Gå til innhold

Våknet med dundrende hodepine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag morges våknet jeg med bankende, dundrende migrene på høyreside. Det var så kraftig at jeg fikk sterke brekninger og oppkast. Det var helt jævlig. Jeg prøvde å gjøre tiltak som å reise meg opp fra sengen, sette meg litt ut på verandaen for å få litt frisk luft, tok smertestillende, drakk vann, men det var ingen verdens ting som hjalp. Jeg sov hos søskenbarnet mitt i natt, og hun bor et stykke unna meg, så jeg hadde ikke mulighet til å ta migrene medisinen med det samme. Hva gjør dere når dere dår migrene i slike tilfeller? Jeg har sommerfri, er avholds på alkohol, og stresser lite, får ikke i meg koffein heller, så jeg forstår ikke helt hva som kan trigge en slik intens smerte. 

Anonymkode: 4d3f4...c8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha alltid med deg migrene medisinen hvor du enn er. Jeg har min liggende i vesken så har den med overalt i tilfelle slikt kan skje. 

Anonymkode: b55ee...97f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingenting gjøre. Har du migrene, så må du leve med det, eller rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I dag morges våknet jeg med bankende, dundrende migrene på høyreside. Det var så kraftig at jeg fikk sterke brekninger og oppkast. Det var helt jævlig. Jeg prøvde å gjøre tiltak som å reise meg opp fra sengen, sette meg litt ut på verandaen for å få litt frisk luft, tok smertestillende, drakk vann, men det var ingen verdens ting som hjalp. Jeg sov hos søskenbarnet mitt i natt, og hun bor et stykke unna meg, så jeg hadde ikke mulighet til å ta migrene medisinen med det samme. Hva gjør dere når dere dår migrene i slike tilfeller? Jeg har sommerfri, er avholds på alkohol, og stresser lite, får ikke i meg koffein heller, så jeg forstår ikke helt hva som kan trigge en slik intens smerte. 

Føler med deg, jeg våknet nøyaktig på samme måte. Men jeg hadde migrenemedisin, bare at jeg spydde den opp før den rakk å fungere, så dagen i dag var jævlig. 

Anonymkode: 94356...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg, jeg våknet nøyaktig på samme måte. Men jeg hadde migrenemedisin, bare at jeg spydde den opp før den rakk å fungere, så dagen i dag var jævlig. 

Jeg hadde smertene mine enda når jeg kom hjem, så jeg tok heldigvis min når jeg var ferdig med oppkast, og la meg til å sove igjen. Og når jeg våknet var det helt smertefritt❤️
men problemet er at jeg var dum nok til å ikke ta med medisinen når jeg var borte, og har absolutt ikke noen tiltak som fungerer dersom jeg ikke tar de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde smertene mine enda når jeg kom hjem, så jeg tok heldigvis min når jeg var ferdig med oppkast, og la meg til å sove igjen. Og når jeg våknet var det helt smertefritt❤️
men problemet er at jeg var dum nok til å ikke ta med medisinen når jeg var borte, og har absolutt ikke noen tiltak som fungerer dersom jeg ikke tar de

Jeg bruker å ha litt i bilen, i veska og i yndlingsjakka mi, som regel har jeg 1 av de 3 tilgjengelig, da vet jeg at jeg alltid har

AnonymBruker
Skrevet

Du må innse at du trenger å planlegge. Ha alltid med deg medisiner, der du vet du ikke kan få rask tilgang. 
Diabetikere er gode på dette. 

Anonymkode: cfb76...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Migrene er en nevrologisk sykdom som kommer med anfall akkurat når det passer migrena selv. Du kan være så flink du bare kan og likevel få anfall. Du kan unngå all verdens triggere og allikevel få anfall. Som flere andre her sier, alltid ha medisin tilgjengelig. Jeg har kronisk migrene og har medisin liggende overalt. Hos foreldrene mine, i veska, i jakka, i bilen (men den tror jeg er bare å kaste for den har vært fryst og vært i sommervarm bil så den tror jeg er ødelagt), har også en egen liten sminkepung som er lett å ta med. Der er det ikke bare migrenemedisin, men også paracet, ibux, treo og paralgin forte. Eneste som hjelper er i grunn triptan, så ha alltid med det.

Anonymkode: af383...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man vet hva som trigger så unngå å gjør de tingene.. å som noen andre sier ha tabletter liggende i bilen, veska, jakka, jobben, hjemme..

Er det på grunn av overgangsalder?

På grunn av mensen?

Lite søvn?

Sykdom?

Stress og sliten?

Vært på pc / mobil?

Anonymkode: 099ae...148

Skrevet

Alltid i vesken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om man vet hva som trigger så unngå å gjør de tingene.. å som noen andre sier ha tabletter liggende i bilen, veska, jakka, jobben, hjemme..

På grunn av mensen?

Lite søvn?

Sykdom?

Stress og sliten?

Vært på pc / mobil?

Jeg er 23 år, så overgangsalderen er det nok ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På grunn av mensen?

Lite søvn?

Sykdom?

Stress og sliten?

Vært på pc / mobil?

Eller er det rett og slett det faktum at det er en nevrologisk sykdom? En nevrologisk sykdom man ikke kan kontrollere uansett hvor mye man prøver.

Hva hjelper det å lete etter årsaken til at man får anfall? I mange tilfeller er det ikke/finner man  ikke noen årsak. Rett og slett fordi de kommer uansett. Vet du hvorfor? Det er en nevrologisk sykdom!

Sorry for gjentagelser her altså, men det kan faktisk ikke sies for ofte. Man er selv ikke skyld i migreneanfall!

Man kan være så "flink" som bare det og likevel få anfall. Man kan drite I alt som er av triggere og gå klar. Det er ikke noen fasit. Det er en sykdom vi ikke kan kontrollere!

Anonymkode: af383...d1c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av mensen?

Lite søvn?

Sykdom?

Stress og sliten?

Vært på pc / mobil?

Det gjelder migrene og du prøver deg på victim blaming!? Det er skammelig. Du har jo ikke peiling og vet tydeligvis lite om migrene. Man får ikke migrene på grunn av at man har "vært på pc/mobil", for eksempel!

Migrene kan være hormonelt, for eksempel følger det opp og nedturer til hormoner under menstruasjonssyklusen. Det er det det jo ingenting å gjøre noe med.

Anonymkode: 1096b...e2e

• Liker 2
Skrevet

Som andre helt riktig sier, det er ikke noe du har gjort som forårsaker migreneanfall. Migrene er en nevrologisk hjernesykdom.

Be legen din om resept på anfallsmedisin i form av injeksjon. Det er en selvbetjent penn som du kan sette selv, og passer bra når du våkner midt i et anfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år, så overgangsalderen er det nok ikke

Kan være prevensjon du går på? Mens pauser trigger hodepine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aldri noe sted uten anfallsmedisin.

Om jeg ikke tar medisiner ved anfall, er det ikke annet å gjøre enn å ligge stille til det går over. Jeg klarer ikke verken gå eller snakke eller se ordentlig, så ikke så mye valg.

Anonymkode: a9def...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan være prevensjon du går på? Mens pauser trigger hodepine.

Det kan være at hun har en nevrologisk, ukontrollerbar sykdom?!

Anonymkode: 39a5b...804

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...