AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Jeg har alltid pleid å blitt veldig brun om sommeren når jeg har vært på ferier. Har alltid fått en dyp og fin farge. For en stund siden var jeg på ferie i 1,5 uker og lå/var i solen mange timer om dagen. Jeg fikk ingen farge, ikke litt engang. Jeg ble heller ikke særlig solbrent. Det var akkurat som om huden ikke reagerte på solen i det hele tatt. Noen som har opplevd det samme eller vet hva grunnen kan være? Har lest at man ikke kan miste pigmenter (utenom hvis man har norn sykdommer), så forstår ikke helt grunnen? Anonymkode: eb3cd...9fc
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Kan det hende at du brukte solkrem? Poenget med solkrem er visst at du ikke skal bi brun. Anonymkode: 73f46...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det hende at du brukte solkrem? Poenget med solkrem er visst at du ikke skal bi brun. Anonymkode: 73f46...b8a 🙈😂😂 Anonymkode: b1647...f11 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 🙈😂😂 Anonymkode: b1647...f11 Åffer ler du? Du vet vel at for å bli brun så må en bli "svidd"? Anonymkode: ef4d6...734
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Åffer ler du? Du vet vel at for å bli brun så må en bli "svidd"? Anonymkode: ef4d6...734 Åffer? Erru fra Østfold? Må jo bo rimelig langt inn i indre enfold om man tror at solkrem hindrer en i å bli brun Anonymkode: 675da...66d 14
PurpleTuliip Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan det hende at du brukte solkrem? Poenget med solkrem er visst at du ikke skal bi brun. Anonymkode: 73f46...b8a Du har virkelig ikke skjønt det😂 solkrem beskytter mot å bli solbrent. Man blir brun men IKKE svidd ved bruk av solkrem. jeg bruker alltid solkrem med faktor 30 på kroppen og faktor 50 i ansiktet. Får likevel en nydelig og jevn bruntone og tydelig skille der klær er. så til TS: er det lenge siden du var på ferie/solt deg sist? Jeg har opplevd at når det er mange år siden jeg har vært i varmere strøk så bruker huden lengre tid på å bli brun. 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 PurpleTuliip skrev (55 minutter siden): Du har virkelig ikke skjønt det😂 solkrem beskytter mot å bli solbrent. Man blir brun men IKKE svidd ved bruk av solkrem. jeg bruker alltid solkrem med faktor 30 på kroppen og faktor 50 i ansiktet. Får likevel en nydelig og jevn bruntone og tydelig skille der klær er. så til TS: er det lenge siden du var på ferie/solt deg sist? Jeg har opplevd at når det er mange år siden jeg har vært i varmere strøk så bruker huden lengre tid på å bli brun. Ja, har vært to år uten syden nå pga corona, kanskje det er derfor, da jeg var i syden i 2019 ble jeg brun Anonymkode: eb3cd...9fc
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Brun hud hos hvite er skadd hud. Anonymkode: 5d920...e3c 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 1 hour ago, PurpleTuliip said: Du har virkelig ikke skjønt det😂 solkrem beskytter mot å bli solbrent. Man blir brun men IKKE svidd ved bruk av solkrem. jeg bruker alltid solkrem med faktor 30 på kroppen og faktor 50 i ansiktet. Får likevel en nydelig og jevn bruntone og tydelig skille der klær er. så til TS: er det lenge siden du var på ferie/solt deg sist? Jeg har opplevd at når det er mange år siden jeg har vært i varmere strøk så bruker huden lengre tid på å bli brun. Da bruker du ikke nok eller smører deg for sjeldent. Jeg bruker solfaktor 50 og er helt hvit. Anonymkode: 5d920...e3c 4 1
PurpleTuliip Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da bruker du ikke nok eller smører deg for sjeldent. Jeg bruker solfaktor 50 og er helt hvit. Anonymkode: 5d920...e3c Nei, du har nok bare pigmenter i huden som tar til seg farge på en annen måte enn meg. ☺️ 8
Maestro Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Svidd blir jeg på 1-2-3. Er rødhåret da. Og bleik. Var på østlandet sist uke, å vi var et par timer på stranda. Glemte og smøre øvre del av ryggen så der ble jeg svidd. Blir og fort brent i ansiktet. Der bruker jeg 50. Men resten av kroppen fra den strandtur har ikke gitt resultater 😂 Har ikke vært i syden siden 2018. Men når jeg er i syden og får farge, sånn lys gylden "brun" så bruker jeg faktor 30👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 5 minutter siden, PurpleTuliip said: Nei, du har nok bare pigmenter i huden som tar til seg farge på en annen måte enn meg. ☺️ Tror du bør lese hvordan sol og solskader fungerer. Brun hud er skadet hud. Anonymkode: 5d920...e3c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 Maestro skrev (5 timer siden): Svidd blir jeg på 1-2-3. Er rødhåret da. Og bleik. Var på østlandet sist uke, å vi var et par timer på stranda. Glemte og smøre øvre del av ryggen så der ble jeg svidd. Blir og fort brent i ansiktet. Der bruker jeg 50. Men resten av kroppen fra den strandtur har ikke gitt resultater 😂 Har ikke vært i syden siden 2018. Men når jeg er i syden og får farge, sånn lys gylden "brun" så bruker jeg faktor 30👍🏻 Farge man får i syden får man ikke noen annen plass, sant? sånn gylden brun..sukk 😏 Anonymkode: a46dd...f10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Kjipt da ts. Nå er det ingen som tror du har vært i Syden på ferie, men på Larkollen camping. Anonymkode: 4b3d1...a75 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror du bør lese hvordan sol og solskader fungerer. Brun hud er skadet hud. Anonymkode: 5d920...e3c Har du snakka med en afrikaner om det der? Anonymkode: 73f46...b8a 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du snakka med en afrikaner om det der? Anonymkode: 73f46...b8a Ikke skap deg. Tror du egentlig skjønner at det er nordisk hud vi snakker om her. Anonymkode: a7ee4...775 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke skap deg. Tror du egentlig skjønner at det er nordisk hud vi snakker om her. Anonymkode: a7ee4...775 Brunfargen er pigment som dannes av pigmentceller i huden for å beskytte huden mot skader. Det er akkurat samme fargestoffet som gjør at afrikanere er svarte. Forskjellen er at afrikanerne har gener som gjør at de danner melanin hele tida, men vi som bor i nord etter mange generasjoner uten sol har fått avla bort disse genene. Pigmentet (fargestoffet) som dannes når vi soler oss heter melanin: "Melanin produseres av pigmentceller som beskytter huden mot UV-stråler for å unngå DNA-skader som kan føre til cellemutasjoner og malignitet (kreftutvikling)." Brunfargen beskytter oss mot skader. Den betyr ikke at huden ER skadet. Anonymkode: 73f46...b8a 5 3
Maestro Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Farge man får i syden får man ikke noen annen plass, sant? sånn gylden brun..sukk 😏 Anonymkode: a46dd...f10 Da er vi ute hele dagen på stranden ☺️ Er ikke alltid like heldig med været her på vestlandet 👀
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Brunfargen er pigment som dannes av pigmentceller i huden for å beskytte huden mot skader. Det er akkurat samme fargestoffet som gjør at afrikanere er svarte. Forskjellen er at afrikanerne har gener som gjør at de danner melanin hele tida, men vi som bor i nord etter mange generasjoner uten sol har fått avla bort disse genene. Pigmentet (fargestoffet) som dannes når vi soler oss heter melanin: "Melanin produseres av pigmentceller som beskytter huden mot UV-stråler for å unngå DNA-skader som kan føre til cellemutasjoner og malignitet (kreftutvikling)." Brunfargen beskytter oss mot skader. Den betyr ikke at huden ER skadet. Anonymkode: 73f46...b8a Dette🏆 Rart at noen er lirer av seg påstander som om de skulle være fakta, og så tar de helt feil. Fint at du kommer med ekte fakta. Jeg har forresten opplevd omtrent det samme TS, men da hadde jeg null grunnlag og jeg liker egentlig ikke å sole meg. Jeg smører meg for øvrig aldri med lavere faktor enn 30, men blir vanligvis veldig brun. Har hudtype 3. Anonymkode: 7585b...537 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Lenge siden du har vært brun ? Jeg merker selv at det er mye vanskeligere å bli brun dei stedene som har vært tildekket lenge sammenlignet med når jeg var mindre og gikk oftere i mindre klær. Anonymkode: d94f3...0d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå