Gå til innhold

Vi tenkte å ta en kompistur fra Kirkenes til Russland med bil. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lov og ikke nå som det er krig

Anonymkode: 69fb8...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg aner ikke. Men hva i alle dager skal dere der? Man kan vel ikke bruke penger i Russland sånn uten videre nå?

Anonymkode: 09c0f...3e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Forsvaret har noen soldater utplassert ved grensa

Anonymkode: d1da1...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv ikke i fredstider kan man bare "ta en tur" til Russland. For å slippe inn der trenger man visum og for å få det må man ha invitasjon.

Anonymkode: d0df6...818

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fra UDs reiseråd:

Utenriksdepartementet har siden 27. februar frarådet alle reiser til Russland. Som følge av krigen i Ukraina har mange land, inkludert Norge, stengt luftrommet for russiske fly. Russland har stengt sitt luftrom for fly fra over 30 land. Dette kan gjøre det vanskelig å reise ut av Russland. Visa- og Mastercard-kort utstedt utenfor Russland fungerer ikke lenger i Russland.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har grenseboerbevis holder det med pass (beviset er kun gyldig i enkelte byer og steder). Utover det må du ha visum. 
Men ja: Har dere papirene i orden kan man fint kjøre fra Kirkenes til Russland. 

Anonymkode: 28395...92d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men selv med papirene i orden kan det bli problemer fordi man må betale kontant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan reise til Russland om man får visum fra russiske myndigheter. Det største praktiske problemet er at reiseforsikringer ikke gjelder når UD fraråder reiser dit. 

Anonymkode: bfe96...609

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, man kan reise til Russland om man får visum fra russiske myndigheter. Det største praktiske problemet er at reiseforsikringer ikke gjelder når UD fraråder reiser dit. 

Og at kortere ikke virker. 

AnonymBruker
Skrevet

Med visum, så går det greit. Tror man får tatt ut russisk valuta i kirkenes.

Anonymkode: 3d912...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere virker som tidenes nek.🤦‍♀️ Kompistur til Russland? Really?

Anonymkode: 1f61b...06e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Troll vel?

Anonymkode: 09c0f...3e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og man får ikke visum til Russland uten gyldig reiseforsikring.

Anonymkode: d0df6...818

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om du har grenseboerbevis holder det med pass (beviset er kun gyldig i enkelte byer og steder). Utover det må du ha visum. 
Men ja: Har dere papirene i orden kan man fint kjøre fra Kirkenes til Russland. 

Er grenseboerbeviset gyldig nå, trodde Russland hadde trukket disse tilbake ifm krigen?

Anonymkode: 50322...aac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere virker som tidenes nek.🤦‍♀️ Kompistur til Russland? Really?

Anonymkode: 1f61b...06e

Hvorfor ikke? Russland er et flott land å besøke. Jeg har vært der mange ganger. Det er du som er nektet her. 

Anonymkode: c295d...bd0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? Russland er et flott land å besøke. Jeg har vært der mange ganger. Det er du som er nektet her. 

Klart Russland kan være et flott land å besøke, men akkurat nå er man rett og slett litt dum dersom man planlegger en kjøretur dit. Også kan du banne på at kompisgjengen står frem alvorstunge i VG om en ukes tid, "Strandet i Russland", også må Staten Norge bruke tid og penger på å få idiotene hjem igjen. 

Nei, dette er enten dårlig trolling eller unormalt lav IQ.

Anonymkode: 470da...f1b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere absolutt skal til utlandet på roadtrip oppi Nord-Norge, så anbefaler jeg å heller dra til Finland.

Anonymkode: 88507...d77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du bodd under en stein det siste halvåret eller??? NAUT!🤦‍♀️

Anonymkode: 36f3e...fe8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Russland er i krig, har du glemt det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er grenseboerbeviset gyldig nå, trodde Russland hadde trukket disse tilbake ifm krigen?

Ja, de er gyldig. Kjører nå og da til Russland for å tanke bensin. Mye rimeligere der enn her i Norge 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...