Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å gå??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 14 mnd gammel i morgen og går ikke "selvstendig" enda. Hun går mye med støtte. Holder sofaen og tar skritt...tar tak i en krakk eller stol og klarer å gå bort over. Men har hun ikke noe å holde i så faller hun ned og begynne å krabbe. Og krabbe gjør hun heller ikke på normal måte. Det er litt vanskelig å forklare men hun pleier ikke å ha begge knærne på gulvet. Hun sitter på en måte og rusler bort over.

Nå har en del begynt å spørre meg om hvorfor hun ikke har begynt å gå😓

 Så nå begynner tankene å komme at de to eldste barna begynte å gå da de var 11 og 13 måneder gamle. Flere barn i familien begynte å gå ved 13 måneders alder. Men hun har blitt 14 mnd og klarer ikke å ta et eneste skritt uten støtte. Kjenner jeg er litt bekymret.

 

Hvordan var det med barna deres?

Anonymkode: 5363e...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalen ligger mellom 9 og 18 mnd, så du trenger ikke bekymre deg tenker jeg. Mine var 11 mnd og 17 mnd da de begynnte å gå.

Anonymkode: 370de...ae6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, så bør de gå innen de har fylt 18 mnd. Min gikk rett etter ettårsdagen, men da hadde hun ventet veldig lenge med å tørre å slippe seg, for hun løp rundt dagen etterpå.

Anonymkode: bf133...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9, 12 og 13 mnd. 

Anonymkode: 1fb6a...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Den ene litt før 1 år, den andre litt etter.

Du kan spare bekymringen til barnet er blitt 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 12 og 14 mnd.

Anonymkode: 1ab4a...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine var 15mnd. Det ordner seg sikkert. 🙂

Anonymkode: 0b63b...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1, gutt, 15 mnd.

Nr to og tre, jente og gutt, 18 mnd.

Anonymkode: 80b21...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var 18 mnd når hun gikk helt selvstendig. 

Anonymkode: f8496...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjellig. Vet om barn som gikk da de var 11 mnd og noen som gikk da de var 15 mnd.

Og hva menes med å gå? Jeg vet om mødre som "skryter" av at barna deres på 10 og 11 mnd går, men i realiteten er det snakk om kun noen få ustø skritt før de går på trynet. Det er ikke å gå. Å gå betyr at barnet kan gå selv, stoppe, gå igjen, snu osv. Det fordrer en viss form for kontroll.

Anonymkode: 06b98...772

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd. Fra å ikke prøve å slippe seg en gang til å gå stødig med en gang 

Anonymkode: 82a46...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jenta mi er 14 mnd gammel i morgen og går ikke "selvstendig" enda. Hun går mye med støtte. Holder sofaen og tar skritt...tar tak i en krakk eller stol og klarer å gå bort over. Men har hun ikke noe å holde i så faller hun ned og begynne å krabbe. Og krabbe gjør hun heller ikke på normal måte. Det er litt vanskelig å forklare men hun pleier ikke å ha begge knærne på gulvet. Hun sitter på en måte og rusler bort over.

Nå har en del begynt å spørre meg om hvorfor hun ikke har begynt å gå😓

 Så nå begynner tankene å komme at de to eldste barna begynte å gå da de var 11 og 13 måneder gamle. Flere barn i familien begynte å gå ved 13 måneders alder. Men hun har blitt 14 mnd og klarer ikke å ta et eneste skritt uten støtte. Kjenner jeg er litt bekymret.

 

Hvordan var det med barna deres?

Anonymkode: 5363e...591

De 2 største var veldig treige, de er tvillinger de var 16mnd

9åring var 11mnd

8åringen var 15mnd

16mnd var 10md

Anonymkode: 61a05...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår holdt på slik du skisserer lenge. Ikke før vi satt på gulvet og stilte henne stående i mellom oss, og heiet henne til den ene, begynte hun å faktisk gå. Hadde aldri øvd på noe vis ellers, kanskje litt handholding men også lite av det, for jeg ble fortalt at det skjer når det skjer og man ikke skal forsøke fremskynde prosessen. Hun tok de første forsiktige stegene ved ca 13,5 mnd men gikk 7ike stødig (men ustødig 😅) før nærmere 1 mnd senere igjen. Denne gangen vil vi "øve" mer aktivt. 

Anonymkode: 15da1...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr en var 17 mnd, nr to 14 mnd tror jeg.

Men helt ærlig, selv om jeg var sykt stressa med han første, så blir det jo mer jobb jo mer mobile de blir. Ikke langt mellom å gå til å løpe 😂

Og han som var 17 mnd har ALLTID vært en forsiktig gutt. Liker ikke gjøre ting før han kan det, som byr på utfordringer innimellom🙈 Men da han først gikk var det totalt uten ubalanse, han snublet knapt.

Han som gikk ved 14 mnd alderen har vært mye mer utforskende og uredd. Som til tider er grusomt slitsomt å se på 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To dager etter hun ble 1 år. Som andre sier, ikke nødvendig å bekymre deg før etter 18mnd.

Anonymkode: 8066c...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca et par dager før 18 mnd. Nå er hun fremst i klassen på det meste relatert til gym. Slutt å bekymre deg!!

Anonymkode: 2d408...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge rett etter 10 mnd.

Anonymkode: 934f6...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...