Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser mye om hvor kjipt det er å være ufør med lite utbetalt. Lurer på hva slags uføreforsikring dere har? Og spesielt dere som har blitt uføre og har god økonomi nå pga forsikring? Er selv 25 og student, så ikke særlig inntekt enda, men i jobb om 1 års tid.

Anonymkode: 77f5f...258

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte da jeg var 21. Er nå 30. Jeg betaler 350 per måned, som vil gi 60 k ekstra i året ved uførhet. Den inkluderer også 1 000 000 i ulykkeforsikring (engangsbeløp).

Jeg er glad jeg kjøpte tidlig fordi da jeg var 26 gikk jeg til kiropraktor i en periode og da hadde jeg fått reservasjon mot ryggskader dersom jeg først kjøpte etterpå.

Anonymkode: c3f8a...c49

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må være ganske frisk for å få uføreforsikring i det hele tatt. Tror de færreste på trygd har slik forsikring.

Anonymkode: 99759...918

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må være ganske frisk for å få uføreforsikring i det hele tatt. Tror de færreste på trygd har slik forsikring.

Akkurat. Mitt valg var å bruke 6000kr i måneden, og da ville den ikke dekke min kroniske sykdom. Nå er jeg trygdet for den sykdommen så like greit at jeg ikke hadde råd til den forsikringen.  

Anonymkode: 7b65e...90e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt alvorlig kronisk sykdom siden ungdomstiden, fikk forsikring gjennom arbeidsgiver. Da hadde jeg to års karantenetid før forsikringen ga dekning også for uførhet pga min kroniske sykdom.

Anonymkode: ac1d9...4b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, mente de som hadde forsikring og deretter ble uføre/syke. Ser at jeg kan ha formulert meg noe utydelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg rakk ikke å få forsikringen, rakk ikke å bli ferdig med studiene.

Mannen min betaler 3-400 i mnd. Skulle han bli syk vil han få utbetalt det han har i månedlig inntekt nå (han har Nito-forsikring). Så om han blir ufør vil han ha god inntekt fortsatt.

Anonymkode: a89b3...b81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, mente de som hadde forsikring og deretter ble uføre/syke. Ser at jeg kan ha formulert meg noe utydelig.

Hei, jeg hadde ikke forsikring da jeg ble ufør, men endte likevel opp med et forholdsvis greit beløp da min uførhet skyldtes yrkesskade på jobb. Jeg fikk dermed erstatning fra kommunens forsikringsselskap på 1,2 millioner pga tariffavtale, i tillegg til menerstatning fra NAV. Valgte å ta ut denne erstatningen fra nav i månedlige beløp, og den ligger nå på 1672 i måneden. Man beholder de månedlige beløpene i menerstatningen fra Nav så lenge man lever. totalsum fra NAV bør legge seg på mnimum  500 000 

Anonymkode: 77f8e...af8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen uføreforsikring. Jeg ble syk i slutten av studietiden og hadde overhodet ikke økonomi til uføreforsikring på det tidspunktet. Hva skal jeg si: dumme meg planlagte ikke å bli ufør. 

Anonymkode: e5571...e47

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde forsikring via jobben heldigvis.

Jeg får en sum utbetalt hver mnd som jeg setter rett i sparing pluss at forsikringen har en liten pensjonssparing i tilegg.

Som mange nevner lønner det seg å ta slik forsikring tidlig, eller å ihvertfall sette samme sum i sparing fra ung alder av. Man får raskt forbehold og økt pris på forsikringen om en for eksempel har uflaks å får en skade eller sykdom forsikringsselskapene senere holder i mot en. 
Samboer for eksempel får ikke forsikring  der psykisk sykdom dekkes fordi han hadde en depresjon etter dødsfall i nær familie da han var yngre.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg har uføreforsikring gjennom studentforsikringa. Engangsbeløp på 5g. Lurt å tegne egen uføreforsikring i tillegg? Eller vente til jeg er i jobb, om 1 år?

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser nå at jeg har uføreforsikring gjennom studentforsikringa. Engangsbeløp på 5g. Lurt å tegne egen uføreforsikring i tillegg? Eller vente til jeg er i jobb, om 1 år?

ts

Du må jo sjekke vilkårene for studentforsikringen, hva den dekker.

Min venninne opplevde nylig å bli delvis ufør. Hadde hun ikke hatt forsikring, måtte hun solgt huset. Dette har reddet hennes økonomi. Fikk også utbetalt penger hver måned i i syke- og AAP-perioden.

Anonymkode: 8fb14...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...