AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Hvis alt går igjennom kan det hende jeg blir eier av en andelsleilighet. Fellesgjelden er nå ca 101 000 kr . Månedskostnadene er rundt 2 800kr . Bør jeg da takke ja til boligkjøperforsikring? Sameiet har jo husforsikringen ifra før, og jeg skal tegne innboforsikring. Er det så nødvendig med boligkjøperforsikring i tillegg da? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 17123...e3e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 https://eiendomsmegler.no/boligkj%C3%B8perforsikring Anonymkode: 09939...ca1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Hvis det er store feil og mangler på boligen som selger ikke har opplyst om, kan boligkjøperforsikringen komme til nytte. Men som regel hører man jo bare om de tilfellene der forsikringsselskapet nekter å gi medhold og ikke utbetaler en dritt, nesten uansett hva som var feilen.... Anonymkode: 84c4b...c0f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Det er svært uvanlig at man får noe dekt via boligkjøperforsikringen, nærmest uansett hva det måtte være. Det er alltid noe ansvarsfraskrivelser, liten skrift og annet tvilstilfeller som gjør at din sak blir avslått. I praksis trenger du det heller ikke. Kan du dokumentere på en god måte at selger har holdt tilbake informasjon som har gitt dere medutgifter, så er advokat og retten veien å gå. Det må du ofte selv med boligkjøperforsikring også. Anonymkode: 33cf9...ef0 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 Vi kjøpte ikke det. Huset så ut som det var i god stand, og tilstandsrapport var detaljert. Vi var ganske sikre på at vi ikke kom til å finne noe tull med huset. Anonymkode: ff2b3...c91
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Jeg kjøpte ikke. Vi er begge jurister og vurderte at de 10 000 kr ville vi aldri få noe igjen for. Anonymkode: e265c...2f5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Her utnyttes dragsug-effekten; du skal allerede bruke millioner på bolig, hva betyr 15000 på en forsikring? Den dekker jo kun saksomkostninger, reelle utgifter må du stå for selv. Anonymkode: fbbef...26c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Jeg hadde ikke gjort det på en andelsleilighet. Har forså vidt heller ikke gjort det på en enebolig nå. Takstrapportene er såpass omfattende, at en slik forsikring er lite verdt, i mine øyne. Anonymkode: 4e83a...77c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Vi hadde hjelp boligforsikring og betalte 10000,- for å være på den sikre siden men fikk ikke noe ut av den så ubrukelig og bortkasta Anonymkode: 023b2...c0c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjøpte ikke. Vi er begge jurister og vurderte at de 10 000 kr ville vi aldri få noe igjen for. Anonymkode: e265c...2f5 Interessant. Anonymkode: 1b8d1...027
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 Nei. Om du setter deg inn i hva den dekker, vil du også se innboforsikring dekker det samme. Advokathjelp ved tvist. Anonymkode: 1cf37...2dc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis alt går igjennom kan det hende jeg blir eier av en andelsleilighet. Fellesgjelden er nå ca 101 000 kr . Månedskostnadene er rundt 2 800kr . Bør jeg da takke ja til boligkjøperforsikring? Sameiet har jo husforsikringen ifra før, og jeg skal tegne innboforsikring. Er det så nødvendig med boligkjøperforsikring i tillegg da? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 17123...e3e For det første, så må du forstå hva en boligkjøper forsikring er for noe. Det har ingen relevans at borettslaget har husforsikring (byggforsikring). Det som faller inn under den forsikringen, gjelder deg helt uavhengig av boligkjøperforsikring. Punkterer et vindu, dekkes dette av forsikringen. Og er det punktert ved overtagelse, trenger du ikke boligkjøperforsikting for å få det dekket. Det er det mer nyttig å sammenligne innboforsikringen og boligkjøperforsikringen, og da spesielt rettshjelpdekningen i innboforsikringen. Sistnevnte gir deg dekning hvis det oppstår en tvist mellom deg og selger. Dvs noe dere er uenige om og ikke finner en minnelig løsning på. F eks at du flytter inn og oppdager at det nyoppussede badet som ble påstått oppusset av fagfolk for 3 år siden, ble oppusset av "faglige venner", og sluket er utett. Da trenger du egentlig ikke boligkjøperforsikringen, for rettshjelpen i innboforsikringen vil kunne hjelpe deg. I innboforsikringen er det en egenandel på denne "retten", som oftest 10 000 - 20 000, deretter 20%. Så da må du sammenligne med hva boligkjøperforsikringen koster deg, egenandelen der og hvor sannsynlig, utifra den informasjonen du har fått av kjøper, du tror du vil få behov for slik ekstra forsikring. Anonymkode: 41c02...453 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Jeg