Gå til innhold

Hvordan få mannen til å holde barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

for å pusse tennene? Vi har ei som blir 3 i oktober, og er klin fuckings umulig på de fleste punkt i livet. Hun nekter å pusse tennene, og ja vi har prøvd absolutt alt. Jeg ser allerede at tennene hennes har tatt skade av dårlig tannpuss. Far er for slepphendt med å tvinge henne med tannpussen, mens jeg prøver så godt jeg kan å holde med makt for å få det unngjort. Hvordan få han til å forstå at han må holde og tvingne for å få henne til å pusse tennene???

Anonymkode: be72d...6c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn i den alderen har et stort behov for å få bestemme selv hva som skal skje med dem og når, og å bruke tvang på barn vitner om en liten forståelse for akkurat dette. 
Det dere kan gjøre, er å la henne få ta ubetydelige valg som farge på genseren, hvilken bok som skal leses osv. Da er det ofte mye lettere å gjennomføre de viktige tingene som tannpuss og generelt stell. 

Hos oss hjalp det å forklare hva som skjer med tennene om de ikke pusses, godt hjulpet av Karius og Baktus. Hun fikk også lov til å pusse først, før vi tok over. 

Prøv så langt det går å samarbeide med barnet. Å se barnet sitt som «klin fuckings umulig» er lite hensiktsmessig og skaper avstand mellom dere. Hun opplever seg antagelig lite forstått og viser det på den eneste måten hun kan- ved å nekte å bli påtvunget noe som skjer mot henne og hennes kropp. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

for å pusse tennene? Vi har ei som blir 3 i oktober, og er klin fuckings umulig på de fleste punkt i livet. Hun nekter å pusse tennene, og ja vi har prøvd absolutt alt. Jeg ser allerede at tennene hennes har tatt skade av dårlig tannpuss. Far er for slepphendt med å tvinge henne med tannpussen, mens jeg prøver så godt jeg kan å holde med makt for å få det unngjort. Hvordan få han til å forstå at han må holde og tvingne for å få henne til å pusse tennene???

Premiering? Etter puss.....samt prate om MYE på dagtid til barnet  hvorfor tannpuss er viktig , GJØRE avtale med ho, gi dette npen uker, prøv å være rolig ved tannpuss.....

Anonymkode: 9e467...be7

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er ilke barnet umulig, det skal få egen vilje, det er vel bra hun ikke blir dørmatte?? Les om trassalderen på internett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvang må bare gjøres ved fullstendig krise.....la henne se karius og baktus på tv, snakk med henne mye om hvorfor tannpuss er viktig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere har helt feil fremgangsmåte. For det første er hun i en alder hvor hun trenger å få bestemme selv, for det andre er hun for liten til å tenke konsekvens, for det tredje forbinder hun nå tannpuss med noe uhyggelig. Som andre skriver snakk om tannpuss, vær rolig og tålmodig på kvelden, la hun forsøke å pusse selv, syng pussesangen til fantorangen og si at når den er ferdig er dere ferdig, la hun pusse dine tenner mens du pusser hennes, ha to tannbørster så hun kan velge hvilken tannbørste, vær bestemt på at hun skal pusse tenner og vis forståelse for at hun ikke har lyst uten å gi etter. Dette er bare noen råd. Og husk at hver dag må dere gjøre det slik. Det er ikke slik at hvis man prøver en gang og det ikke funker da så er det bare å gi opp. Det er ingenting som er en rask løsning med et barn. Akkurat nå bør dere kanskje snakke om hvordan tannpuss har vært i det siste og forklare at slik skal det ikke være lengre, slik at hun ikke er redd for å pusse tenner fordi hun må gjøre det inder tvang.

Anonymkode: 99f64...be9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (9 timer siden):

Barn i den alderen har et stort behov for å få bestemme selv hva som skal skje med dem og når, og å bruke tvang på barn vitner om en liten forståelse for akkurat dette. 
Det dere kan gjøre, er å la henne få ta ubetydelige valg som farge på genseren, hvilken bok som skal leses osv. Da er det ofte mye lettere å gjennomføre de viktige tingene som tannpuss og generelt stell. 

Hos oss hjalp det å forklare hva som skjer med tennene om de ikke pusses, godt hjulpet av Karius og Baktus. Hun fikk også lov til å pusse først, før vi tok over. 

Prøv så langt det går å samarbeide med barnet. Å se barnet sitt som «klin fuckings umulig» er lite hensiktsmessig og skaper avstand mellom dere. Hun opplever seg antagelig lite forstått og viser det på den eneste måten hun kan- ved å nekte å bli påtvunget noe som skjer mot henne og hennes kropp. 

Men vi har gjort og gjør alt dette allerede, men det er fremdeles blånekting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Premiering? Etter puss.....samt prate om MYE på dagtid til barnet  hvorfor tannpuss er viktig , GJØRE avtale med ho, gi dette npen uker, prøv å være rolig ved tannpuss.....

