Gå til innhold

Transportere baby hjem etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 valgmuligheter:

Bilsetet som jeg har, fra 0-13 kg sies å være godt nok å frakte babyen hjem i, når det ikke er lange avstander (i mitt tilfelle ca 10 min å kjøre).

Men har også fått låne et sikkerhetsnett til å ha over bag.

Men: babyen ligger jo løst i bagen, noe som vel ikke er så bra ved en evt kollisjon? Det er vel ikke nok med bare et nett over, som beskyttelse?

Det er jo ikke noen seler i selve bagen...Seler er det i kombi-delen av Quinny-vogna mi, men ikke i bagen m.a.o.

:babygutt:

Hva bør jeg velge? Desember KAN jo være en kald måned, og i en bag er det jo også plass til en saueskinnspose, det er det ikke i bilsetet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg bag, med saueskinnspose. Absolutt best den første "lealøse" tiden. Selv om setet skal være bra for 0-13 kg, er det ikke godt å putte en nyfødt i det, for babyen må da nesten sitte.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt bilstolen. Det er jo det som anbefales av Trygg Trafikk også.

Med et pledd over blir det godt og lunt der også.

Skrevet
Selv om setet skal være bra for 0-13 kg, er det ikke godt å putte en nyfødt i det, for babyen må da nesten sitte.

Hva kan du vise til som sier dette?

Jeg fraktet Lillebanan hjem fra sykehuset i en bilstol. Og det satt han så langt derifra. Han lå godt ja. Snakket med de som jobbet på sykehuset, og de mente også at dette var det beste og sikreste, selv om bilturen var på ca 1,5 time.

Så 10 min skader i allefall ikke...

Skrevet

Hmmm...små nyfødte rygger er myke og bør ikke sitte i bilstol i det hele tatt. Som nyfødt er verken nakke eller rygg klar for å holde hodet selv om det støttes. Nettopp ved en bråstopp eller trafikkulykke vil nok det beste være å fanges opp i et nett.

Skrevet

Men nå er det sånn at fysioterapeuten anbefaler bag med nett, trygg trafikk anbefaler stol.

Skrevet

Norge er et av svært få land som tillater bruk av bag med nett i bil. Det er forbudt i Sverige fordi det ikke regnes som trygt nok. Jeg ville ikke tatt sjansen på å bruke det.

Skrevet

Bilstoler for nyfødte er designet for trygghet og at barnet ikke skal sitte, nettopp fordi de er så små.

Bag med nett over er ikke å anbfale sikkerhetsmessig.

Monteres bilstolen riktig - i baksetet og fremovervendt, ville jeg ikke vært i tvil og en gang vurdert bag.

Skrevet

Jeg ville valgt bilstol pga tryggheten. Og spesielt siden du ikke har mer enn 10 min. biltur.

Er ikke enig med FrøkenHobart at det må være bedre å fanges opp i et nett ved en evt. kollisjon. Det synes jeg strider mot all fornuft....

Skrevet

Jeg hadde aldri turd å frakte min nyfødte i bag med nett. En ting er at fysioterapeuter kanskje anbefaler det - for hvis det ikke skjer noen kollisjon er det jo klart bedre for babyen å ligge i en bag enn å sitte/ligge i en bilstol. For rygg og bekken er det en belastning for så små å sitte i oppreist stilling i lang tid. Men for meg er det aller viktigste - hva om det skulle skje noe på turen hjem. I en bag med nett vil babyen da få et stort trykk mot siden. Med de små skjøre nakkemusklene kan jeg ikke forstå at det skal gå bra. De ligger jo tross alt løst i en bag - og bagen er spent fast. Jeg villle mye heller satt babyen i bilstol 10 min er ikke lange turen. Stolen er konstruert for å ta imot trykket på best mulig måte. Og ved en kollisjon tror jeg babyen har mye større sjanser i en stol.

Når alt kommer til alt er det vel derfor vi sikrer barna i bil - i tilfelle det skulle skje noe.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt bilstol. Hva som helst kan jo skje og jeg synes heller ikke bag med nett høres så veldig trygt ut hvis det skulle skje en ulykke. Vi har brukt bilstol til alle våre 3 barn fra de var nyfødte.

