Gå til innhold

Dype spor i laminatgulv! Bilde vedlagt. Utleier mener vi har gjort dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en pågående sak med utleier, hvor vi har mottatt skaderapport hvor dype spor i laminatgulv har blitt notert!

Det var to hakk i gulvet som skjedde under flytting, og skjønte ikke hvorfor det ble skrevet dype spor! Jeg har nå lett etter videoer på telefonen, og fant dette!

Det må være dette de mener vi skal erstatte! Men dette er det da jammen ikke vi som har gjort! Må ha vært varm og tørr luft som har gjort at laminatet har sprukket?? 

FA7DCB09-C1DE-4866-81FE-F3FF125EA068.png

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der ser mer ut som gulvet vårt der jeg vet vi har hatt en vannskade enn varm og tørr luft…

Anonymkode: 1d788...56f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der ser mer ut som gulvet vårt der jeg vet vi har hatt en vannskade enn varm og tørr luft…

Anonymkode: 1d788...56f

Vi har ikke hatt vannskader, har heller ikke dynket gulvet i vann når jeg har vasket de.

AnonymBruker
Skrevet

Altså det der ser ut som fuktskader?

Anonymkode: bb58f...398

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel ikke sånn av seg selv, antar jeg. 

Anonymkode: f5187...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Filma dere ikke før dere flytta inn?

Anonymkode: 6bb87...b9d

• Liker 2
Skrevet

Det der ser ut som 'liksom sprekker' som er i overflaten på laminat. Ett vanlig laminatgulv vil bare svelle opp i skøyter og slikt ved vann og ikke sprekke slik som det ser ut som på bildet.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså det der ser ut som fuktskader?

Men da må det være noe under gulvet som vi ikke ser? Rart at takstmann heller ikke har nevnt dette da?

i rapporten har de seriøst skrevet at sporene tyder på aktiviteter utover det vanlige i leiligheten😳 dette er jo helt krise

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Filma dere ikke før dere flytta inn?

Anonymkode: 6bb87...b9d

Nei dessverre. Vi leide av noen i familien til samboeren min. Så vi var dumme nok til å tenke at slikt ikke var nødvendig. Angrer som en hund.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen skader på bildet jeg? Ser bare ut som om det er mønster i laminatet.... det kan jo være en del av designet.

Anonymkode: 1eb9f...09c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et bilde i denne artikkelen kan ligne på det bildet du viser. Det er i så fall forårsaket av varm og tørr luft.

https://www.ifi.no/det-er-helt-normalt-at-tregulvet-sprekker-opp-na#&gid=1&pid=9

Anonymkode: c1273...9f6

Det er tre og ikke laminat. Blir noe helt annet. Laminat ville evnt sprukket opp i skøytene men ikke midt på en planke.

Krise et det uansett ikke, det koster ikke så mye å bytte og en kan stokke om på plankene så det med skader havner under innredning el.l 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, rfa said:

Det er tre og ikke laminat. Blir noe helt annet. Laminat ville evnt sprukket opp i skøytene men ikke midt på en planke.

Krise et det uansett ikke, det koster ikke så mye å bytte og en kan stokke om på plankene så det med skader havner under innredning el.l 

I dette tilfelle er det krise ja, fordi Vi har fått et regning på 50k eks MVA på gulvet alene! Utleier skal rive kjøkken, og bytte hele gulvet i stue/kjøkken og gang for dette her. Vi trodde det bare var for de to hakkene vi var klar over var der, men disse sporene i laminatet er også medregnet som en slitasje av oss!😩

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser ingen skader på bildet jeg? Ser bare ut som om det er mønster i laminatet.... det kan jo være en del av designet.

Jeg aner ikke!😩 har ikke lagt merke til dette selv.. så mulig det har vært der fra første stund, men dumme som vi er tok vi ikke bilder av leiligheten😔 

Skrevet (endret)

mae1234 skrev (4 minutter siden):

I dette tilfelle er det krise ja, fordi Vi har fått et regning på 50k eks MVA på gulvet alene! Utleier skal rive kjøkken, og bytte hele gulvet i stue/kjøkken og gang for dette her. Vi trodde det bare var for de to hakkene vi var klar over var der, men disse sporene i laminatet er også medregnet som en slitasje av oss!😩

Det er helt usaklig av utleier og om en tar saken videre vil han garantert ikke få dekket det. 

Det å bytte laminatgulv koster under 400/m2 + mva i materialkostnader og kjøkken trenger ikke ut siden det uansett ikke skal monteres under kjøkkeninnredning. Så virker som dei bare har sagt ett tall og bruker anledningen til å pusse opp. 

Han må jo uansett dokumentere hva som faktisk er skadet og dei mener er unormal slitasje. 

Endret av rfa
  • Liker 15
Gjest fransine
Skrevet
mae1234 skrev (39 minutter siden):

Vi har en pågående sak med utleier, hvor vi har mottatt skaderapport hvor dype spor i laminatgulv har blitt notert!

Det var to hakk i gulvet som skjedde under flytting, og skjønte ikke hvorfor det ble skrevet dype spor! Jeg har nå lett etter videoer på telefonen, og fant dette!

Det må være dette de mener vi skal erstatte! Men dette er det da jammen ikke vi som har gjort! Må ha vært varm og tørr luft som har gjort at laminatet har sprukket?? 

FA7DCB09-C1DE-4866-81FE-F3FF125EA068.png

Det er utleier som skal måtte bevise hvordan det så ut før dere flytta inn og hvordan der var da dere flytta ut, siden det er han som kommer med et krav. 

Hadde avslått kravet med at feilen allerede var i leiligheten dersom utleier ikke har bevis for hvordan det så ut da dere flytta inn.

Slitasje skal dessuten inngå som en del av den løoende husleia om ikke dere har en spesiell kontrakt hvor all slitasje må dekkes selv.

AnonymBruker
Skrevet
mae1234 skrev (Akkurat nå):

Det kan han ikke kreve. Ingen får sette inn nytt kjøkken pga noen riper i gulvet. Dummeste jeg har hørt.

For det første - normal slit og elde kan han ikke kreve erstatning for. 

For det andre skal det også gjøres aldersfradrag ved en evt. erstatning. Dersom gulvet er 10 år gammelt og si for eksempel har en forventet levetid på 20 år, så kan du ikke belastes for mer enn halvparten. Hvis dere "spanderer" et nytt gulv på han har dere øket verdien på leiligheten hans. 

Krev å få dokumentasjon på når gulvet er lagt, og å få en rapport fra en nøytral tredjepart som har vurdert om det er vannskade eller lignende. Det må utelukkes at dette ikke er en forsikringssak. Typisk dersom han har hatt en vannskade. Han kan heller ikke legge et dyrere gulv. 

Utleier har også en tapsbegrensningsplikt. 

Sjekk om innboforsikringen dekker rettshjelp og ring en advokat. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan han ikke kreve. Ingen får sette inn nytt kjøkken pga noen riper i gulvet. Dummeste jeg har hørt.

For det første - normal slit og elde kan han ikke kreve erstatning for. 

For det andre skal det også gjøres aldersfradrag ved en evt. erstatning. Dersom gulvet er 10 år gammelt og si for eksempel har en forventet levetid på 20 år, så kan du ikke belastes for mer enn halvparten. Hvis dere "spanderer" et nytt gulv på han har dere øket verdien på leiligheten hans. 

Krev å få dokumentasjon på når gulvet er lagt, og å få en rapport fra en nøytral tredjepart som har vurdert om det er vannskade eller lignende. Det må utelukkes at dette ikke er en forsikringssak. Typisk dersom han har hatt en vannskade. Han kan heller ikke legge et dyrere gulv. 

Utleier har også en tapsbegrensningsplikt. 

Sjekk om innboforsikringen dekker rettshjelp og ring en advokat. 

Leiligheten var ny og ubebodd når vi flyttet inn, utleier har selv vært med å bygge disse leilighetene. 
Men, han er kjent for dårlig håndtverk, og han bruker billige materialer. Takstmannen han har brukt er tidligere ansatt, og nærmeste nabo🙄

Vi er i kontakt med leieboerforeningen, så håper på hjelp derifra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg trodde først det var sprekker av fukt, men kanskje dette er designet for å få laminat til å se ut som trebord, sånne flotte dyre furuplanker eller noe? 

AnonymBruker
Skrevet
mae1234 skrev (4 minutter siden):

Leiligheten var ny og ubebodd når vi flyttet inn, utleier har selv vært med å bygge disse leilighetene. 
Men, han er kjent for dårlig håndtverk, og han bruker billige materialer. Takstmannen han har brukt er tidligere ansatt, og nærmeste nabo🙄

Vi er i kontakt med leieboerforeningen, så håper på hjelp derifra.

Har du andre bilder hvor gulvet er med? Ser hele gulvet ut til å ha de sprekkene? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...