Prøvd. Fungerer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Tvang må bare gjøres ved fullstendig krise.....la henne se karius og baktus på tv, snakk med henne mye om hvorfor tannpuss er viktig

Prøvd. Fungerer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere har helt feil fremgangsmåte. For det første er hun i en alder hvor hun trenger å få bestemme selv, for det andre er hun for liten til å tenke konsekvens, for det tredje forbinder hun nå tannpuss med noe uhyggelig. Som andre skriver snakk om tannpuss, vær rolig og tålmodig på kvelden, la hun forsøke å pusse selv, syng pussesangen til fantorangen og si at når den er ferdig er dere ferdig, la hun pusse dine tenner mens du pusser hennes, ha to tannbørster så hun kan velge hvilken tannbørste, vær bestemt på at hun skal pusse tenner og vis forståelse for at hun ikke har lyst uten å gi etter. Dette er bare noen råd. Og husk at hver dag må dere gjøre det slik. Det er ikke slik at hvis man prøver en gang og det ikke funker da så er det bare å gi opp. Det er ingenting som er en rask løsning med et barn. Akkurat nå bør dere kanskje snakke om hvordan tannpuss har vært i det siste og forklare at slik skal det ikke være lengre, slik at hun ikke er redd for å pusse tenner fordi hun må gjøre det inder tvang.

Prøvd. Fungerer ikke. Vi har holdt på med akkurat dette i snart to år nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hade jeg hatt noen råd skulle jeg delt dem, for vi stod i akkurat det samme alt for lenge. Det gikk heldigvis over rundt 3 år, fikk seg en ny runde rundt 3.5 år (ble storebror), men nå går det knirkefritt. Vi måtte egentlig bare stå i det. Føler vi forsøkte ALT. Noen ting kunne funke en liten stund, som å velge egen tannbørste eller tannkrem på butikken (ja, vi har sjuke mengder barnetannbørster og barnetannkrem i huset) eller å synge fjasete versjoner av tannpussesanger (det blir ikke hull av en promp som er ren er en klassiker 😂), men de aller fleste dager låste jeg bena hans mellom mine, holdt ham tett inntil meg på fanget, pusset og sang til vi var svette begge to 🤪😂 Du har min fulle sympati - og mannen din må bare føkkings skjerpe seg, for han gjør det verre ved å vise henne at det er mulig å slippe unna! Det er å være en dårlig forelder på området tannhelse tenker jeg..

Anonymkode: 8f494...f17

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere sett på råtne tenner?? Det gjorde virkelig susen her!! Barnet ønsket ikke stygge råtne tenner, og tannpuss går ganske greit!

Anonymkode: f84a6...413

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det en del å gi MYE bestemmelsesrett på andre ting, virkelig tullete mye. Og bekrefte + møte datterens veldig sterke behov for selvbestemmelse. 

Det gjorde (gradvis) behovet hennes for å bli sinna-blekksprut ved tannpuss litt mindre. Hun er fortsatt (8 år) utrolig selvgående og autonom - men med en langt større grad av fornuft 🤪

Anonymkode: 16376...51f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk følgende tips fra en tannlege: Sett deg på gulvet og legg barnet med hodet opp mellom lårene dine. Legg barnets armer under lårene dine, og puss i vei. Jo mer barnet skriker, jo mer gaper det. Neste kveld får barnet velge om det skal pusse tennene mens det står/sitter eller når det ligger. Hold på sånn til barnet velger å stå/sitte. Tar gjerne bare 2-3 dager. Snakk også med barnet om at du må gjøre det på denne måten siden hen ikke vil pusse frivillig. 
Er brutalt men effektivt. Og heller ikke mer brutalt enn å måtte holde det fast mens det står eller sitter. 

Anonymkode: 0d730...9a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvd. Fungerer ikke. Vi har holdt på med akkurat dette i snart to år nå.

Det har dere ikke for du sier jo selv at dere bruker tvang.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere har prøvd alt. Hvor lenge prøvde dere hver enkelt ting? Og holdt dere da dere til en ting av gangen over tid? Får barnet mange ja ellers i løpet av dagen? Eller går det mye i nei og at ting ikke er lov? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En treåring er ikke «umulig «. Tannpuss burde dere gradvis vennet henne til fra hun fikk sin første tann.  Aldri måttet bruke tvang på mine . Overtale og forklare , ja. Men aldri tvang 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår som ekstremt utålmodig og upedagogisl. Altså dømt til å feile…

Ta deg sammen Og bruk hodet! Dette har du ikke forsøkt nok, men det er det eneste som faktisk fungerer. 

Anonymkode: abb15...1a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk følgende tips fra en tannlege: Sett deg på gulvet og legg barnet med hodet opp mellom lårene dine. Legg barnets armer under lårene dine, og puss i vei. Jo mer barnet skriker, jo mer gaper det. Neste kveld får barnet velge om det skal pusse tennene mens det står/sitter eller når det ligger. Hold på sånn til barnet velger å stå/sitte. Tar gjerne bare 2-3 dager. Snakk også med barnet om at du må gjøre det på denne måten siden hen ikke vil pusse frivillig. 
Er brutalt men effektivt. Og heller ikke mer brutalt enn å måtte holde det fast mens det står eller sitter. 

Anonymkode: 0d730...9a0

Hvis ikke noe av det andre funker ts. Så hadde jeg gått for dette. Tvang må til, det er for barnets beste. Jeg brutalt vasket håret til mitt barn, når det nektet under trassalder. Rart naboen ikke ringte barnevernet på meg😅 Alternativet er mye verre, tross alt. Ring tannlege å få råd også. Slik at du ikke får problemer senere også

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi må holde fysisk 50% av gangene. Tannpuss er ikke frivillig. Noen ganger funker det å samarbeide, andre ganger er det blånekt og da må vi holde.

Anonymkode: 7293c...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...