Gå til innhold

Tips til bruk av hvalkjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske stor porsjon hvalkjøtt i fryseren, tror det er delt i serveringstykker. Hva i alle dager bruker jeg det til? Har bare smakt det en gang før, og da kokt i brunsaus og det var ikke noe som frister til gjentagelse. Aner ikke noe om steke/koketid heller, så hvis noen kan informere om det blir jeg glad :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steke det som biff etter at det er vendt i mel.

Kutte opp i biter, og steke sammen med grønnsaker, bla sjalottløk, gulrot mm. Lag fløtesaus og server med ris.

Skrevet

Jeg pleier å ha strimlet hvalkjøtt (evt blandet med kjøttdeig/karbonadedeig) i hjemmelaget lasagne.

Lasagneplater

---

Kjøttsaus:

2 løk

2 ss smør/olje til steking

300 g kjøttdeig/karbonadedeig/kvalkjøtt

1 fedd hvitløk

1 ss hvetemel

3-4 ss tomatpuré(liten boks)

1 boks hakkede tomater

2 dl vatn

1 kjøttbuljongterning

Urtekrydder(oregano, basilikum, timian, merian)

Muskat

Salt og pepper

---

Ostesaus:

3 ss margarin

4 ss hvetemel

8 dl melk

Salt og pepper

2+1 dl revet ost

Rens og hakk løken. Surr den i smør/olje til den blir myk, men uten at den tar farge. Tilsett kjøttet og stek det under omrøring til det blir grått og grynete. Tilsett mel, tomatpuré, presset hvitløk, vann og en buljongterning. Smak til med ulike urtekrydder, muskat, salt og pepper. La sausen småkoke under lokk minst 10 min., mens du lager ostesausen:

Smelt smøret i en kjele, rør i melet og spe med melken. Rør godt og la sausen koke i 4-5 min. Smak til med salt og pepper. Bland inn 2 dl av den revne osten.

Smør en ildfast form. Legg lasagneplatene, kjøttsausen og ostesausen lagvis. Avslutt med ostesaus, og dryss resten av den revne osten på toppen.

Steik formen ved 250*C i ca 15 min.

Server lasagnen nystekt med en grønn salat og evt. franske baguetter.

En annen oppskrift er strimlet hvalkjøtt i sursøt saus (Uncle Ben's glass) servert med ris. Knallgodt!

Det viktigste er unngå at det koker! Jeg understreker; det skal IKKE kokes! ;o)

Skrevet

faren min bruker å enten marinere "biffstykker" og steke dem i stekovnen (med ris, brød og salat til), eller å lage en gryterett, som jeg selvfølgelig ikke husker hva inneholder...

Skrevet

Masse oppskrifter her!

Den viltgryten med skogsbær i som det er oppskrift på der, er kjempegod. Hvalkjøtt er godt, men du passe på ikke koke/steke det for lenge.

Skrevet

Skjær det i syltynne skiver (mye tynnere enn til vanlig biff), ha på noe salt, pepper og evt. annet krydder, før du steker det raskt i panne, bare noen sekunder på hver side. Da blir kjøttet mørt og saftig, og de tynne skivene gjør at "hvalsmaken" ikke blir så overveldende, dersom du ikke er helt fortrolig med den.

Serveres med hjemmelaget potetsalat - nydelig! :) (Faktisk akkurat det vi hadde til middag i går.) Det blir for øvrig enda bedre om du griller sånne tynne skiver, men det er vel ikke akkurat sesong for grilling nå.

Det aller viktigst når det gjelder steketid, er at kjøttet ikke må steke for lenge, da blir det tørt, seigt og traurig.

Skrevet

Hvalkjøtt kan du fint bruk i wok også. Det har jeg gjort noen ganger og blir kjempegodt da kjøttet ikke rekker og bli overstekt og seigt.

Skrevet
:sikle: Hvalkjøtt er jo kjempegodt - så heldig du er!
Skrevet

Takk for mange gode tips. Da trur jeg det blir hvalwok på oss i løpet av helga :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...