Gjest Overkommer Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Si at man tar en linjal da, og den har millimeter, så er jo millimeteren ikke helt nøyaktig også, og tok man noe under en millimeter også, så ville ikke det ha vært helt nøyaktig heller, det er dette som er problemet med matte fundementalt, det er ikke nøyaktig, det er derfor rasjonelle folk sliter mer med matte også enn andre på skolen, ikke bare fordi læreren forklarer ingenting om hvordan det fungerer, men fordi det aldri er helt nøyaktig, det er et irrasjonelt emne da siden man aldri kan bli det helt nøyaktig, det er bare oppfunnet grovt for å kunne bygge enkle hus før i tiden, men i senere tid så har folk fått det for seg at det er for noe annet også, at det er viktig da, men til og med en kunstner kan si at han kan lage hva som helst uten matte også bare ved øyemål
MyMichelle Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Det innlegget minner meg om William Faulkner sin skriving. Forøvrig så var jeg dårlig i matte, og ikke nevneverdig rasjonell heller.
Gjest Adobyen Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 (endret) Det var et rart innlegg. Irrasjonelt med linjal? På skolen hadde vi geometri, og da skulle vi ofte konstruere en figur etter oppgitte mål. Da brukte vi linjalen som mål for å tegne grunnlinjen, og så konstruerte vi videre, brukte passer og delte i vinkler. Vi satte også av mål fra linjalen med passeren. Satte streker etter en rett linje som vi tegnet inntil linjalen. Når figuren var ferdig, så var oppgaven å beregne diverse innhold og resultater og gjøre forskjellig ut fra de oppgitte målene på figuren. Jeg tegnet altså en figur som egentlig skulle brukes som utgangspunkt for selve oppgaven som gikk ut på å beregne areal på de enkelte deler av figuren ved hjelp av formler. Beklager rotete beskrivelse, og eksempelet mitt er nok innenfor barneskolen. Men hva er det som gjør meg irrasjonell eller rasjonell ved bruk av linjalen til å tegne en figur? Jeg har kun matte fra grunnskole og fagskole, dårlig karakter også, men klarer meg vanligvis med det i hverdagen. I hvilken situasjon er det så viktig å diskutere en millimeterstrek? Endret 3. juli 2022 av Adobyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå