Gå til innhold

Folinsyre

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå vært på apoteket og kjøpt meg en boks med folinsyre. Det har jeg nemlig lest her inne at man skal ta hvis man planlegger å bli gravid. (Eh... For det er vel det samme som folat?) Det jeg lurer på er hvor lang tid før graviditeten (den planlagte, vel å merke) skal man begynne å ta disse pillene? Er det skadelig å ta de for lenge?

Takker for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Det anbefales at du tar dem fra du slutter med prevansjon, og ut de første tre månendene av svangerskapet (Ja, folinsyre og folat er det samme, også omtalt som folsyre). Du vet jo ikke hvilken måned det er du blir gravid, så straks det er mulig at du KAN BLI gravid (altså, du har sex uten prevansjon), så skal du begynne.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann:)

Nå er det faktisk også bevist (hørte det på nyhetene en dag, husker ikke hvilken) at B12 er uhyre viktig for fosteret, i likhet med folat. og B12 og B6 styrker opptaket av folat.

men verken folat, B12 eller B6 bør tas alene, da B vitaminene er en gruppe som alltid opptrer sammen i naturen, og som er en kjede som reagerer sammen i kroppen.

du styrker ikke en svak kjede ved å kun tilføre ett ledd, så jeg ville heller tatt en B komplex istedetfor å ta folat alene, da har du hele grunnlaget i orden:) eller 2 multivtiaminer (naturlige), da har du hele basisen.

klemmer fra Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matahari offline

Iset; det du skriver er veldig interessant. Men jeg har ikke funnet noen egne "alt-i-ett-bokser" med b-vitaminer og folat. Eneste jeg fant var omega3 og folat. Men det har vel ingen betydning om jeg tar b-vitaminer separat, i tillegg til folat? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, B vitaminer er vannløselige, men de KAN virke forgiftende i større mengder, men da snakker vi om MENGDER. B komplex har de både på apoteket og på helsekosten. jeg kan spesielt anbefale Spektro Mega B Stress, den er knallbra, og inneholder magnesium også, noe som virker avslappende på muskler og ledd, og noe de fleste faktisk har mangel på.

en annen ting, A og E vitaminer, og fettsyrer er faktisk uhyre viktige under et svangerskap (og ellers) fordi mangel på dette kan føre til aborter og vevsforandringer i livmoren. og nå er det engang slik at naturen ikke lenger kan gi oss det vi vil gjennom maten pga menneskenes uansvarlige håndtering av den, gjennom bla kunstig gjødslinog, forurensnin osv. og i disse dager trenger vi også mer antioksidanter enn før, pga økt medisinbruk, forurensning, raffinert mat, salt, sukker osv.

Det jeg egentlig vil anbefale her er multivitaminer. kan anbefale 2 stk Spektro hver morgen rett ETTER frokost, sammen med et godt omega 3-6-9 preparat. dette får du på helsekosten:) det er litt dyrt, men grunnen er at det er dyrereå produsere NATURLIGE vitaminer enn syntetiske (som vitamineral, kostpluss, vitaplex osv), og kroppen tar opp natirlige vitaminer 1000 ganger bedre enn syntetiske. så du får det du betaler for:)

er ikke meningen å reklamere her, jeg nevner merkevarer rett og slett pga at jeg har sjekket opp dosene her på bla gravide, og at de er helt trygge å ta:)

klemmer fra Iset (har eksamen i vitamin/mineral/urtelære) :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhild ikke innlogget

med fare for å tråkke noen på tærne - IKKE TA 2 MULTIVITAMINTABLETTER!!! Disse inneholder både fett- og vannløselige vitaminer - (A og D er fettløselig, mens B og C er vannløselig). Dersom kroppen får for mye av vannløselige vitaminer tilført, så skilles de ut via urin. De fettløselige vitaminene hoper seg opp i kroppen, og som alt annet - for mye eller for lite er ikke bra! Det er skrevet en del om dette på dr.online - og jeg har forstått det dithen at for mye fettløselige vitaminer kan være skadelig for fosteret..

Ta derfor en multivitamin tablett + en folat tablett (så reklame i siste KK for en multivitamin for gravide - som inneholder nok folat - 4mg - da slipper du begge deler), og gjerne tran/trankapsler.

lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan vil begynde med lykke til :) Det er veldig vigtigt med vitaminer før og efter svangerskab har man varieret kosthold ( og spiser sundt) skulle det ikke være nødvendigt udenfor svangerskabet, men når man har en lille ekstra at ta vare på så må man spise forlinsyre og multitabs af en eller anden slaks, noen bliver også nød til at tage jerntilskud da blod procenten daler. Kroppen er så genial at du kan faktisks spise dobbelt op af vitaminer og andre mineraler kroppen tager det den har brug for og resten udskelles i urinen så man får aldrig for meget af noet anderledes man spiser et halvt glas men ingen er så tossede at gøre slikt. Så tilbage til forlinsyren, forlinsyren er vigtig for benbygning til den lille ny, mange siger man skal spise dem fram til 3 måned, jeg selv har altid spist dem igennem hele svangerskabet og jeg har 3 store sunde jenter og en lille tas på vej så de har helt sikkert ikke taget skade av det så spis du i vej :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Rettelse, enkelte vitaminer KAN man få for mye av, når man går gravid kan det være FARLIG. F.eks er for mye A vitaminer knyttet til fare for fonsterskader (dette har jeg direkte fra lommelegen.no som har skrevet dette, jeg lette det opp en gang til for å være HELT sikker)

Om du er i tvil, spør legen, eller spør på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du tar en multivitamin og en B-kompleks tablett dagleg får du i deg nok folat. Der er 200 mikrogram i kvar tablett. Du bør ikkje ta 2 multivitamin tabletter p.g.a. A vitamin som ikkje er bra i store mengder.

Folat over lengre tid hemmer også opptaket av B12 vitamin i kroppen.

Start månden før du planlegger å bli gravid så fortsetter du bare til du er minst 3 månder på vei. Etter det er det nok med vanlig multivitamin. Ikkje ovedriv vitamin inntaket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild: jeg har faktisk EKSAMEN i vitamin/mineral lære, og vet endel om dette. dosene i Norge ligger fra 5-10 ganger lavere enn i andre land, derfor kan man være svært sikker på at man IKKE får for mye dersom man dobler multivitaminene. og de dosene jeg anbefaler her, kan dere TRYGT ta for god fisk!:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild: jeg har faktisk EKSAMEN i vitamin/mineral lære, og vet endel om dette.

Ble bare litt nysgjerrig på hva slags utdanning du har tatt den eksamenen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei:)

jeg har gått på Hhelsekost Fagskolen i Oslo:) kjempespennende, men uhyre mye å sette seg inn i. ikke lett skal jeg si deg, men så lenge det er spennende og interessant så er det jo greit:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada=) ikke innlogget

Iset har helt rett naar hun sier at man kan ta to multivitaminer uten skade. De dosene med A vitamin f.eks. i multivitaminer som selges i norge er tre ganger mindre enn helt vanlige multivitaminer som jeg har kjopt her i Australia.

Har ogsaa blitt anbefalt aa ta to multivitaminer av legen min (paa Volvat i Oslo) og jeg REGNER med at hun ikke hadde sagt det hvis det var farlig :ler: Maa bare nevne at jeg er sunn, frisk og ikke gravid.

Ps; for mye vitaminer er farlig uansett om man er gravid eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...