Gå til innhold

Er dette senvirkninger eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far har blitt dårlig og sliter med pusten bare av å gå opp en trapp. Sover mye, spiser lite, hiver etter pusten og en tur til matbutikken kan slite han ut så han sover hele dagen etterpå. Lan bråvåkne av å ikke få puste og må sove sittende for å få til å puste.

Røntgen er tatt av lungene. Svar er ikke kommet enda. Han har forsøkt legevakt men blir avvist. Forsøkte lege(hastetime) men blitt avvist. 

Han mener det kan være senvirkninger av covid, men han har hostet konstant i fem år nå. 

Blir man egentlig bedre av senvirkninger av covid? 

Noen med erfaringer å dele?

Anonymkode: eb373...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette (sove sittende) høres ut som hjertesvikt. Årsak kan være hjerteinfarkt, COVID-hjertebetennelse, eller annet. Han må raskt til lege. Jeg ville oppsøkt legevakt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (2 timer siden):

Dette (sove sittende) høres ut som hjertesvikt. Årsak kan være hjerteinfarkt, COVID-hjertebetennelse, eller annet. Han må raskt til lege. Jeg ville oppsøkt legevakt 

Takk. Legesekretæren sa at «dette er covid senvirkninger og er normalt»… Hun burde aldri ha jobbet der…

AnonymBruker
Skrevet

Han kontaktet legevakta i natt, men fikk bare snakka på telefonen.

Nå hiver han etter pusten, får knapt snakke, har diaré og er i helt elendig forn men blir bare avvist. 

De sier bare at de venter til røntgenbildene kommer. Og får time først på legekontoret i morgen men han sliter og hiver etter pusten for å bare få til å puste. 

AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke fått time i morgen heller, men «må få ordnet time» sa de,  han forsøkte i hele forrige uke å få time.

Men ble avvist med at de har ingen ledige timer. Han får ikke puste og får ikke kommet inn på legevakta engang. Han har ikke corona. Hadde corona for månedsvis siden. Tatt test nå som er negativ. 

Han er i helt elendig form. Får knapt puste. Og får ikke kommet inn til lege eller legevakt engang. Norsk helsevesen….. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare møte opp på legevakta? 

Anonymkode: f833d...fa6

• Liker 1
Skrevet

ring ambulanse nå!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

de vil aldri avvise en som "hiver etter pusten".

Skrevet

Bare møt opp på legevakta, om han sliter med å puste og er i elending form, MÅ han ha legetilsyn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring 113 NÅ!!

En jeg kjenner slet veldig med lungene og pusten, men det var etter vaksinen. Han har ikke hatt covid. 

Anonymkode: debc0...a50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (1 minutt siden):

Si ikke det. Vi ble avvist da mitt barn fikk ett epilepsi anfall og hev etter pusten.

Anonymkode: debc0...a50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (7 minutter siden):

Eh jo, det gjorde de!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh jo, det gjorde de!

Da må du ta opp samtalen og sende den til mediene. Alvorlige pustevansker er OFTEST livstruende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring 113 med en gang! Han  trenger akutthjelp NÅ!

Anonymkode: ee178...5a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis lege og legevakt ikke vil hjelpe, og pasienten hiver etter pusten, så ringer man 113! Det kan være så mye forskjellig, alt fra "bare" astma eller covid-ettervirkninger til hjertesvikt, lungetrøbbel eller blodpropper i lungene.

Noen ganger må man bare mase, og ikke gi seg.

Anonymkode: c705b...e5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan går det TS?

Skrevet

Har han falt og skadet seg før dette skjedde? Jeg gjorde det tidlig i juni, og da virkelig hev jeg etter pusten og klarte ikke trekke pusten langt ned. Viste seg at det var blødning i leveren!

AnonymBruker
Skrevet

Nei han har ikke falt. Var hjertet og vann på lungene og er innlagt nå. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...