familien uten å risikere reaksjoner 

Anonymkode: 5d8a0...64e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er veldig viktig for faren din at alle treffes, så kan han vel ta initiativ og invitere dem? Til seg, mener jeg? Hvorfor skal dåp være en naturlig møteplass for slektninger som ikke har sett hverandre på over 20(?) år? Det blir bare kunstig. 

Anonymkode: fb93b...582

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du inviterer med en uke igjen forstår de jo uansett at det er en form for nødinvitasjon. 

Anonymkode: 66924...e4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis du inviterer med en uke igjen forstår de jo uansett at det er en form for nødinvitasjon. 

Anonymkode: 66924...e4e

Ja, er jo nettopp det. Tar gjerne noen dager i posten også før de kommer frem. Dessuten har jeg jo rett og slett ikke lyst å invitere hun tanten jeg ikke har hatt noe kontakt med. Det har vært null og niks initiativ fra henne til å ha kontakt med oss tantebarna, og 21 år etter jeg så henne sist så føler jeg ikke behovet for å ta opp tråden nå.

Men om jeg inviterer de to andre søsknene til faren min og utelater henne, så er jo ikke det noe hyggelig. Det har vært litt medvirkende i valget om å ikke invitere noen av dem, i tillegg til at jeg har svært lite kontakt med alle, at de bor på andre siden av landet, og rett og slett at vi måtte prioritere litt og invitere kun de nærmeste av økonomiske hensyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man utelater ikke en side av familien uten å risikere reaksjoner 

Anonymkode: 5d8a0...64e

Ts har jo knapt kontakt med dem... Dessuten er det ikke faren hennes som skal bestemme hvem som skal inviteres i ts sitt barns dåp! Om han vil ha kontakt med søsknene sine kan han selv ta initiativ til det, ikke bruke barnebarnet!

Anonymkode: 53980...ef5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke kunne falt meg inn å invitere noen som jeg så og si ikke kjenner selv kun for å glede en annen person. Hadde flere diskusjoner med mine foreldre da jeg inviterte en nær person av meg i mitt barns dåp (personen er ikke i slekt med dåpsbarnet). De mente det var feil, og at jeg i så fall måtte be de andre personene (i samme krets/forhold/relasjon). Det var opp til meg og barnefar på hvem som blir invitert i dåpen og ikke, ferdig diskutert. Hvis faren din på død og liv vil ha henne der, så kan jo han selv heller arrangere et møte istedet for å bruke dåpen til barnet ditt 🤦🏼‍♀️ Du og barnets far bestemmer hvem som får komme i dåp og ikke!

Anonymkode: 7019d...b79

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Hvis de uansett er bortreist og ikke kan komme, er det da null stress å bare sende en invitasjon? Og om så denne ene tanten skulle finne det for godt å hive seg rundt og komme, ville det glede faren din og ikke gjøre noen forskjell for resten av forsamlingen. Jeg ser ærlig talt ikke problemet her.

For øvrig synes jeg det er en uting å la være å invitere folk fordi man (tror man) vet at de ikke kan - det kan bety mye å få invitasjonen likevel, og kanskje ville de ha kunnet og ønsket å prioritere annerledes om de hadde fått muligheten. Jeg minnes fortsatt med store varme den gangen jeg for mer enn ti år siden ble invitert i en 30-årsdag - på en hverdagsettermiddag på andre siden av landet, med kommentaren Jeg vet jo at du ikke kan, men det var så feil å ikke invitere deg - og det kunne jo være at du tilfeldigvis var i byen... I andre enden av skalaen husker jeg også 60-årsdagen kollegaene mine var i, men jeg ikke ble invitert fordi vertinnen tok for gitt at jeg ikke kunne pga sykdom. Sannsynligvis hadde hun rett, men jeg ville satt pris på å få gjøre den vurderingen selv - og ikke minst ville det betydd mye å bli inkludert nettopp fordi det var en tung og sykdomspreget periode.

Signerer denne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke invitiert noen jeg ikke har kontakt med eller ikke er interessert i å ha der, kun fordi vi er i familie. Gjorde ikke det i bryllupet mitt heller. 

Anonymkode: 015e1...342

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å invitere noen mindre enn en uke før er uansett lite omtenksomt. Da kan man like godt la være.

Anonymkode: b46fb...503

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å invitere noen mindre enn en uke før er uansett lite omtenksomt. Da kan man like godt la være.

Anonymkode: b46fb...503

Ja, det er det jeg mener også. Bedre å stå for at man ikke inviterer dem enn å gi en "trøste"-invitasjon en uke før det skal skje. Ts.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...