valgte å ikke bruke det. Det er bortkastet penger så lenge du har god innboforsikring. Når du har behov for det, så vil det bare bli et irritasjonsmoment om hvor lite behjelpelig den forsikringen faktisk er. Så lenge du har innboforsikring, som er god nok, så skal det ikke være nødvendig med en boligkjøperforsikring. For det er jo ikke en forsikring på lik linje som innboforsikring og husforsikringen til sameiet.... det er jo direkte knyttet til kjøp av boligen og varer i 5 år. Jo lengre tid det tar etter kjøp, jo vanskeligere blir det å bevise at problemet skyldes forrige eier. Så da blir det ord mot ord og du kommer ingen vei. Du er jo i tillegg dekket av egen innboforsikring om noe skal oppstå, så da er det bortkastet penger å ha denne ekstra forsikringen. Så lenge du gjør jobben din med å lese prospektet og all dokumentasjon, fokuser på bad og kjøkken, våtromsrapporten og alt det der. Og du sjekker ut boligen skikkelig ved visning og ikke bare går å ser på overfladiske ting. Så skal det litt til å bli lurt, om du blir lurt at det er løgn og svindel om store feil så har du jo dokumentasjonen tilgjengelig på å bevise at du har blitt løyet til og om noe ikke er bra nok gjort, og noe skjer om 1 år. Så har du jo dokumentasjon på tilstanden i boligen og som sagt, du har innboforsikring. Så å rette ansvaret mot forrige eier skal ikke være så vanskelig, selv uten boligkjøperforsikring. Nå er jo reglene for dokumentasjon ved kjøp/salg mye strengere og da blir det i alle fall enda mindre verdt å ha en slik forsikring. Jeg ville ha sagt at nei, ikke nødvendig. Så lenge du har skikkelig innboforsikring. Det er skremmende mange som ikke har det elementære innenfor forsikring, som innbo og reiseforsikring. Fatter ikke at slike folk sover godt om natten. Så les din egen innboforsikringsavtale før du tegner noe ekstra, og google det og les. Eksperter fraråder det også. Anonymkode: 188f9...5cc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 takk for gode svar alle sammen. er litt fersk på boligmarkedet generelt men lærer alltid noe nytt hver dag som med nybygg er det 5 års garantitid. men finnes det noe garantitid i gamle andelsleiligheter? i såfall hvor inngår denne garantitiden? Anonymkode: 17123...e3e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 Jeg kjøpte ved kjøp av andelsleilighet, angrer ikke. Viste seg at selger hadde solgt mer enn hva som var selgers sitt. De mente jeg måtte ta det med styret i borettslaget,og at de var uten skyld fordi det var et dødsbo og de ikke visste bedre. Jeg ga saken til forsikringsselskapet. Innboforsikringen ville ikke ha dekt denne tvisten. Etter over et år med frem og tilbake mellom advokatene endte jeg opp med et forlik der jeg fikk godt over 100tusen fra selger og alle parter dekket egne omkostninger. Utover prisen på selve forsikringen så kostet det meg ikke én krone. Hadde jeg ikke hatt forsikringen så hadde jeg ikke hatt råd til å legge ut for advokat eller å dekke egne saksomkostninger. Så jeg kommer aldri til å droppe den forsikringen. Anonymkode: 25965...abc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 Du må slutte å skrive spørsmålene med svart bakgrunn, det er slitsomt å lese. Du har heller ikke forstått hva boligkjøperforsikring er, begynn der. Anonymkode: f8b91...a41
Drizzt Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): takk for gode svar alle sammen. er litt fersk på boligmarkedet generelt men lærer alltid noe nytt hver dag som med nybygg er det 5 års garantitid. men finnes det noe garantitid i gamle andelsleiligheter? i såfall hvor inngår denne garantitiden? Anonymkode: 17123...e3e På generelt grunnlag vil jeg anbefale det. Vi hadde veldig godt nytte av det da huset vi kjøpte hadde 1 vesentlig skjult mangel som ikke var omtalt i tilstandsrapport og vi ikke kunne sjekke selv på visning. Vi fikk masse gratis advokathjelp og advokatfirma tok seg av saken. Vi fikk til slutt avslag på prisen og utbedret mangelen selv. Betalte ikke en krone til advokat og prisavslaget dekket omtrent hele reparasjonen Jo eldre boligen er, jo flere mangler kan det være. Samtidig som du må regne med en del slitasje på gamle boliger. Jeg vet ikke om den konkrete leiligheten og om en annen forsikring dekker det allerede. Ingen vits å være dobbelt forsikret for samme ting. Endret 3. juli 2022 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Jeg har kjøpt det hver gang jeg har kjøpt bolig, og tenker at har du ikke råd til det så har du ikke råd til å ta uforutsette utgifter som dukker opp pga mangler. Jeg kjenner noen som er i full krangel med de som solgte, som ikke skrev om store konstruksjonsfeil på boligen. Her er det snakk om millioner i erstatning. Anonymkode: 695c3...f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå