Gå til innhold

Er det første barnet mest ressurssterkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det første barnet får jo gjerne foreldrene for seg selv en god stund før evt nestemann som helt fra start må dele oppmerksomheten og foreldrenes omsorg og oppfølging. Man er kanskje litt mer nøye og opptatt av å gjøre ting riktig med nr 1 også.

Hvordan er det hos dere, er det første barnet litt mer ressurs sterkt?

Anonymkode: 5665a...665

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel både fordeler og ulemper ved å være første barnet. Første får mest miljøgifter fra mor, det er jo ikke bra.

Anonymkode: 32657...31b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min, som er lillebror, sier at det eldste barnet er en "prøvepannekake". Den blir aldri helt bra, mens de som kommer senere blir fine. 

Nå tror jeg ikke han har rett i det da. Og jeg har lest at eldstemann gjerne blir litt smartere enn yngre søsken. Men da er det snakk om litt og på gruppenivå og ikke at det er noen regel på noen måte. Ikke husker jeg hvor troverdig kilden var heller, og det finnes sikkert forskning som avkrefter det også. 

Når jeg tenker på anekdotiske bevis rundt meg, kommer jeg ikke på flere eldstesøsken enn folk med andre plasseringer i flokken blant dem som fremstår som mest ressurssterke. Lillebroren min ble oppfattet som et begavet barn, og er mye smartere enn meg.

Anonymkode: fbc94...30b

AnonymBruker
Skrevet

Min far har tre søsken. Han er yngst. Han og eldstemann er definitivt mest ressurssterke.

Anonymkode: 4fd51...527

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på lang vei mye mer suksessfullt enn søskenet mitt (+3). Bedre jobb, høyere lønn, bolig mm. Nesten så jeg synes litt synd på hen.

Alder har i hvert fall aldri vært noen regel i de familiene jeg har kjent til. Alt avhenger av barnas personlighet og holdning til arbeid. 

Anonymkode: 3e0f1...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er en fordel å ha søsken fra start. Da har man mer stimuli og flere mennesker å forholde seg til.

Anonymkode: b886e...905

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er i alle fall sånn at på gruppenivå er det eldste barnet litt mer intelligent enn yngre barn. Det har lite å si for den enkelte søskenflokk. Jeg er eldst, men vil si vi er omtrent like ressurssterke. Alle har like lang utdannelse, gode jobber, familie. Min mann er også eldst, og i hans familie er han definitivt den mest ressurssterke. 

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett stemmer det ja. Eldste får litt høyere iq enn de andre også.

Anonymkode: 8dd49...2b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er yngste mest ressurssterk. Og hun er prematur i tillegg. 

Anonymkode: 2cd8b...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Yngste er mest ressurssterk.  Nummer 5

Anonymkode: 56145...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere svarer som voksne, men hva når man er barn, er de eldste mest selvstendige og kompetente? Best sosial kompetanse osv?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Statistisk sett stemmer det ja. Eldste får litt høyere iq enn de andre også.

Logisk at det er sånn, siden mor var yngre da hun fikk den eldste. Ferskere egg, mindre slitt arvemateriale. 

Anonymkode: a8d82...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Logisk at det er sånn, siden mor var yngre da hun fikk den eldste. Ferskere egg, mindre slitt arvemateriale. 

Sånn fungerer det nok ikke skjønner du. 

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ha ha, da ville jo barn av yngre mødre vært mer intelligente enn barn av eldre mødre. Sånn er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste av fire barn er mest ressurssterk. 

Jeg er selv eldst og mer ressurssterk enn mitt yngre søsken

Anonymkode: bd56a...9c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eh, nei det er ikke derfor. Det er fordi eldste fikk sine foreldres udelte oppmerksomhet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ser flere svarer som voksne, men hva når man er barn, er de eldste mest selvstendige og kompetente? Best sosial kompetanse osv?

Man ser gjerne personligheten så tidlig så ja.

Anonymkode: d2f30...348

Skrevet

Vanskelig å si siden vi liksom ikke helt ser resultatet enda, men eldste er snart ferdig med en mastergrad i et litt imponerende felt. De andre to er nok like smarte som henne, men de er kanskje ikke like bestemte eller ambisiøse?? Vi får se hvordan det ender siden de enda går VGS.  Den eldste har vært sterk inntil det punktet at det nesten brakk liksom... litt for sterk, for bestemt osv. Den neste er kanskje litt for bøyelig...og den tredje; Vel hun er bare en helt egen ting. 😄 Hjelpe meg....

AnonymBruker
Skrevet

Både mannen min og jeg er yngst i søskenflokken (han ett eldre søsken, jeg to) og vi har begge høyere utdannelse og mye høyere lønnsgrad enn våre søsken. Mulig vi ikke er mer intelligente, men vi klarer oss veldig mye bedre. 

Vi hadde selv to barn. Nummer to var langt mer intelligent, og fysisk overlegen. Men dessverre ikke like ressurssterkt.

Anonymkode: a01b6...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Har to med to års mellomrom, gutten er eldst. Han er flinkere i alle teoretiske fag enn lillesøsteren, hun er best i alt praktisk, er mer selvstendig og bedre sosialt, selv om begge er ganske introverte. Hun er også tøffere både fysisk og psykisk. Han kan være mer følsom og gråte, hun gjør det ytterst sjelden, ikke engang om blodet renner.  Noen ganger virker det som hun er storesøster slik hun ordner opp.   Jeg tror likevel han vil nå lengre enn henne, han har smalere interessefelt og fokuserer lettere på kun en ting av gangen. 

Anonymkode: deb0d...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...