Gå til innhold

Sønnen kom hjem full i natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er 18 år, så er voksen. Han var så full at han bare ble liggende ute på gresset da han ble kjørt hjem. Var tilfeldig at jeg oppdaget han da jeg skulle slippe ut katten. Han hadde nok ellers blitt liggende ute. 
Det er jo sånn som kan skje, men dette er første gangen jeg ser han full, og syns det er litt ubehagelig at han har drukket seg så full. 
Jeg har ikke tenkt til å kjefte på han, men burde jeg si noe ang inntak av alkohol? Kjenner jeg kommer til å bli litt bekymret neste gang han skal på fest. 
Hva ville dere evt sagt om dere hadde sagt noe?

Anonymkode: 21d7f...693

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke moraliser eller vær dømmende. Ta det heller med et lite smil. "Så du ble temmelig full i natt, så jeg?" Gjør det om til litt humor, han er antagelig flau nok som det er at du så ham slik.

Anonymkode: df20c...87e

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke moraliser eller vær dømmende. Ta det heller med et lite smil. "Så du ble temmelig full i natt, så jeg?" Gjør det om til litt humor, han er antagelig flau nok som det er at du så ham slik.

Anonymkode: df20c...87e

Nei, jeg skal ikke være moraliserende eller dømmende. Men, jeg vil jo helst ikke at han skal drikke seg så snydens full at han ikke klarer å ta vare på seg selv. 

ts

Anonymkode: 21d7f...693

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt det er sommer og ikke vinter. Kunne fort gått galt om han ble liggende i snøen f eks. Hadde sagt noe sånt, og bare bedt han prøve å begrense inntaket noe.

Anonymkode: cfad3...10e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så fint han kom hjem igjen👍🏻

Anonymkode: f3ff6...2b5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger ikke noen forelesning om alkohol, for han vet garantert en hel del om det i dag. 

Det viktige her er egentlig at du er støttende. Han skal vite at du/dere er der. Hadde jeg hatt en 18-åring i den tilstanden ville jeg kanskje spurt ham noe i retning av: hvilken av doene vil du ha for deg selv i dag? Han kan komme til å trenge den rett som det er... 

Anonymkode: 535ae...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er et sjokk for alle foreldre. I vårt hode er det jo den lille pjokken med fremtiden foran seg. Ikke en døddrukken 18 åring. Han har fortsatt fremtiden foran seg da.

Takk og lov at han har gode venner som kjørte han hjem.

Jeg tror jeg ville tatt en prat om akkurat det. Hvor viktig det er de tar vare på hverandre.

Jeg hadde vel også sagt noe om at jeg håper å aldri finne han slik igjen, men om han eller andre blir for fulle kan de ringe og du vil komme og hente. 

Anonymkode: 7dc2b...995

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært vinter, hadde han jo kunne dødd av dette. Og det bør han opplyses om..

Anonymkode: ebfdb...420

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha erter han for dårlig kontroll. Etterhvert ville jeg ha sagt at jeg blir bekymret når du drikker så mye, for jeg vil ikke at du skal drikke deg ihjel, bli liggende hjelpesløs. Også en liten liste på hvordan unngå det. Feks er det begynt å bli for mye, drikk mye vann

Anonymkode: 25cb8...c08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle har vært på grøftefylla og sovna ute. Det er derfor man er 18 år. Sikkert ikke så hyggelig som forelder, men sånn er livet!

Anonymkode: a45a4...65e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å snakke med ungdom om alkolhol- lære dem at de må ha fokus på å balansere inntaket med hvordan rusen virker på kroppen. Det skal litt erfaring til å mestre dette. Dagsformen har også mye å si. Å være uthvilt før fest er en stor fordel og å innta mat før fest. Å drikke mye vann mellom hvert glass og å ha fokus på å minske / stoppe inntaket når klokka nærmer seg natt. Spise nattmat og drikke vann før leggetid kan gjøre underverker og å tvinge seg til å være våken ei stund før leggetid. Ingen som fester ønsker å drikke så mye at de sovner eller ikke husker noe. 

Anonymkode: 26bc9...518

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle har vært på grøftefylla og sovna ute. Det er derfor man er 18 år. Sikkert ikke så hyggelig som forelder, men sånn er livet!

Anonymkode: a45a4...65e

Nei, jeg har aldri vært på grøftefylla og sovnet ute. 

Og jeg har blandet alkohol, tatt absinthe fire shots og drukket rett fra flasken.

Det handler mer om sikkerhet og vite hvor grensen går. Bestemmer man seg å drikke seg helt dritings så må man på forhånd finne ut hvem som skal passe på deg når det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Sovnet dritings på plenen? Gi grei beskjed om at han bør skjerpe seg, pluss at den som kjørte han hjem burde hatt en oppleksing i å ta vare på fulle folk. Dette er jo farlig. Ta det med humor? Nei. Kjeft? Nei. Grei beskjed! Noen gode alvorsprater har ingen vondt av. Jeg har vært dritings så mange ganger at jeg har ingen grunn til å moralisere den delen. Men både han og vennene hans burde få inn litt info om at på fest, drita, i fylla må man uansett ta vare på hverandre. Det siste jeg sier til ungene mine når de drar på fest er å sitere Leo Ajkic, kos deg men vit hva du får i deg, og ta vare på vennene dine. 

Anonymkode: 54487...1f3

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med mine unger, og synes det er rart at du lurer på om du skal gjøre det eller ikke. 

Ikke kjefte, men snakke om hva som er trygt, hva man drikker, ansvar for seg selv og andre, hva han selv tenker om situasjonen. 

Anonymkode: 35bf4...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han lærer nok etterhvert

Anonymkode: 540d0...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er 18, da er det bare og akseptere. 

Jeg ville nok snakket litt om å drikke seg dritings, og farene ved det. Så hadde jeg bedt han om å heller ringe meg, så henter jeg han neste gang.

Jeg har barn både over og under 18, og det er ikke lett å se barna ta dårlige valg :( 

Anonymkode: 3c1f9...e7b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hadde tatt samme alvorspraten som jeg ville tatt om han var 17. Det er ikke sånn at man automatisk blir fornuftig den dagen man fyller 18. Selv om han juridisk sett er voksen og du ikke kan bestemme over ham mer, så har du fortsatt stor innflytelse over ham, og han trenger fortsatt at du viser at du bryr deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alt for mange år siden jeg selv vaf 18, og noen alvorsprat tror jeg ikke funker.. han vet nok godt selv alle farene og at det ikke er bra å drikke for mye. Du kan heller si at han bare må ringe for å bli hentet når som helst og at det var godt det var sommer og ikke vinter nå.

Anonymkode: be158...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Han lærer, men snakk med han. Min sønn ble skikkelig full på nyttårsaften når han var 18. Mistet mobil og husker ikke noe fra den natta. Etter det har han aldri vært så full sier han. Nå er han 21 

Anonymkode: d6d71...c00

AnonymBruker
Skrevet

Er slik de lærer selv. Han tar det nok litt mer med ro neste gang. 

Anonymkode: f8222...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...