De satt ikke rett opp og ned, de lå nesten i bilstolene, så det har faktisk aldri vært et problem.

Skrevet

OK tusen takk folkens, da er jeg ikke i tvil lenger :)

Bilstol må det bli!

Skrevet

Vi brukte bilstol. Aldri i livet om jeg hadde valgt nett. Og vi kjørte 30 minutter fra sykehuset og hjem. Smurfen sov fornøyd hele tiden.

Skrevet

Siden det her snakkes om HELT nyfødt barn, så er det nettopp det å "henge i stroppen" ved en bråstopp/ lett kollisjon som her vil bli i tøffeste laget for den nyfødte. En baby på 2-3 mnd er mere robust, men et kraftig selerykk for en nyfødt virker brutalt.

En "smadrekollisjon" vil vel beskytte selve barnestolen bedre enn bagen, så i såfall er jeg enig med dere.

Det merkelig nye jeg har sett nå er slike barnevogner du kan sette bilstolen rett oppi. Dermed får disse babyene sitte både i bil og på trilletur. Disse små nyfødtryggene får en tøff start på livet og kan trolig få belastningskader som vender tilbake senere i livet.

Skrevet

Ville valgt bag. Det gjorde vi til begge våre barn. Vi leide bag sele og så fikk vi puter til å ha inne i bagen også da som støtdemper. Brukte denne til minsten var 3 mnd og da ble bilstolen tatt i bruk.

Skrevet (endret)

Jeg leste nettopp et sted at bilnett skal bli forbudt i Norge fra nyttår eller en gang neste år.

*skal tro om jeg finner igjen det*

Jeg er stor motstander av bilnett og mener kjøringen/stopp og slikt MÅ legges opp etter babyen.

Endret av Cilla
Gjest mammaigjen
Skrevet

Ialledager hvordan er det dere kjører da? sa søsteren da jeg hadde samme dilemma når jeg skulle hjem fra sykehuset.. og diskusjonen var i full gang..

Vi hadde valget mellom begge deler.. men junior var så liten at vi valgte bag..når vi prøvde han i sete så seg liksom magen sammen og det tunge hodet på toppen dinglet litt tungt oppå kroppen i stol..enda vi la stolen godt tilbake..

Nå som junior har blitt litt større bruker vi bare stolen

Skrevet

Skjønner ikke helt hva slags stoler dere har da? De babystolene jeg har sett og brukt, så ligger babyen mer enn den sitter. Vår stol hadde eget innlegg for nyfødte, som støttet opp på sidene og rundt hodet.

Hadde aldri turt å kjøre ungen i vognbagen, kan jo like gjerne bare ha den på fanget da, like usikkert.

Mamma

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Ialledager hvordan er det dere kjører da? sa søsteren da jeg hadde samme dilemma når jeg skulle hjem fra sykehuset.. og diskusjonen var i full gang..

Ja, for den eneste muligheten for å havne i en ulykke er å kjøre stygt. Det fins jo ikke andre folk på veien... :roll:

Bilstol er det tryggeste. Vår kan legges/vippes bakover så langt at babyen nesten ligger helt på ryggen, med innlegg for nyfødte.

Skrevet
Jeg leste nettopp et sted at bilnett skal bli forbudt i Norge fra nyttår eller en gang neste år.

*skal tro om jeg finner igjen det*

Jeg er stor motstander av bilnett og mener kjøringen/stopp og slikt MÅ legges opp etter babyen.

I Sverige är inte nät tillåtet sedan flera år tillbaka - just för att babyn ligger "löst" i vagnen och kan skadas mot kanterna vid en krock eller bara vid en kraftig inbromsning.

Jag skulle satsa på ett babysäte - kanske med babyinlägg (som måste höra till stolen för att den fortfarande ska vara säker).

Vi åkte för övrigt buss hem - med sonen i liggvagn/dypvogn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...