Gå til innhold

Kan jeg klage på dette ved kjøp av nybygg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt et nybygg, en bolig i kjede. Jeg har vært innom en tur, og ser at parketten er lagt veldig stygt! De ulike pakkene må ha hatt store fargeforskjeller, for det er tydelig lyse og mørke felt. Skjøtene er heller ikke pent plassert, men noe mønstret og noe tilfeldig.

Er dette noe man kan klage på? Det er lagt gulvlister og glass under peisovnen, så det blir jo veldig arbeidskrevende å rette opp!

Anonymkode: f61f6...0ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil jeg mene du kan. Det er jo dårlig gjennomført arbeid, og i et nybygg burde du kunne forvente at gulvet skal være lagt på en skikkelig måte av profesjonelle folk. 

Anonymkode: 05cab...dd8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du. Du vil bli kalt inn på forhåndsbefaring, da kan du ta det opp der. 

Anonymkode: 4bce3...ea4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du ikke. Parkett kommer med naturlige fargeforandringer, siden det er levende treverk og treverk av samme sort vil ha ulik farge. Ønsker du alt likt måtte du valgt laminat. 

Anonymkode: 2b4f4...8e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det kan du ikke. Parkett kommer med naturlige fargeforandringer, siden det er levende treverk og treverk av samme sort vil ha ulik farge. Ønsker du alt likt måtte du valgt laminat. 

Noe som krever ekstra faglig god utførelse å få pent. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har kjøpt et nybygg, en bolig i kjede. Jeg har vært innom en tur, og ser at parketten er lagt veldig stygt! De ulike pakkene må ha hatt store fargeforskjeller, for det er tydelig lyse og mørke felt. Skjøtene er heller ikke pent plassert, men noe mønstret og noe tilfeldig.

Er dette noe man kan klage på? Det er lagt gulvlister og glass under peisovnen, så det blir jo veldig arbeidskrevende å rette opp!

Vanskelig å si uten å ha sett bilder av det.

Du kan ta det opp med utbygger, å se hva de svarer. De har standarder å forholde seg til, ofte er det slik at kravene i standard er lavere enn hva mange private forventer.

Anonymkode: 6c369...78b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her. Litt vanskelig å se på bildet, kanskje, men det gir et visst inntrykk. Det står spesifikt i monteringsveiledningen at gulvet må legges med pakker fra samme produksjon, og at plankene må legges utover for å matches.

Dette ser jo ikke pent ut, tenker jeg!

Rommet det er lagt i er ca 45 m2, (stue og kjøkken), så det vises veldig godt.

690C823C-5141-48D7-815D-B47CA104AB70.jpeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts igjen her. Litt vanskelig å se på bildet, kanskje, men det gir et visst inntrykk. Det står spesifikt i monteringsveiledningen at gulvet må legges med pakker fra samme produksjon, og at plankene må legges utover for å matches.

Det der hadde jeg klaget på.

Anonymkode: 22bb4...4fb

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Riktig 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klaget, ser ut som to forskjellige gulv.

Anonymkode: 91f9b...f0b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når de la parkett hos oss da vi pussa opp, så plukka de vekk enkelte planker som hadde veldig fargeforskjell fra de andre. Vi fikk et veldig pent resultat. Jeg synes ikke dette så særlig bra ut, hadde klaget. 

Anonymkode: 31bc2...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vanskelig å si uten å ha sett bilder av det.

Du kan ta det opp med utbygger, å se hva de svarer. De har standarder å forholde seg til, ofte er det slik at kravene i standard er lavere enn hva mange private forventer.

Tiltrer dette. 

Da vil la parkett overvåket jeg hele prosessen for å plassere hver eneste planke på en pen måte, fordi jeg er veldig sensitiv på sånt. Min erfaring er at håndverkere flest ikke er detaljorienterte på det planet. 

Anonymkode: 2e607...c18

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var dårlig lagt! I det minste burde de ha spredd de mørke delene litt utover så det ble jevnt, men her har de omtrent sortert slik at gulvet ser stripete ut. 

Anonymkode: f19be...980

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde større fargeforskjeller enn dette internt i hver pakke. Jeg gikk derfor selv gjennom pakkene og sorterte ut de jeg ikke likte. Det trenger ikke å være pga fargeforskjell mellom pakkene. 

Anonymkode: 2e607...c18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det der er ingenting å klage på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er ikke noe å klage på

Anonymkode: 73695...ace

AnonymBruker
Skrevet

Det der ville jeg klaget på, det ser jo ut som to ulike gulv som er lagt sammen.

Anonymkode: de0fd...8e9

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som takstmann vil jeg underkjenne den faglige kvaliteten på parkettleggingen. De har jo ikke engang forsøkt å eliminere forskjellene i batchen, bare lagt pakke etter pakke fortløpende.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg klaget på.

Anonymkode: b8078...ad9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ut i fra bildet ser plasseringen av skjøtene ok ut.

Men fordelingen av fargene er ikke ok på bildet. Men om det er innenfor standard er vanskelig å si, da lysforhold kan påvirke hvordan det oppleves.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...