Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå 🤯 Er akkurat ferdig med mitt første år på Oslo met og fikk positiv test denne uka. Vi hadde bestemt oss for å vente til etter studiene og har spiral men dro til legen etter å ha vært uvel en stund. Er 27 og samboeren min 28, han er også student. Går på Aap og har hatt det i to år. Aner ikke hva slags rettigheter jeg har, har prøvd å ringe nav men ble bare mer forvirret.. Noen som har erfaring med å være student og ha aap?

Anonymkode: 7782e...5f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får du krav på foreldrestipend (ikke perioden når far har foreldrepenger). Du får også foreldrepenger ut av aap, så da blir aap satt på pause mens du får foreldrepenger i permisjonstiden. 

Anonymkode: 54e29...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også gravid student, har dog ikke aap. Foreldrestipend får du uansett (vanlig utbetaling fra lånekassa, men alt blir omgjort til stipend). Så kan du få engangsstønad eller foreldrepenger fra nav. Jeg tar engangsstønad mens mannen tar foreldrepenger fra jobben, han får også all permisjon da jeg ønsker å fortsette å studere. Men du har rett til å ta 1 års permisjon fra studiene. Vet ikke om dette hjalp noe som helst😂

Anonymkode: ffe8e...a25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er også gravid student, har dog ikke aap. Foreldrestipend får du uansett (vanlig utbetaling fra lånekassa, men alt blir omgjort til stipend). Så kan du få engangsstønad eller foreldrepenger fra nav. Jeg tar engangsstønad mens mannen tar foreldrepenger fra jobben, han får også all permisjon da jeg ønsker å fortsette å studere. Men du har rett til å ta 1 års permisjon fra studiene. Vet ikke om dette hjalp noe som helst😂

Bare dumt for ts å ta engangsstønaden når hun får foreldrepenger på størrelse med det hun får i aap 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar❤️ aapen min går ut en mnd før termin, blir jeg da stående på bar bakke etter 52 uker med foreldrepenger? Kan jeg søke aap på nytt fordi jeg har hatt «karantene» et år? Tiltaket mitt hos nav er studie med nå blir alt forskjøvet.. takknemmelig for alle svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar❤️ aapen min går ut en mnd før termin, blir jeg da stående på bar bakke etter 52 uker med foreldrepenger? Kan jeg søke aap på nytt fordi jeg har hatt «karantene» et år? Tiltaket mitt hos nav er studie med nå blir alt forskjøvet.. takknemmelig for alle svar.

Du kan få videreført aap hvis du ikke har fullført tiltaket (studiet) om du har hatt en god grunn for det. Så du må snakke med saksbehandleren din, send en mld å be om et møte så får ere laget en plan. Permisjon er ikke karantene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 21.58):

Bare dumt for ts å ta engangsstønaden når hun får foreldrepenger på størrelse med det hun får i aap 😛 

Åja, vet ikke hvor mye aap er på, men for min del får jeg da 90k (engangsstønad) og har 9 uker permisjon (mor må ta dette). Dvs ca 45k i mnd, i to mnd. Så tar mannen resterende 40 Uker permisjon med foreldrepenger. Han har mye høyere lønn enn det jeg kommer til å få så hadde lønt seg uansett, og som student kan jeg likevel være hjemme med barnet.

Hadde tenkt at dette kunne vært en løsning ts kunne vurdert, men ser nå at hennes samboer også er student, og da blir det kanskje ikke like aktuelt😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Åja, vet ikke hvor mye aap er på, men for min del får jeg da 90k (engangsstønad) og har 9 uker permisjon (mor må ta dette). Dvs ca 45k i mnd, i to mnd. Så tar mannen resterende 40 Uker permisjon med foreldrepenger. Han har mye høyere lønn enn det jeg kommer til å få så hadde lønt seg uansett, og som student kan jeg likevel være hjemme med barnet.

Hadde tenkt at dette kunne vært en løsning ts kunne vurdert, men ser nå at hennes samboer også er student, og da blir det kanskje ikke like aktuelt😅

Aap har en minstesats på 2G i året om man er over 25. er man under 25 får man 2/3 av 2G. Så uansett vil ts få mer av å ta foreldrepengene 😛 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aap har en minstesats på 2G i året om man er over 25. er man under 25 får man 2/3 av 2G. Så uansett vil ts få mer av å ta foreldrepengene 😛 

Skjønner! Aap er fra nav? Trodde ikke man kunne få støtte fra nav mens man studerte/får støtte av lånekassa (bortsett fra foreldrepenger)? Husker det var en stor sak at studenter ikke fikk noe av nav når de ble permitert under korona osv… 

Sorry for avsporing, ble bare nysgjerrig😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner! Aap er fra nav? Trodde ikke man kunne få støtte fra nav mens man studerte/får støtte av lånekassa (bortsett fra foreldrepenger)? Husker det var en stor sak at studenter ikke fikk noe av nav når de ble permitert under korona osv… 

Sorry for avsporing, ble bare nysgjerrig😅

Om man går på aap kan man ha studie som tiltak for å komme tilbake i jobb, å man kan samtidig motta penger fra låneassa, men grunnet inntektsgrensen vil de fleste oppleve at alt blir lån og ingenting av det blir omgjort til stipend. Det med permitteringer osv er en helt annen sak som det var mye av under korona. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...