Gå til innhold

Ungdom med frikort, men betale skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk en jobb i oktober da hun var 17 år. Frikort ble hentet automatisk og hun betalte ikke skatt. I juni sluttet hun i denne jobben. 

I mai ble hun 18 år, og fikk en ny jobb. En liten måned med overlapp på disse jobbene. Nå har lønnslipp for juni kommet, men er masse minus trukket der.

Ut fra timene hun har jobbet står det sum rundt kr. 9000. Men så kommer det en post med noe "forskudd %" som jeg ikke kan skjønne er noe annet enn skatt. Den er på rundt - 6000 kr, altså mer enn halvparten! Så det kom knappe 3000 inn på kontoen hennes. 

Hittil i år har hun tjent ca 10 000 kr, så er jo langt unna øvre grense fra frikort. 

Har forsøkt å nå økonomiansvarlige, men er helg og vi på utenlandsreise, så ikke lett. Ville bare høre her om noen kan forstå hva som har skjedd..? Tror dere det er skatt ved en feil? Skal ikke ny arbeidsgiver hente frikortet automatisk? Har det noe å si at hun hadde to arbeidsgivere i én måned? 

Hun føler seg i alle fall suuupersnytt her da hun jobbet masse i juni for å få råd til en tur hun skulle på. 

Anonymkode: 4cfc8...5f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har hun tjent hos første arbeidsgiver i år? 

Anonymkode: c28ec...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor mye har hun tjent hos første arbeidsgiver i år? 

Anonymkode: c28ec...392

Sånn ca 10.000

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min datter fikk en jobb i oktober da hun var 17 år. Frikort ble hentet automatisk og hun betalte ikke skatt. I juni sluttet hun i denne jobben. 

I mai ble hun 18 år, og fikk en ny jobb. En liten måned med overlapp på disse jobbene. Nå har lønnslipp for juni kommet, men er masse minus trukket der.

Ut fra timene hun har jobbet står det sum rundt kr. 9000. Men så kommer det en post med noe "forskudd %" som jeg ikke kan skjønne er noe annet enn skatt. Den er på rundt - 6000 kr, altså mer enn halvparten! Så det kom knappe 3000 inn på kontoen hennes. 

Hittil i år har hun tjent ca 10 000 kr, så er jo langt unna øvre grense fra frikort. 

Har forsøkt å nå økonomiansvarlige, men er helg og vi på utenlandsreise, så ikke lett. Ville bare høre her om noen kan forstå hva som har skjedd..? Tror dere det er skatt ved en feil? Skal ikke ny arbeidsgiver hente frikortet automatisk? Har det noe å si at hun hadde to arbeidsgivere i én måned? 

Hun føler seg i alle fall suuupersnytt her da hun jobbet masse i juni for å få råd til en tur hun skulle på. 

Det som kan ha skjedd her er at hun har glemt å fordele frikortet på flere arbeidsgivere, da skal denne arbeidsgiveren trekke henne i 50 % skatt. Hun må inn på skatteetaten på nett og fordele frikortet på arbeidsgiverne sine. Hilsen økonom.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

Når hun har to arbeidsgivere blir andre arbeidsgiver biarbeidsgiver og trekker skatt med mindre hun har fikset å dele frikortet. Pengene får hun igjen neste år. 

Anonymkode: 381e3...a34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres tungvint ut å dele opp frikort på flere arbeidsgivere. Min sønn jobber på forskjellige festivaler i sommer og har mange arbeidsgivere 

Anonymkode: 8a647...838

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres tungvint ut å dele opp frikort på flere arbeidsgivere. Min sønn jobber på forskjellige festivaler i sommer og har mange arbeidsgivere 

Det er uansett sånn det må gjøres hvis man ikke vil bli trukket 50 % i skatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke så tungvint å bruke noen få minutter på et nettside?

Anonymkode: 41bdd...868

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det må jo åpenbart gjøres. Hvis ikke kan flere arbeidsgivere betale ut frikortbeløpet uten skattetrekk.

Anonymkode: 833be...f22

Skrevet

Her har hun åpenbart glemt å fordele frikortbeløpet sitt på flere arbeidsgivere. Da gjelder frikortet bare hos den ene arbeidsgiveren, og hun blir trukket 50% skatt hos den andre. 

Så arbeidsgiver har ikke gjort noe feil her, og hun får pengene igjen på skatten neste år.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...