AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Vi har en baby på 7-8 uker og tenker at vi ønsker søsken med 2-3 år mellomrom. Det blir bhg start i aug 2023, før den tid har jeg tatt min del, felles del, ulønnet permisjon i 2 mnd og begge har tatt sine ferier for å få det til å gå opp. Jeg avslutter min periode med ulønnet permisjon, før far tar over.. deretter blir det ferier i juni- aug 2023. Spørsmålet mitt, er hvor lenge må man ha vært tilbake på jobb for å ha rett til full dekning i permisjon til nr 2 ? Evt hvor lenge må man ha vært i jobb for å kunne være sykemeldt i graviditet ? Jeg hadde svangerskapspenger og gradert sykemelding så og si hele svangerskapet sist, da jeg har en tøff psykisk og fysisk jobb. Når nulles sykepenger ut etter denne perioden? Har sett på nav, men synes det er vanskelig å forstå seg på..og ringe den tar jo 3 timer.. Anonymkode: 149ee...3d8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Det er vell 24 uker, ca 6 måneder man må jobbe Anonymkode: eb84f...0f7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Eller man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene Anonymkode: eb84f...0f7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene Anonymkode: eb84f...0f7 Går det ikke på inntekt da? Hatt pensjonsgivende inntekt 6 av 10 siste mnd. Anonymkode: 64474...113 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #5 Skrevet 3. juli 2022 Du kan gå rett fea en permisjon til en ny, foreldrepenger gir grunnlag for pensjon men om de er så tette at du ikke «rekker» å bli ferdig med den ene permisjonen vil siste den av den første slettes, den blir ikke bare forlenget Anonymkode: b023e...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #6 Skrevet 3. juli 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Går det ikke på inntekt da? Hatt pensjonsgivende inntekt 6 av 10 siste mnd. Anonymkode: 64474...113 Her tror jeg den ulønna delen vil ødelegge for opptjening av rettigheter. Kan ikke far ta ulønnet? Anonymkode: dbd4b...63e
Sunshineyellow Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Du må ha jobbet i 2 mnd før du har rett på sykemelding. Om du går rett fra permisjon til jobb, så gjelder ikke det. Men når du har ulønnet, så er det viktig å huske. Men du kan bruke sykt barn dager (usikker på om du må vente 1 mnd). Så du trenger bare å være litt tidligere før du har rettigheter til ny permisjon. Noen er heldige som er i god form under graviditeten, mens andre blir veldig dårlige.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her tror jeg den ulønna delen vil ødelegge for opptjening av rettigheter. Kan ikke far ta ulønnet? Anonymkode: dbd4b...63e Ts her Far tjener minst 4-500 000 mer enn meg.. så det taper familieøkonomien fint på. Men vi har ikke satt den ulønnede permisjonen helt ennå. Besteforeldre d eks, sa de kanskje var villig til å hjelpe til et par uker. Anonymkode: 149ee...3d8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 Sunshineyellow skrev (31 minutter siden): Du må ha jobbet i 2 mnd før du har rett på sykemelding. Om du går rett fra permisjon til jobb, så gjelder ikke det. Men når du har ulønnet, så er det viktig å huske. Men du kan bruke sykt barn dager (usikker på om du må vente 1 mnd). Så du trenger bare å være litt tidligere før du har rettigheter til ny permisjon. Noen er heldige som er i god form under graviditeten, mens andre blir veldig dårlige. Hva skjer hvis far tar permisjon først og så går jeg i ulønnet da ? Altså at jeg har jobbet de 15 ukene far er i permisjon. Justerer rettighetene seg annerledes da ? Anonymkode: 149ee...3d8
Sunshineyellow Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva skjer hvis far tar permisjon først og så går jeg i ulønnet da ? Altså at jeg har jobbet de 15 ukene far er i permisjon. Justerer rettighetene seg annerledes da ? Anonymkode: 149ee...3d8 Usikker på om du kan ta ulønnet før du er ferdig med permisjonen. Du kan sjekke ut om det kan lønne seg å ta ut ferie etter ulønnet. Evt så dropper du ulønnet og framskyver ny graviditet 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Ts her Far tjener minst 4-500 000 mer enn meg.. så det taper familieøkonomien fint på. Men vi har ikke satt den ulønnede permisjonen helt ennå. Besteforeldre d eks, sa de kanskje var villig til å hjelpe til et par uker. Anonymkode: 149ee...3d8 Ta den ulønnede i og ikke etter permisjon, da får du 6 mnd Anonymkode: 29885...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ta den ulønnede i og ikke etter permisjon, da får du 6 mnd Anonymkode: 29885...b0c Det forsto jeg ikke.. hva da 6 mnd ? Så man kan endre den planen som er sendt inn til nav ? Jeg er jo godt inn i permisjonen Anonymkode: 149ee...3d8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det forsto jeg ikke.. hva da 6 mnd ? Så man kan endre den planen som er sendt inn til nav ? Jeg er jo godt inn i permisjonen Anonymkode: 149ee...3d8 Ja, planen kan endres underveis Anonymkode: dbd4b...63e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Du har vel mulighet til å utsette permisjonen med ulønnet f.eks. hver 4. Uke, på den måten blir det litt mindre utbetalt fortløpende, men du taper ingen rettigheter. Anonymkode: 02d8c...ce8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 Det kom nye regler om dette 1 august. Se på nav foreldrepenger på facebook. De la nylig ut innlegg om nye regler. Du kan også sende de melding med spørsmålene. Mange her på kg forholder seg til regler som ikke lengre er gjeldende. Det viktigste er at dere må ha tatt ut all permisjon før nr 2 kommer Anonymkode: 5f17f...3f9 1
Stjerneku Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 Det kan være lurt å se på hvordan dere kan fordele permisjonen dere i mellom dersom du velger å gå i ulønnet permisjon en stund. I det man går i ulønnet permisjon over fire uker mister man i prinsippet opparbeidet rettigheter til sykepenger og rett til å bruke egenmelding. Har lest om tilfeller hvor kvinner har fått sykdomstilfeller innenfor en slik periode og dermed ikke har hatt rett på sykepenger. Dette er et punkt dere bør undersøke godt før dere velger løsninger. Jeg har også snappet opp et sted at når man er hjemme i permisjon med barn så er reglene noe annerledes enn det jeg skriver over her. Men jeg har ikke satt meg inn i det da det er noen år siden jeg var i samme situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå