AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Er det slik at man kan selv si til psykologen sin at man tror man har en sykdom? Og om man kan få sjekket ut om man sliter med det? Jeg har lest meg mye opp om Borderline (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse) og kjenner meg igjen i absolutt alt jeg leser. Og nei, jeg selvdiagnotiserer meg ikke, men jeg vil bli bedre kjent med meg selv. Anonymkode: 594c0...3d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Ja, det er innafor. Hun kan jo bare si at hun er uenig hvis det er tilfellet. Anonymkode: 7c478...893 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Spør heller om du kan bli utredet for EUPF, istedenfor å si at du tror at du har det. Anonymkode: ea4d9...ef0 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Hei Ts! Spør psykologen om en utredning du! Synes det er supert du har selvinnsikt. En diagnose definerer deg ikke, men det er viktig å få rett hjelp til rett diagnose ! Anonymkode: 48c16...daa 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Vare spør du! Det er bedre å gjøre det enn å gå og gruble over det😊 Anonymkode: 6436f...b22
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Nja vet ikke hvordan psykologen reagerer på det. Jeg har kun sagt ifra når en diagnose ikke er riktig. Har emosjonell ustabil pf på papiret, men egentlig så har jeg kompleks PTSD. Siden vi ikke har ICD-11 enda, så går det ikke ant å ha kompleks PTSD på papiret. Jeg kjenner meg igjen i mye i eupf, men kompleks PTSD er absolutt riktig diagnose for meg. Og det var psykologen som kom frem til det. Har så klart mistenkt det og tenkt tanken selv i lang tid. Men har ikke fokusert på diagnose annet enn når feil diagnose blir nevnt. Anonymkode: bfb38...a8c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Hvis du får henvisning av legen så går henvisningen gjennom et mottak - hvertfall hvis henvisningen er til dps (annerledes hvis det er privatpraktiserende .) , da blir du utredet for det som er bestillingen i henvisningen og hva dine plager gir seg uttrykk i ; f.eks hva som gir funksjonsfall. Hvis psykologen underveis ser tegn til ting og tang kan man helt sikkert utrede på det, og ville bare tatt det opp, men du har i utgangspunktet ikke rett til å bli utredet for alt du måtte ønske på en dps. Anonymkode: 08bbe...2cb
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Bare vær obs på at noen psykologer/psykiatere kan bli snyte fornærmet dersom du som pasient våger å ha en formening om hva som kan være årsaken til utfordringene dine. Anonymkode: 80913...d1d
Nevrosererroser Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Det kan du og om du møter på en psykolog som avfeier seg uten å snakke om saken, blir snurt eller lignende så kan og bør du kreve at det taes på alvor. Ikke fordi du vet bedre enn psykologen men fordi tanker og bekymringer rundt spesifikke diagnoser og symptomer er psykolog-mat. Jeg har fått diagnoser som har vert feil, spurt om utredning og diskutert det meste med DPS oppigjennom, det er poenget med å gå der, en må vere litt på selv (om en har mulighet) for heller ikke pykologer er feilfrie, de kan vere forutintatt eller overse ting uten at de er dårlige i jobben sin. Av og til er det litt kortslutning i kommunikasjon for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Jeg gikk til psykolog i 4 pr, og det var aldri snakk om diagnose. De har ikke fokus på det. Mange vil gjerne ha noe å vise til, og det blir en hvilepute da det er noe de kan vise til. Poenget med terapien er at du skal få det bedre og ikke gå derfra med ei diagnose. Anonymkode: 98761...763
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det slik at man kan selv si til psykologen sin at man tror man har en sykdom? Og om man kan få sjekket ut om man sliter med det? NEI NEI NEI!! Jeg skjønner meg ikke på folk som går til psykolger..Hva skal han si? "Det er ingenting galt med deg, ha en fin dag videre". Nei de sier du har det problemet bla bla. Prøver å lage med flere samtaler og betalende timer. Det er jo det de for betalt for. Med mindre penger ikke er noe problem og du sliter med selvmordstanker etcc.Ser ikke poeng med dem Anonymkode: f9bbc...d1a
tasmus82 Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Det er fint mulig å si at man tror man har en diagnose og diskutere litt rundt det, og hvis det er virkelig viktig for deg så kan du også si at du ønsker å utredes for det - men mange psykologer har ikke det helt store fokuset på diagnoser, for de har mer interesse i deg som menneske. Det var hvert fall svaret jeg fikk av min psykolog da jeg kontinuerlig maste om en diagnose. Jeg ønsket bare ett slags svar på hva som feilte meg, og nå etter bortimot 20 år med psykisk sykdom så kan jeg si at jeg tok feil i alle de tingene jeg trodde det var i starten - og det var forsåvidt diagnosene jeg fikk av legen også. Det er ganske så synd nå i ettertid, for hadde jeg fått en diagnose tidligere så ville jeg kanskje jobbet hardere for å få det bedre når systemet hadde mer ressurser fremfor å få avslag på avslag den dag i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå