AnonymN6 Skrevet 2. juli 2022 #1 Del Skrevet 2. juli 2022 Hei! Jeg skal begynne VG3 til høsten, har litt over en måned igjen til jeg begynner! Jeg lurer på hvordan man kan klare å få 6 i norsk skriftlig (hovedmål og sidemål)? Noen tips? Ting som er lurt å gjøre osv? Hva kan jeg ev. gjøre nå i sommerferien for å forbedre meg? Vet at «gode lesere gir gode skrivere»! Men er det noe spesifikt jeg bør lese, slik at jeg får størst mulig utbytte av det når jeg skriver tekster? Takk for alle tips! Skriv gjerne også hvor lett/vanskelig VG3 er faglig, siden alle fag er avgangsfag! PS! Om noen har hatt fysikkeksamen, kan du vær så snill fortelle hvordan det er?? Ev. tips osv? Skal ta det som privatist!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 2. juli 2022 #2 Del Skrevet 2. juli 2022 Ikke bruk forkortelser i digital tekst, det får deg til å virke lite begavet. Videregående er trivielt, bare du møter på prøvene og smisker får du 6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Del Skrevet 2. juli 2022 Det er jo ny lærerplan som rulleres ut, og neste år gjelder det også for vg3. Jeg tror det beste du kan gjøre er å ha en god dialog med lærer, be om hjelp, følge veiledning osv. Se på læreplan du finner for hvert fag på UDIR, så du vet hva du skal kunne. Anonymkode: 35adc...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Del Skrevet 2. juli 2022 ajarRun skrev (2 minutter siden): Ikke bruk forkortelser i digital tekst, det får deg til å virke lite begavet. Videregående er trivielt, bare du møter på prøvene og smisker får du 6. Er ikke så lett som du tror. Krever innsats og faglig dyktighet for å få 6. Det er lettere i enkelte fag og med enkelte lærere, men TS kan ikke satse på det. Jeg fikk 6 i både hovedmål, sidemål og muntlig i norsk i år. Det jeg kan fortelle er at du bør finne ut hva slags tekster du liker å skrive. Retorisk analyse/resonnerende tekst/novelleanalyse, etc. og bli skikkelig god på det. Du bør være god på minst to av teksttypene som finnes på eksamen. Ellers følg nøye med i timen og prøv å forstå hva læreren krever for en sekser. Følg malene du får av læreren din. Anonymkode: 39bb1...24d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er ikke så lett som du tror. Krever innsats og faglig dyktighet for å få 6. Det er lettere i enkelte fag og med enkelte lærere, men TS kan ikke satse på det. Jeg fikk 6 i både hovedmål, sidemål og muntlig i norsk i år. Det jeg kan fortelle er at du bør finne ut hva slags tekster du liker å skrive. Retorisk analyse/resonnerende tekst/novelleanalyse, etc. og bli skikkelig god på det. Du bør være god på minst to av teksttypene som finnes på eksamen. Ellers følg nøye med i timen og prøv å forstå hva læreren krever for en sekser. Følg malene du får av læreren din. Anonymkode: 39bb1...24d Gode råd! Jeg fikk også 6 i hovedmål på videregående, og jeg fikk 6 på eksamen i både hovedmål og sidemål. Mitt stalltips er (var) analyse, det var - i alle fall for meg - mye enklere å få gode karakterer på enn de andre oppgavetypene. Jeg visste at analyse av dikt eller noveller = sekser, og en av de to var alltid på eksamen. Jeg tror nok at for de aller fleste er tekstanalyse enklere å lykkes med enn å skrive mer kreative tekster. Lær deg det sentrale i pensum (det sentrale i litteraturhistorien, virkemidler etc), og i teksten din må du vise at du kan pensum, og at du kan bruke pensum. Du må også vise at du kan tenke selv. Husk også at det er en god del ren historie i litteraturhistorien. Sett ting i kontekst (der det er relevant). Kort fortalt er jeg god til å skrive bullshit og få det til å se veldig bra ut, og det har jeg hatt mye nytte av i høyere utdanning også. 🤣 Men en sekser i norsk er ikke noe man kan lese/pugge seg til - man må lese/følge med også, for all del, men man må også kunne å skrive, og man må se de røde trådene. Anonymkode: 87e4e...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2. juli 2022 #6 Del Skrevet 2. juli 2022 Vet egentlig ikke. Datteren fikk 6. God i norsk. Ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Del Skrevet 2. juli 2022 Det viktigste er nok at du befinner deg på venstresiden politisk, og at essayet reflekterer dette. Anonymkode: efe87...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymN6 Skrevet 2. juli 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gode råd! Jeg fikk også 6 i hovedmål på videregående, og jeg fikk 6 på eksamen i både hovedmål og sidemål. Mitt stalltips er (var) analyse, det var - i alle fall for meg - mye enklere å få gode karakterer på enn de andre oppgavetypene. Jeg visste at analyse av dikt eller noveller = sekser, og en av de to var alltid på eksamen. Jeg tror nok at for de aller fleste er tekstanalyse enklere å lykkes med enn å skrive mer kreative tekster. Lær deg det sentrale i pensum (det sentrale i litteraturhistorien, virkemidler etc), og i teksten din må du vise at du kan pensum, og at du kan bruke pensum. Du må også vise at du kan tenke selv. Husk også at det er en god del ren historie i litteraturhistorien. Sett ting i kontekst (der det er relevant). Kort fortalt er jeg god til å skrive bullshit og få det til å se veldig bra ut, og det har jeg hatt mye nytte av i høyere utdanning også. 🤣 Men en sekser i norsk er ikke noe man kan lese/pugge seg til - man må lese/følge med også, for all del, men man må også kunne å skrive, og man må se de røde trådene. Anonymkode: 87e4e...55a Takk for tipsene! Kan du fortelle litt mer spesifikt hvordan man må skrive analysen, altså hvilke punkter må man/ bør man ha med osv? Kan du også presisere hvor man skal «vise» at man kan pensum/bruke pensum i teksten? Er det ellers noe jeg bør gjøre allerede i sommerferien for å forberede meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymN6 Skrevet 2. juli 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke så lett som du tror. Krever innsats og faglig dyktighet for å få 6. Det er lettere i enkelte fag og med enkelte lærere, men TS kan ikke satse på det. Jeg fikk 6 i både hovedmål, sidemål og muntlig i norsk i år. Det jeg kan fortelle er at du bør finne ut hva slags tekster du liker å skrive. Retorisk analyse/resonnerende tekst/novelleanalyse, etc. og bli skikkelig god på det. Du bør være god på minst to av teksttypene som finnes på eksamen. Ellers følg nøye med i timen og prøv å forstå hva læreren krever for en sekser. Følg malene du får av læreren din. Anonymkode: 39bb1...24d Nettopp det! Hvordan blir man god? Hva gjorde du for å bli god? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymN6 skrev (35 minutter siden): Takk for tipsene! Kan du fortelle litt mer spesifikt hvordan man må skrive analysen, altså hvilke punkter må man/ bør man ha med osv? Kan du også presisere hvor man skal «vise» at man kan pensum/bruke pensum i teksten? Er det ellers noe jeg bør gjøre allerede i sommerferien for å forberede meg? Nå er det noen år siden jeg gjorde dette, og generelt bør du som en annen var inne på følge oppskriften til læreren. Men om du for eksempel skal analysere et dikt, så må du knytte inn både litteraturhistorie og virkemidler når du analyserer diktet, slik at du tydelig viser sensor at du kan pensum. Dette krever at du kan noe om forfatteren, at du knytter vedkommende til riktig epoke i litteraturhistorien (realismen, naturalismen etc), at du vet hva som kjennetegnet akkurat denne epoken, og gjerne også noe om samfunnet på den tiden hvis det er relevant (for eksempel kvinnefrigjøring eller hva det måtte være, selvsagt avhengig av diktet) etc. I sommerferien kan du lese noen gode bøker, gjerne av kjente norske forfattere, og slappe av. 😃 Anonymkode: 87e4e...55a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Del Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men en sekser i norsk er ikke noe man kan lese/pugge seg til - man må lese/følge med også, for all del, men man må også kunne å skrive, og man må se de røde trådene. Anonymkode: 87e4e...55a Det har du helt rett i, det er ikke noe en kan pugge seg til. Jeg så aldri på meg selv som en sekser-kandidat i norskfaget, men av en eller annen grunn fikk jeg 6 i hovedmål og 6 på eksamen i hovedmål. Jeg var aldri borte fra skolen, hørte hva læreren vektla og hadde grei oversikt over pensum. Det var det som skulle til for at jeg gikk 6. Resonnerende og kreativ tekst var det jeg var best til, og jeg øvde ikke på å skrive disse oppgavetypene. Anonymkode: 8f08c...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå